4 نکته مهم قبل از راه اندازی خانه هوشمند.

فهرست مطالب

مشاوره راه اندازی خانه هوشمند از جمله خدماتی است که شرکت های هوشمند سازی ساختمان ارائه می کنند. نقش مشاور در اجرای یک پروژه، ارائه راهکارهای جدید و بیان جنبه های پنهان کار است. مشاور با توجه به آگاهی و تجربه ای که دارد به نکات مهمی در اجرای پروژه اشاره می کند. نکاتی که رعایت نکردن آن ها می تواند روند اجرای پروژه را با چالش مواجه کند.

ممکن است شما زمان کافی برای استفاده از مشاوره کارشناسان را نداشته باشید. در این مقاله تلاش کرده ایم همه نکاتی را که یک مشاور امین و آگاه به شما منتقل می کند، مرور کنیم. همه نکات کلیدی که در طراحی و اجرای خانه هوشمند باید مد نظر قرار دهید را در این مقاله بررسی کرده ایم.

آشنایی با امکانات و قابلیت های خانه هوشمند سبب درک بهتر مطالب ببیان شده در این مقاله می شود. از اینرو قبل از بیان نکات مربوط به راه اندازی خانه هوشمند، اشاره مختصری به این موارد خواهیم داشت.

خانه هوشمند

خانه هوشمند پاسخی است به آنچه از یک خانه مدرن انتظار دارید. کنترل اغلب تجهیزات الکتریکی در خانه هوشمند به کمک یک اپلیکیشن موبایل انجام می شود. با توجه به اتصال تجهیزات خانه هوشمند و تلفن همراه به اینترنت، از هر کجای دنیا می توانید به خانه خود دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال از هرجای دنیا می توانید سیستم روشنایی منزلتان را کنترل کنید.

در حالی که در رختخواب هستید با موبایل پرده ها را جمع کنید و چایساز را روشن کنید. هنگامی که در سفر هستید باغچه را آبیاری کنید و شیر اصلی گاز و آب را ببندید. کافی است وارد اپلیکیشن شوید و صفحه موبایل خود را یکبار لمس کنید.

آسایش بیشترز با راه اندازی خانه هوشمند

این ها تنها بخشی از قابلیت های خانه هوشمند است. این تکنولوژی آسایش و رفاه را برای ما به ارمغان می آورد. میزان رفاه ساکنان یک خانه هوشمند، با میزان و تنوع امکانات ارائه شده توسط سیستم هوشمند رابطه مستقیم دارد.

احتمالا تا کنون خانه هوشمند یا راه اندازی خانه هوشمند و … را در اینترنت جستجو کرده اید. نگاهی به تعداد نتایج پیدا شده توسط گوگل، بیانگر اهمیت مشاوره و بررسی بیشتر در این حوزه است. تنوع زیاد محصولات از یک سو و تفاوت های زیرساختی و ساختاری آن ها از سوی دیگر بر اهمیت این موضوع می افزاید. با این وجود بدون مشاوره راه اندازی خانه هوشمند هم می توانید اینکار را انجام بدهید. اما توصیه می کنیم حتما موارد زیر را در نظر بگیرید.

مشاوره راه اندازی خانه هوشمند

نکات مهم قبل از راه اندازی خانه هوشمند

آینده نگر باشید …

قبل از اقدام به خرید و نصب تجهیزات هوشمند، لیستی از همه امکانات مورد نیاز خود تهیه کنید. کافی است نگاهی به دور و بر خود بیاندازید. دوست دارید کدام بخش های خانه را به صورت هوشمند کنترل کنید؟ در تهیه این لیست هیچگونه ملاحظه ای در مورد هزینه یا … نداشته باشید. فقط به خانه رویایی و ایده آل خود فکر کنید.

این کار به صورت طبیعی انجام می شود اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید آینده نگری است. با کمی آینده نگری قبل از راه اندازی خانه هوشمند چالش های آینده خود را به حداقل برسانید. گاهی اوقات توسعه دادن سیستم هوشمند کار راحتی نیست و این موضوع ممکن است شما را از این کار منصرف کند.

اولویت ها را مشخص کنید

پس از اینکه لیست خواسته هایتان را تهیه کردید، لازم است خواسته هایتان را اولویت بندی کنید. علاوه بر جنبه های اقتصادی عوامل دیگری همچون محدودیت نودهای قابل اتصال به شبکه نیز می تواند تعداد تجهیزات هوشمند شما را محدود کند.

مشخص کردن اولویت های راه اندازی خانه هوشمند نقش مهمی در مدیریت منابع و هزینه دارد.

تهیه لیست اقلام راه اندازی خانه هوشمند

تعیین تجهیزات مورد نیاز

مهمترین مرحله در راه اندازی خانه هوشمند، تعیین دقیق تجهیزات مورد نیاز است. در این مرحله شما ابتدا با توجه به لیستی که در مرحله 1 تهیه کرده اید موارد زیر را به دقت بشمارید:

  •  تعداد سرخط های روشنایی
  •  تعداد دستگاه های الکتریکی از جمله کولر، شیربرقی آبیاری باغچه و … که قرار است به سیستم هوشمند متصل شوند
  • تعداد پرده ها یا کرکره ها
  • درب پارکینگ و یا درهای ورودی

البته موارد بالا را در صورتی که علاقه مند به کنترل آن ها از طریق سیستم خانه هوشمند هستید بشمارید. حالا با توجه به موقعیت و محل قرار گرفتن کلیدهای سنتی و دستگاه های الکتریکی و همچنین تجهیزات موجود در بازار اقدام به تعیین تعداد تجهیزات مورد نیاز کنید.

چنانچه قصد نصب و راه اندازی خانه هوشمند برای ساختمان در حال ساخت را دارید می توانید سیم کشی مکان مورد نظر را با توجه به سیستم هوشمند انجام دهید. برای خانه های در حال استفاده نیز می توانید از خانه هوشمند بی سیم استفاده کنید.

انتخاب بهترین گزینه ها

در شمارش سرخط های روشنایی دقت کنید که چه تعداد سرخط را می توانید به صورت مشترک به یک پل کلید وصل کنید. کلید لمسی هوشمند در انواع یک پل، دو پل، سه پل، چهارپل و … در بازار موجود است. اما دقت کنید هرچه تعداد پل های کلید بیشتر می شود، قیمت آن اقتصادی تر می شود.

در شمارش تجهیزات الکتریکی نیز مهم است که چه تجهیزاتی در نزدیکی هم هستند زیرا رله هوشمند نیز در انواع مینی (دوکاناله) و شش کاناله یا بیشتر در بازار موجود است. چنانچه از پس این مرحله برآمدید، بدون نیاز به مشاوره راه اندازی خانه هوشمند توانسته اید خانه هوشمند خود را طراحی کنید.

نکته مهم دیگری که در انتخاب بهترین گزینه موجود باید به آن توجه کنید، زیرساخت ارتباطی مورد نیاز تجهیزات است. در اهمیت این موضوع به ذکر یک مثال بسنده می کنم. اگر قصد هوشمند سازی ساختمان در حال استفاده را داشته باشید، تغییر سیم کشی بسیار پردردسر خواهد بود. اما می توانید با انتخاب تجهیزات بی سیم بر این چالش غلبه کنید.

جمع بندی

در این مقاله به 4 نکته مهم که قبل از راه اندازی خانه هوشمند باید مورد توجه قرار دهید پرداختیم. پیشنهاد می کنم قبل از انجام اینکار با یک کارشناس صحبت کنید. چنانچه نیاز به مشاوره داشتید همکاران ما در تیم پشتیبانی و مشاوره، آماده مشاوره دادن به شما هستند. یک مشاوره راه اندازی خانه هوشمند خوب می تواند شما را نسبت به طراحی که کرده اید مطمئن تر و خیالتان را راحت تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید