6 کاربرد جذاب رله هوشمند ساختمانی

فهرست مطالب

رله هوشمند ساختمانی از جمله تجهیزاتی است که به صورت گسترده در خانه هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. این رله ها با قطع و وصل کردن جریان برق (مانند یک فیوز) لوازم برقی را خاموش و روشن می کنند. برای تغییر وضعیت رله، کافی است اپلیکیشن خانه هوشمند خود را باز کنید و آیکون مربوط به رله را یکبار لمس کنید. نقش رله ها در کارایی و عملکرد خانه هوشمند بسیار پر رنگ است.

رله هوشمند را می توان به منظور کنترل کلیه دستگاه هایی که با قطع و وصل جریان برق روشن و خاموش می شوند مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثالی ساده از این تجهیزات می توان به لامپ های روشنایی اشاره کرد. کلید کنترل روشنایی با تغییر وضعیت یک کنتاکت این کار را انجام می دهد. کلیدهای هوشمند کنترل روشنایی عموما این کار را توسط رله ها انجام می دهند.

اگرچه برای کنترل روشنایی هم می توان از رله هوشمند ساحتمانی استفاده کرد، اما این تجهیزات قابلیت های جذابتری دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

با موبایل چای بخورید !!!

یکی از کاربردهای جذاب رله هوشمند کنترل چای ساز است. با اتصال رله هوشمند به چای ساز، می توانید با موبایل چای درست کنید. وارد اپلیکیشن شوید و آیکون مربوط به رله هوشمند متصل به چای ساز را لمس کنید. چند دقیقه بعد چای شما آماده است. جهت استفاده از این قابلیت فوق العاده کافی است کلید روشن – خاموش چای ساز را در حالت روشن قرار دهید و دوشاخه را به برق متصل کنید. از این پس می توانید با رله هوشمند ساختمانی چای ساز خود را کنترل کنید.

از این قابلیت برای دستگاه قهوه ساز و … هم می توان استفاده کرد. صبح که از خواب بیدار می شوید یا زمانی که از محل کار به خانه برمی گردید، یک فنجان چای مهمان خانه هوشمند خود باشید!

نگران آبیاری باغچه نباشید …

کاربرد جذاب دیگر رله هوشمند ساختمانی، آبیاری باغچه است. با نصب یک شیر برقی در مسیر آب و اتصال یک رله هوشمند به آن، امکان آبیاری باغچه با موبایل فراهم می شود. با استفاده از این قابلیت زمانهایی که در سفر هستید یا مشغله کاری زیادی دارید، بدون صرف زمان باغچه خود را آبیاری کنید.

برخی از انواع رله هوشمند امکان زمانبندی و تعیین تقویم زمانی را برای کاربر فراهم می کنند. با این قابلیت کافی است برنامه آبیاری باغچه را یکبار ثبت کنید و برای همیشه راحت باشید.

کاربرد رله هوشمند در ساختمان

رله هوشمند ساختمانی غذای شما را گرم می کند…

جالب است بدانید به کمک رله هوشمند می توانید غذا گرم کنید. کافی است یک رله هوشمند در مسیر جریان مایکروفر بگذارید. در هر زمان و در هر جایی از کره زمین باشید، وارد اپلیکیشن شوید و آیکون مایکروفر را لمس کنید. به همین راحتی غذای شما گرم می شود. زمانی که قصد دیدن فیلم دارید، غذای شما هم می تواند در حال آماده شدن باشد. از این امکان برای کنترل برخی از پلوپزها و اجاق های برقی هم می توانید استفاده کنید.

گرمایش و سرمایش با موبایل !!!

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که به دلیل سفر یا … مدت طولانی در منزل نباشید. پس از بازگشت از سفر گرم یا سرد بودن هوای خانه آزار دهنده است. گاهی برای رهایی از این شرایط، هنگام خروج از منزل سیستم گرمایشی یا سرمایش را خاموش نمی کنیم. این راهکار نه چندان مناسب، سبب افزایش هزینه برق مصرفی و همچنین مستهلک شدن سیستم های گرمایشی و سرمایشی می شود.

کاربرد رله هوشمند ساختمانی

روش مناسب برای حل این مساله، استفاده از رله هوشمند ساختمانی است. به کمک این تجهیزات کاربردی می توانید در زمان مناسب و از طریق تلفن همراه، سیستم های گرمایش و سرمایش را روشن یا خاموش کنید. حتی برای شرکت و یا مکان های تجاری نیز می توانید از این قابلیت استفاده کنید.

برخی از سیستم های سرمایش و گرمایش مانند داکت اسپیلت و فن کویل امکان کنترل از طریق ترموستات هوشمند را نیز دارند. با استفاده از ترموستات هوشمند قادر خواهید بود دمای مطلوب خود را در محیط تنظیم کنید.

کنترل درب ها با رله هوشمند ساختمانی

اگر جک درب پارکینگ را به رله هوشمند متصل کنید، می توانید درب پارکینگ را با موبایل کنترل کنید. همچنین می توانید درب آپارتمان را نیز به کمک رله هوشمند کنترل کنید. استفاده از رله به معنای عدم امکان باز و بسته کردن در با کلید نیست. با استفاده از رله هوشمند برای کنترل درها، دیگر نیازی نیست همیشه ریموت همراهتان باشد و یا نگران جا گذاشتن کلید باشید.

کنترل شیر اصلی گاز و آب نباشید

در صورت نصب یک شیر برقی به جای شیر اصلی گاز و آب و اتصال آن به رله هوشمند، به راحتی می توانید شیرها را با موبایل باز و بسته کنید. زمانی که در سفر هستید نگران بازماندن شیر گاز نباشید. اگر در منزل نباشید و از نشت اب مطلع شوید، کافی است وارد اپلیکیشن شده و شیر اصلی آب را ببندید.

جمع بندی

موارد ذکر شده تنها بخشی از کاربردهای رله هوشمند ساختمانی است. ده ها و یا شاید صدها مثال دیگر از این دست می توان برای عملکرد رله های هوشمند ساختمانی بیان کرد. به عنوان مثال

  • کنترل پرده و کرکره برقی
  • کنترل سیستم امنیتی
  • فراخوانی آسانسور
  • کنترل سیستم صوت مرکزی
  • و …

مثال های فراوان دیگری را می توان به این لیست اضافه کرد که با توجه به شرکت تولید کننده و پروتکل ارتباطی مورد استفاده کمی متفاوت خواهند بود.

آیا زمان آن نرسیده که هوشمند زندگی کنیم؟

خوشحال می شویم نظرات و تجربیات ارزشمندتون رو برای ما و مخاطبان مون در پایین همین برگه به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید