آیا استفاده از کنترلر دینامیک ضروری است؟

فهرست مطالب

از جمله تجهیزات مورد استفاده برای هوشمند سازی ساختمان می توان به کنترلر دینامیک اشاره کرد. این تجهیزات جذاب به عنوان رابط کاربر با سیستم مورد استفاده قرار می گیرند. کنترلر دینامیک قابلیت کنترل متمرکز تجهیزات از یک نقطه را به خانه هوشمند اضافه می کند. همچنین در برخی از سیستم های خانه هوشمند، کنترلر وظایف دیگری از جمله اتصال تجهیزات با یکدیگر و اینترنت را بر عهده دارد. این همان نقش دستگاه کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند است.

کنترلر دینامیک درخانه هوشمند

گاهی اوقات از کنترلرهای دینامیک با نام تاچ پنل هوشمند یاد می شود. فارغ از هر وظیفه دیگری که برای تاچ پنل در نظر گرفته شده باشد، کنترلر دینامیک یک نود کنترلی در خانه هوشمند است. این دستگاه عموما در ورودی ساختمان بر روی دیوار نصب می شود. عملکرد کنترلی این دستگاه مشابه اپلیکیشن خانه هوشمند است. به کمک هر دو می توانید با چند لمس ساده، وضعیت تجهیزات متصل به سیستم هوشمند را مدیریت کنید.

زیبایی و کارایی

با نصب کنترلر دینامیک، فضایی مدرن و زیبا را در خانه خود تجربه کنید. کارایی انواع تاچ پنل هوشمند کمی متفاوت است. همه تاچ پنل ها امکان کنترل متمرکز نودهای کنترلی و سناریوهای خانه هوشمند را برای کاربر فراهم می کنند. علاوه بر این برخی از انواع تاچ پنل هوشمند قابلیت های دیگری نیز دارند. برخی از آن ها نقش کنترل کننده مرکزی را نیز در خانه هوشمند بازی می کنند. برخی دیگر به عنوان پنل پخش موسیقی مورد استفاده قرار می گیرند. نمونه های محدودی از کنترلر دینامیک به عنوان پنل داخلی آیفون نیز عمل می کنند.

هزینه و نگهداری

کنترلر دینامیک در ابعاد مختلفی ساخته می شود. کیفیت ساخت و قطعات مورد استفاده در تولید، تعیین کننده طول عمر و هزینه نگهداری تاچ پنل هاست. اغلب تاچ پنل ها از یک باتری داخلی بهره می برند. نوسان برق از یک سو و عملکرد نامناسب مدار شارژ از سوی دیگر می توانند به باتری آسیب برسانند. با این وجود هزینه نگهداری تاچ پنل ها قابل اغماض است.

نصب و راه اندازی

بسته به نوع سیستم هوشمند مورد استفاده در ساختمان، تاچ پنل ها متفاوت خواهند بود. تفاوت در نوع تاچ پنل به معنای تفاوت در زیرساخت ارتباطی و نوع اتصال به شبکه است. برخی از انواع تاچ پنل جهت عملکرد تنها به یک زوج سیم برق شهر نیاز دارند. اما برخی دیگر از انواع کنترلر دینامیک نیاز به کابل شبکه و یا کابل کشی های اختصاصی دارند. در برخی از سیستم های سیمی نیز ولتاژ 12 ولت مستقیم به داخل قوطی کلیدها منتقل می شود.

قوطی کلید مورد نیاز برای نصب تاچ پنل های مختلف با هم متفاوت است. برخی از آن ها در قوطی کلیدهای معمولی نصب می شوند. برخی دیگر به قوطی کلیدهای با استاندارد متفاوت نیاز دارند.

ضرورت استفاده از کنترلر دینامیک

استفاده از پنل هوشمند در دو مورد ضروری است. زمانی که پنل هوشمند به عنوان کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند عمل می کند، نصب تاچ پنل برای اره اندازی و استفاده از خانه هوشمند ضروری است. البته تعداد شرکت های ارائه دهنده این نوع از تاچ پنل ها کم است و اغلب تولید کنندگان از تاچ پنل به عنوان یک رابط کنترلی بهره می برند.

پروژه های هوشمند سازی همیشه مسکونی نیستند. گاهی هدف ما هوشمند کردن مکان هایی مانند مراکز تجاری، تالارها، رستوران ها و … است. در این مکان ها نصب اپلیکیشن خانه هوشمند روی موبایل کارمندان به دلایل متعدد صحیح نیست. چنانچه به هر دلیلی مسئول کنترل سیستم در محل کار حاضر نشود یا برای موبایلش اتفاقی بیافتد، عملکرد سیستم دچار اختلال می شود.

در اینگونه موارد بهترین راهکار، استفاده از کنترلر دینامیک هوشمند است. پنل لمسی هوشمند همیشه در محل حاضر است و تمام سناریوهای برنامه ریزی شده با استفاده از آن به راحتی قابل اجرا هستند. حتی می توانید با تعریف رمز ورود برای پنل هوشمند، دسترسی به پنل را در اختیار افراد مورد اعتماد بگذارید.

کنترلر دینامیک بله یا خیر؟

تصمیم گیری برای استفاده یا عدم استفاده از پنل هوشمند بر عهده کاربر است. با توجه به موارد بیان شده در بالا پس از بررسی نیازها، میزان هزینه و کاربردهای پنل در سیستم می توان نسبت به استفاده یا عدم استفاده از آن تصمیم گیری کرد. توصیه می شود قبل از اقدام به خرید تجهیزات هوشمند، با یک کارشناس در این زمینه مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید