کنترل سیستم روشنایی با موبایل

فهرست مطالب

کنترل سیستم روشنایی با موبایل یک قابلیت هیجان انگیز است که زندگی شما را دگرگون می کند. تصور کنید برای روشن و خاموش کردن لامپ ها کافی است یکبار صفحه موبایل خود را لمس کنید. فرقی نمی کند در چه نقطه ای از دنیا باشید! فقط باید وارد اپلیکیشن شوید و آیکون مربوط به لامپ مورد نظر را لمس کنید.

دیگر نیازی نیست از رختخواب بلند شوید تا لامپ ها را کم کنید. نیازی نیست زمانی که به سفر می روید، به منظور شبیه سازی حضور در منزل لامپ ها را روشن بگزارید! فقط کافی است موبایلتان همراهتان باشد.

پیشرفت تکنولوژی امکان کنترل سیستم روشنایی با موبایل را برای ما فراهم کرده است. با استفاده از سیستم خانه هوشمند، کنترل تجهیزات روشنایی با موبایل امکان پذیر می شود. علاوه بر کنترل تجهیزات روشنایی، سایر لوازم برقی را نیز می توانید به کمک سیستم های هوشمند از راه دور کنترل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “خانه هوشمند چیست” را بخوانید.

کنترل سیستم روشنایی با موبایل

برای کنترل لامپ ها با موبایل لازم است تجهیزات ویژه ای را نصب کنید. این تجهیزات باید از یک سو قادر به کنترل جریان برق باشند و از سوی دیگر قابلیت اتصال به اینترنت و کنترل از راه دور را دارا باشند. این دو مورد را می توان به عنوان ویژگی های اصلی تجهیزات خانه هوشمند معرفی کرد. دو نمونه از تجهیزات هوشمند را می توان برای کنترل روشنایی مورد استفاده قرار داد.

کنترل روشنایی با رله هوشمند

رله های هوشمند را می توان به عنوان پرکاربردترین تجهیزات خانه هوشمند معرفی کرد. این تجهیزات هوشمند قادرند مانند یک فیوز جریان برق را قطع و وصل کنند. این رله ها به اینترنت متصل می شوند و از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند قابل کنترل هستند. از رله هوشمند می توان به منظور کنترل سیستم روشنایی با موبایل نیز استفاده کرد. رله ها در دو نوع تابلویی و توکار تولید می شوند.

رله هوشمند مورد استفاده در کنترل سیستم روشنایی با موبایل

از جمله اصلی ترین تفاوت های انواع رله هوشمند می توان به ابعاد، محل نصب و حداکثر جریان قابل عبور از هریک اشاره کرد. رله های تابلویی عموما ابعاد بزرگتری دارند و در محل تابلو برق نصب می شوند. حداکثر جریان عبوری از رله ها نیز بیشتر از نمونه های توکار است. نکته حائز اهمیت در استفاده از این رله ها، تغییر زیرساخت سیم کشی است. چنانچه قصد کنترل سیستم روشنایی با موبایل برای یک ساختمان در حال استفاده را دارید، رله تابلویی گزینه مناسبی برای شما نیست.

کلید لمسی هوشمند

ابزارک ویژه خانه هوشمند برای کنترل تجهیزات روشنایی، کلید لمسی هوشمند است. این کلیدها با بهره مندی از تکنولوژی صفحات لمسی زیبایی چشم نوازی دارند. کلیدهای هوشمند با تنوع بسیار بالا در تعداد پل، رنگ و حتی جنس رویه تولید می شوند.

کلیدهای هوشمند برای اتصال به اینترنت از روش های متفاوتی استفاده می کنند. برخی از این کلیدها (سیستم های هوشمند) جهت اتصال به اینترنت به یک دستگاه واسط نیاز دارند. اما نسل جدید کلیدهای هوشمند وای فای که آن ها را کلید هوشمند مستقل یا stand alone می نامند، بدون نیاز به دستگاه واسط مستقیما به اینترنت متصل می شوند. در ادامه به مقایسه کلیدهای هوشمند مستقل و نسل قدیمی کلیدهای هوشمند می پردازیم.

کنترل سیستم روشنایی با موبایل

مقایسه انواع کلید هوشمند

در این مقایسه کلیدهای هوشمند را از نظر روش اتصال به اینترنت (مستقل یا با واسطه) مورد ارزیابی قرار می دهیم. به دلایل مختلفی می توان کلیدهای هوشمند مستقل را انتخاب بهتری برای کنترل سیستم روشنایی با موبایل برشمرد. که از آن جمله به موارد زیر اشاره می کنیم:

  • عدم نیاز به دستگاه واسط و کاهش هزینه اولیه
  • امکان جابجایی کلید توسط کاربر
  • انطباق 100 درصدی با زیرساخت سیم کشی سنتی و مدرن
  • عملکرد مستقل و عدم وابستگی به سایر دستگاه ها
  • تعمیر و نگهداری بسیار راحت
  • نصب و راه اندازی راحت تر

کلیدهای هوشمند وای فای با استفاده از تکنولوژی ارتباط بی سیم به اینترنت متصل می شوند. این قابلیت در کنار تمام مزایایی که دارد، در برخی از پروژه ها ناکارآمد محسوب می شود. این کلیدها برای استفاده در مکان هایی که نویز زیادی دارند و همچنین مکان هایی که فاصله کلید از مودم زیاد است انتخاب مناسبی نیستند.

در این پروژه ها پیشنهاد می شود کلیدهای هوشمند سیمی مورد استفاده قرار بگیرند. این کلیدها به کمک یک سیم ارتباطی به دستگاه کنترل مرکزی متصل می شوند. دستگاه مرکزی نیز به اینترنت متصل شده و امکان کنترل سیستم روشنایی با موبایل را فراهم می کند.

جمع بندی

اگر شما هم قصد ایجادی تغییری کم هزینه و بنیادین در سبک زندگی خود را دارید، کلید لمسی هوشمند را امتحان کنید. این کلیدها با اتصال به اینترنت قابلیت کنترل سیستم روشنایی با موبایل را برای کاربر فراهم می کنند. از هر کجای دنیا که باشید می توانید وارد اپلیکیشن خانه هوشمند شده و وضعیت لامپ ها را تغییر دهید. کافی است کلیدهای سنتی موجود در پروژه را با کلیدهای هوشمند جایگزین کنید.

7 دیدگاه دربارهٔ «کنترل سیستم روشنایی با موبایل;

  1. سلام
    کنترل شدت روشنایی با لوکسمتر هم کاربرد هوشمند سازی جالبی است.همچنین انتقال تصویر (عکس و ویدئو)محیط داخلی و بیرونی خانه بر روی موبایل برای بازدید از وضعیت منزل در نبود ساکنین مورد دیگری است و نیز سیستم آبیاری گل‌های خانه از طریق شیر برقی و فرمان از طریق قابل اجرا است.
    من مهندس میرزائی هستم که در حال حاضر در زمینه پهپاد و CNC کار می کنم.ونماینده ساماندهی پهپاد های غیر نظامی استان همدان هستم.
    خوشحال میشوم از محصولات شما استفاده کنم.و در خدمتتان برای همکاری باشم.

    پاسخ
    • سلام وقت شما هم بخیر
      اگر منظور شما استفاده از کلید هوشمند است، پاسخ مثبت است و توضیحات آن در مقاله پیشرو درج شده است.
      چنانچه منظور شما استفاده همزمان از کلید سنتی و سیستم هوشمند است باز هم جواب مثبت است. در این صورت لازم است یک ماژول رله هوشمند در پشت کلید سنتی نصب کنید. البته ماژول رله کمی متفاوت از رله های هوشمند عادی خواهد بود تا امکان فرمان دادن توسط کلید سنتی هم فراهم باشد.

      پاسخ
  2. با سلام و عرض وقت بخیری.برای چند عدد لامپ مورد استفاده قرار میگیرد.ونحوه ی متصل کردن سیم‌های برق لامپ ها یا مصرف کننده ها به چه صورت میباشد.(خود سیم‌های اصلی یا برگشتی فاز؟)

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید