همه چیز درباره کلید هوشمند کنترل روشنایی

فهرست مطالب

از جمله تجهیزات مورد استفاده برای کنترل روشنایی در خانه هوشمند می توان به کلید هوشمند کنترل روشنایی اشاره کرد. این کلیدها قادرند انواع تجهیزات روشنایی از قبیل لامپ، مهتابی، هالوژن، نور مخفی و … را کنترل کنند. مزیت اصلی کلیدهای هوشمند بر انواع سنتی آن، دسترسی و کنترل کلیدها از طریق اپلیکیشن است. برای کنترل این کلیدها کافی است وارد اپلیکیشن شوید و آیکون مربوط به هر کلید را لمس کنید.

کلید هوشمند لمسی 3 پل مشکی

انواع کلید هوشمند کنترل روشنایی

ساختار ارتباطی کلیدهای هوشمند با کلیدهای ساده متفاوت است. کلیدهای سنتی جهت عملکرد درست کافی است به برق شهر و مصرف کننده متصل شوند. اما کلیدهای هوشمند کنترل روشنایی علاوه بر سیم کشی خط قدرت، نیاز به بستری برای ارتباط با اینترنت دارند. ارتباط کلیدها با اینترنت می تواند به دو شیوه بی سیم و باسیم انجام شود.

کلیدهای هوشمند سیمی

این کلیدها عموما به صورت مستقیم به اینترنت (مودم) وصل نمی شوند. یک دستگاه کنترل مرکزی وظیفه اتصال کلیدها به اینترنت را بر عهده دارد. این دستگاه از یک سو با تجهیزات خانه هوشمند و از سوی دیگر با اینترنت در ارتباط است. دستوراتی که کاربر برای نودهای خانه هوشمند ارسال می کند، از طریق این دستگاه به نود مورد نظر تحویل داده می شود.

در کلیدهای سیمی دستورات کنترلی از طریق سیم ها جابجا می شوند. نوع سیم مورد استفاده بسته به پروتکل ارتباطی خانه هوشمند متفاوت خواهد بود. کلید هوشمند کنترل روشنایی سیمی برای پروژه های در حال ساخت مناسب تر است. سیم کشی مورد نیاز این کلیدها با کلیدهای سنتی متفاوت است. ایجاد تغییر در ساختار سیم کشی برای پروژه های در حال استفاده کار ساده ای نیست.

کلید هوشمند کنترل روشنایی بی سیم

کلید های هوشمند بی سیم از تکنولوژی های مختلفی برای برقراری ارتباط استفاده می کنند. مهمترین تکنولوژی های ارتباط بی سیم مورد استفاده در خانه هوشمند عبارتند از:

  • ارتباط رادیویی
  • ارتباط wifi
  • بلوتوث

هر یک از این تکنولوژی ها ویژگی های انحصاری دارند که تولیدکنندگان را به سمت استفاده از آن ها سوق می دهند. از جمله مهمترین مشخصات کلیدی در انتخاب تکنولوژی ارتباط بی سیم می توان به توان مصرفی، توان تشعشعی، برد سیستم ارسال و دریافت و همچنین سازگاری با سایر نودهای شبکه اشاره کرد.
دسته بندی دیگری که در زمینه کلید هوشمند کنترل روشنایی مورد توجه است، دسته بندی براساس نوع عملکرد کلیدها است.

در این دسته بندی کلیدهای کنترل روشنایی به دو نوع کلید لمسی و کلید فشاری تقسیم می شوند. در کلید لمسی هوشمند کنترل روشنایی، از نقاط لمسی برای کنترل خط های روشنایی استفاده شده است. براین اساس برای تغییر وضعیت سیستم روشنایی، کافی است کاربر این محل را لمس کند.

کلید لمسی هوشمند از زیبایی خاصی برخوردار است و طرفداران زیادی پیدا کرده است اما از سوی دیگر برخی از افراد علاقه مند هستند که از یک سیستم مکانیکی برای کنترل روشنایی استفاده کنند که تجربه ملموس تری برای آن ها ایجاد کند. مسلما برای این قبیل افراد کلید لمسی هوشمند نمی تواند انتخاب جذابی باشد.

چنانچه شما هم از جمله افرادی هستید که نمی توانید با کلید لمسی ارتباط برقرار کنید، کلید هوشمند فشاری می تواند انتخابی شیرین برای شما باشد.

کلید هوشمند فشاری علاوه بر ارائه همه قابلیت های کلید هوشمند کنترل روشنایی، تجربه نوستالژیک استفاده از کلید فشاری را نیز برای شما به ارمغان می آورد. کلیدهای فشاری هوشمند در سطح دنیا علاقه مندان زیادی دارند تا جایی که برخی از تولیدکنندگان بزرگ نیز مبادرت به تولید این کلیدها کرده اند.

برای استفاده از قابلیت هوشمندی کلید هوشمند کنترل روشنایی، لازم است سیستم خانه هوشمند را راه اندازی کنید یا دست کم کنترلر خانه هوشمند (گِیت وِی) را نصب کنید. در غیر اینصورت قابلیت های هوشمند کلید قابل بهره برداری نیست و کلید صرفا به عنوان یک کلید روشن و خاموش ساده و البته زیبا عمل می کند.

فرآیند کاری کلید کنترل روشنایی به این گونه است که پس از ارسال فرمان تغییر وضعیت (روشن یا خاموش) توسط کاربر به کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند، یک فرمان کد شده توسط کنترل کننده برای کلید هوشمند کنترل روشنایی ارسال می شود.

کلید هوشمندروشنایی پس از دریافت فرمان از کنترل کننده هوشمند، عملیات مورد نظر را انجام داده و یک پیام مبنی بر انجام عملیات مورد نظر برای کنترل کننده ارسال می کند.

سپس کنترل کننده مرکزی انجام فرمان مورد نظر را از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند به اطلاع کاربر می رساند. نرم افزار کاربردی نیز تغییر وضعیت زون (قسمت) مورد نظر را به کاربر نمایش می دهد.
کلید هوشمند کنترل روشنایی در انواع مختلف در بازار موجود است که براساس نوع ارتباط و یا نوع عملکرد تقسیم بندی می شوند.

نتیجه گیری:

با توجه به انواع مختلف دسته بندی های یاد شده می توان 4 نمونه کلید کنترل روشنایی هوشمند را در بازار پیدا کرد که عبارتند از:

  • کلید لمسی هوشمند با ارتباط بی سیم
  • کلید لمسی هوشمند با ارتباط با سیم
  • کلید هوشمند فشاری با ارتباط بی سیم
  • کلید هوشمند فشاری با ارتباط باسیم

در نهایت شما هستید که با توجه به نیاز و شرایط موجود یکی از مدل های یاد شده را انتخاب و از آن استفاده می کنید. حق انتخاب با شماست.
شما کدام یک از کلیدهای هوشمند کنترل روشنایی را انتخاب می کنید؟ انتخاب خود و دلیل این انتخاب را در پایین همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید