6 ویژگی مهم بهترین خانه هوشمند

فهرست مطالب

تلاش برای انتخاب بهترین محصول از بین گزینه های موجود، در هنگام خرید یک واقعیت اصولی است. این وسواس در هنگام خرید تکنولوژی های جدید بیشتر هم می شود. به عنوان مثال برای هوشمندسازی ساختمان تلاش می کنیم بهترین خانه هوشمند را انتخاب کنیم.

یکی از بهترین راه ها برای انتخاب درست، شناخت ویژگی های یک خانه هوشمند مطلوب است. افراد مختلف با انگیزه های متفاوتی به سمت این تکنولوژی گرایش پیدا می کنند. اما اغلب افراد آسایش بیشتر را یک دلیل مهم برای مهاجرت به این تکنولوژی می دانند.

خانه هوشمند امکان کنترل وسایل برقی با موبایل را فراهم می کند. کنترل بخش های مختلف خانه با موبایل به خودی خود امکان بسیار جذابی است. اما اگر انتخاب درستی نداشته باشید، خانه هوشمند دردسر و کلافگی را مهمان لحظات شما خواهد کرد. از اینرو باید تلاش کنید بهترین خانه هوشمند را انتخاب کنید تا چالش جدیدی را تجربه نکنید.

برای انتخاب بهترین خانه هوشمند معیار مشخصی وجود ندارد و هر کارشناسی تعریف متفاوتی از این مساله دارد. در این مقاله به بررسی ابعاد فنی این انتخاب می پردازیم.

ویژگی های بهترین خانه هوشمند

برای یک خانه هوشمند ایده آل می توان ویژگی های متفاوتی بیان کرد. اگر از چند کارشناس در اینباره سوال کنید، قطعا پاسخ های متفاوتی به شما خواهند داد. اما در بین پاسخ های آن ها چند نقطه مشترک وجود خواهد داشت. در ادامه تلاش کرده ایم نکاتی که اغلب کارشناسان بر روی آن ها اتفاق نظر دارند را بیان کنیم.

  • پرداخت به ازای نیاز

تجهیزات خانه هوشمند، هزینه نسبتا بالایی دارند. یک انتخاب نادرست می تواند هزینه های شما را افزایش دهد. از سوی دیگر چنانچه تمرکز ما صرفا روی کاهش هزینه ها باشد، امکانات کمتری را تجربه خواهیم کرد. راه حل این ماجرا پرداخت به ازای نیاز منطقی است. منظور از پرداخت به ازای نیاز چیست؟ برای روشن شدن بیشتر موضوع به این مثال توجه کنید:

در یک پروژه هوشمندسازی هدف ما تنها کنترل کردن 4 خط روشنایی است. برای این پروژه دو انتخاب متفاوت می توانیم داشته باشیم. انتخاب اول استفاده از کلید لمسی هوشمند وای فای و انتخاب دوم استفاده از کلیدهای مبتنی بر هاب مرکزی هوشمند. قیمت کلید هوشمند وای فای کمتر از یک سوم هزینه هاب و کلید هوشمند است. با توجه به این مثال، شناسایی درست نیازهای پروژه به شما کمک می کند هزینه را بهتر مدیریت کنید. بهترین خانه هوشمند پرداخت به ازای نیاز کمتری دارد.

پرداخت به ازای نیاز

  • کمترین هزینه جانبی را به شما تحمیل کند

تجهیزات خانه هوشمند با اتصال به اینترنت امکان کنترل از راه دور را برای ما فراهم می کنند. اتصال تجهیزات هوشمند به اینترنت با دو روش انجام می شود. برخی از تجهیزات به صورت مستقیم و گروهی دیگر به کمک یک دستگاه واسط به اینترنت متصل می شوند.

از سوی دیگر برخی از تجهیزات با ارتباط بی سیم به اینترنت متصل می شوند اما اتصال برخی دیگر از تجهیزات به اینترنت نیاز به سیم کشی دارد. نوع کابل مورد استفاده در پروژه نیز بسته به پروتکل ارتباطی تجهیزات هوشمند متفاوت خواهد بود.

بهترین خانه هوشمند نیازی به تغییر سیم کشی ندارد

این تفاوت ها در نوع قوطی کلید مورد استفاده برای نصب نیز وجود دارد. برخی از تجهیزات خانه هوشمند در قوطی کلیدهای خاصی نصب می شوند. در صورت انتخاب این محصولات هزینه های دیگری به غیر از خرید تجهیزات خانه هوشمند نیز باید پرداخت کنید که عبارتند از:

  • هزینه سیم کشی
  • هزینه تخریب و نصب قوطی کلیدهای جدید.

بهترین خانه هوشمند، کمترین هزینه جانبی را به شما تحمیل می کند. اگر چه گاهی اوقات برای دستیابی به امکانات خاص ناگزیر به انجام هزینه های اضافی هستیم.

  • توسعه پذیری مهم است!

گاهی اوقات با توجه به ملاحضات اقتصادی و … ابتدا بخشی از ساختمان (مثلا پذیرایی) به سیستم خانه هوشمند مجهز می شود و هوشمندسازی سایر بخش ها به آینده موکول می شود. علاوه بر این ورود محصولات هوشمند جدید به بازار ممکن است شما را به فکر ارتقای سیستم هوشمند بیندازد.

با توجه به احتمال بروز چنین شرایطی، بهتر است محصولی را انتخاب کنید که قابلیت توسعه داشته باشد. توسعه پذیر بودن ساختمان هوشمند از دو منظر قابل بررسی است.

چنانچه خانه هوشمند مبتنی بر دستگاه کنترل مرکزی داشته باشید، اولین محدودیت شما تعداد دستگاه های قابل اتصال به دستگاه مرکزی است. بنابراین مهم است قبل از خرید تجهیزات خانه هوشمند، برآورد درستی از تعداد تجهیزات مورد نیاز داشته باشید. همچنین احتمال توسعه در آینده را نیز باید در نظر بگیرید. دستگاه های مرکزی مختلف، تعداد کانال های متفاوتی دارند. بهتر است قبل از اقدام به خرید از تعداد کانال مورد نیاز خود مطمئن شوید.

دومین محدودیتی که امکان دارد توسعه پذیری سیستم شما را با مشکل مواجه کند، موجود نبودن تجهیزات مشابه خرید قبلی شما در بازار است. به عنوان مثال سال گذشته بخشی از خانه را هوشمند کرده اید و امسال که قصد خرید کلید لمسی هوشمند مشابه را دارید، این محصول در بازار موجود نیست!!!

در این صورت سه راه بیشتر ندارید یا باید قید هوشمند سازی را بزنید، یا باید از محصولات با ظاهری متفاوت استفاده کنید و یا باید کل تجهیزات قبلی را نیز بروز کنید. بنابراین قبل از خرید محصولات خانه هوشمند از توسعه پذیر بودن سیستم اطمینان حاصل کنید.

  • بهترین خانه هوشمند ایمن و استاندارد است

امروزه اغلب تجهیزات خانه هوشمند موجود در بازار، جهت کاهش هزینه های سیم کشی از تکنولوژی ارتباط بی سیم استفاده می کنند. ارتباط بی سیم خود شامل تکنولوژی های متفاوتی از جمله بلوتوث ، ارتباط رادیویی و … می شود. فصل مشترک همه این تکنولوژی ها انتقال اطلاعات بر بستر امواج است.

گاهی اوقات این امواج می توانند بر سلامتی انسان و سایر موجودات زنده آثار مخربی بگذارند. تاکنون استانداردهای مختلفی در زمینه حفظ سلامتی انسان در مواجهه با امواج وضع شده است. تولید کننده ای که بتواند طراحی دقیق و  قطعات الکترونیکی با کیفیت را در محصولات خود جمع کند، می تواند محصول استاندارد تولید کند.

استاندارد بودن تجهیزات خانه هوشمند به معنی ایمن بودن انسان در برابر امواج تولیدی آن ها خواهد بود. اگر چه ممکن است قیمت محصولات استاندارد کمی بیشتر از محصولات غیر استاندارد باشد، با این وجود بهترین خانه هوشمند دارای استاندارد است.

  • عملکرد مطمئن

منظور از اطمینان در عملکرد، اطمینان از اجرای دستورات شماست. متناسب با نوع سیستمی که انتخاب می کنید، روش اجرای دستورات متفاوت خواهد بود. برخی از تجهیزات مستقیما به اینترنت متصل شده و دستورات کاربر را دریافت می کنند.

گروه دیگری از تجهیزات دستورات کاربر را توسط دستگاه کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند دریافت می کنند. این دستگاه دستورات دریافتی از کاربر را برای نودهای عملگر ارسال می کند.

تجهیزاتی که مستقیما به اینترنت متصل می شوند، تنها یک راه ارتباطی دارند. در صورت قطع ارتباط با اینترنت، دسترسی کاربر به سیستم مختل می شود. چنانچه خانه هوشمند در محلی که خط تلفن ثابت ندارد نصب شود، به دلیل عدم امکان استفاده از آی پی استاتیک، برخی از قابلیت های خانه هوشمند از کار می افتند. بهترین خانه هوشمند همیشه در دسترس است.

برخی از انواع دستگاه کنترل مرکزی خانه هوشمند از جمله گِیت وِی گلدوِر، قابلیت نصب سیم کارت را نیز دارند. این دستگاه علاوه بر ارتباط با کاربران از طریق اینترنت، به کمک پیامک نیز قابل دسترس است. با این وجود اطمینان خاطر شما از عملکرد سیستم هوشمند بیشتر خواهد شد.

نکته دیگری که در این خصوص باید به آن توجه کنید، نیاز برخی از سیستم های هوشمند به آی پی استاتیک جهت ارتباط با اینترنت است. دقت کنید که اپراتورهای همراه قادر به ارائه خدمات آی پی استاتیک نیستند.

  • ارزش افزوده

ارزش افزوده نیز از جمله ویژگی های بهترین خانه هوشمند است. برخی از محصولات موجو در بازار، امکاناتی بیش از بقیه دارند. به عنوان مثال برخی از دستگاه های کنترل کننده مرکزی به سیستم امنیتی مجهز هستند و می توانند به عنوان یک دزدگیر پایه نیز عمل کنند.

جهت استفاده از قابلیت دزدگیر، لازم است سنسورهای تشخیص حرکت] آژیر و … را به دستگاه کنترل مرکزی متصل کنید. برخی دیگر از تولیدکنندگان یک سنسور تشخیص حرکت بر روی کنترل کننده مرکزی خود نصب کرده اند.

این دستگاه ها نیازی به نصب سنسور تشخیص حرکت خارجی ندارند. از سوی دیگر ممکن است امکان اتصال سنسور حرکتی به این دستگاه ها وجود نداشته باشد. عدم امکان اتصال سنسور خارجی عملکرد سیستم امنیتی شما را محدود می کند.

جمع بندی

برای معرفی بهترین خانه هوشمند ناگزیر به بیان ویژگی های آن هستیم. در این مقاله به بیان 6 ویژگی مهم این خانه ها پرداخته شد. اگرچه ممکن است به نظر شما ویژگی های مهم دیگری نیز برای این سیستم ها وجود داشته باشد. شما کدام ویژگی را مهمتر از بقیه می دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید