خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT)

فهرست مطالب

مجموعه ای از دستگاه های فیزیکی (لوازم خانگی ، وسایل نقلیه ، لوازم الکترونیکی و … ) که از طریق پروتکل های شبکه بهم متصل هستند و بوسیله اینترنت با هم به تبادل اطلاعات می پردازند اینترنت اشیا یا به اختصار IoT گفته می شود. 

کاربرد اینترنت اشیا در لوازم خانگی چیست؟

اهمیت صرفه جویی در زمان و انرژی ما را به سمت پیدا کردن راهکارهای جدید سوق می دهد. خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا یکی از راهکارهای نوین است که در این حوزه پا به عرصه وجود گذاشته است. این مفهوم به خانه هوشمندی اشاره می کند که برای با ارتباط لوازم خانگی الکترونیکی از اینترنت اشیا استفاده می کند. 

برای کالبدشکافی واژه به واژه این اصطلاح، لازم است مفهوم خانه هوشمند و اینترنت اشیا را به صورت مستقل مورد بررسی قرار دهیم. به بیان ساده خانه هوشمند مکانی است که در آن غالب عملیات کنترلی به کمک اپلیکیشن تلفن همراه خانه هوشمند انجام می شوند. برای انجام هر کازی کافی است وارد اپلیکیشن شوید و با چندبار لمس صفحه، عملیات مورد نظر خود را انجام دهید. کنترل روشنایی، کنترل سرمایش و گرمایش، کنترل لوازم خانگی و … برخی از امکانات خانه هوشمند است.

از سوی دیگر اینترنت اشیا از جمله جدیدترین تکنولوژی ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. اینترنت بخش جدایی ناپذیر زندگی امروزی شده است. برای اتصال به اینترنت از تجهیزاتی مانند کامپیوتر، لپ تاپ یا تلفن هوشمند استفاده می کنیم. اما اینترنت اشیا پا را از این فراتر گذاشته است. در این تکنولوژی همه تجهیزات به اینترنت متصل می شوند. هدف از اتصال به اینترنت، تبادل داده بین ابزارک های مختلف و همچنین ابزارک ها با مراکز کنترل است.

خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا و کاربردهای آن

اتصال ابزارک ها به اینترنت گاهی به صورت مستقیم و گاهی به کمک یک دستگاه واسط انجام می شود. تولید کنندگان خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، نام های متفاوتی برای دستگاه واسط می گذارند. از آن جمله می توان به هاب، گِیت وِی و کنترل کننده مرکزی اشاره کرد. این دستگاه واسط از یک سو با اینترنت و از سوی دیگر با سایر تجهیزات خانه هوشمند از قبیل کلید لمسی هوشمند ، رله هوشمند و پنل لمسی هوشمند متصل می شود. در واقع گِیت وِی ارتباط سایر نودهای شبکه با اینترنت را برقرار می کند.

خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا 

اصلی ترین ویژگی این سیستم، ارتباط بی سیم تجهیزات مختلف شبکه است. اگرچه ارتباط بی سیم در کنار مزایا ، معایبی نیز دارد که در ادامه به اختصار بیان خواهم کرد.

عدم نیاز به سیم کشی هزینه اولیه راه اندازی خانه هوشمند را به میزان چشمگیری کاهش می دهد. از سوی دیگر برای نصب تجهیزات بی سیم در منازل ساخته شده  نیاز به تخریب و سیم کشی دوباره نیست. اما نکته ای که باید در استفاده از خانه هوشمند به آن دقت کنید تکنولوژی ارتباطی مورد استفاده و توان تشعشعی تجهیزات است.

خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا

به عنوان یکی از معایب ارتباط بی سیم خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، می توان به محدودیت فاصله نودها اشاره کرد. همچنین تاثیرپذیری از نویز در مکان هایی مانند موتورخانه که نویز زیادی دارند چالش دیگر سیستم های بی سیم است.

جهت اطلاع از برد تجهیزات خانه هوشمند می توانید به کاتالوگ محصولات مراجعه کنید. در صورتی که اطلاعات کافی را در کاتالوگ پیدا نکردید حتما با تولید کننده و یا نمایندگان فروش وی تماس حاصل کنید و اطلاعات مورد نیاز خودتان را از این طریق تامین کنید.

اینترنت اشیا یا IoT در لوازم خانگی چه کاربردی دارد؟

امروزه امکان کنترل از طریق اینترنت برای همه لوازم خانگی فراهم شده است. بستگی به تکنولوژی به کار رفته در طراحی هر کدام از لوازم میزان دسترسی که از طریق اینترنت به صاحب آن وسیله داده می شود متفاوت است.  در ساده ترین حالت می توان با اتصال یک رله هوشمند به وسیله برقی کنترل خاموش و روشن کردن آن را به دست گرفت.

اما کاربرد اینترنت اشیاء در لوازم خانگی بسیار گسترده تر از این مورد است . شما می توانید برای غذاساز خود برنامه خاصی مشخص کنید تا در زمان مشخص روشن شده و طبق زمانبندی عملیات پخت را انجام دهد . برخی یخچال های هوشمند توانایی اسکن مواد غذایی داخل یخچال و اتصال به سوپر مارکت در صورت کمبود هر کدام از مواد غذایی را دارند. سیستم هوشمند صوتی ، جاروبرقی و قهوه ساز هوشمند نمونه های دیگری از وسایل برقی هوشمند هستند که می توان از طریق اپلیکیشن آنها را برنامه ریزی و کنترل کرد

چرا باید از اینترنت اشیا در لوازم خانگی استفاده کرد؟

به جز موارد ذکر شده در قسمت قبلی اینترنت اشیاء کاربردهای امنیتی هم در منازل شخصی دارد. دزدگیر هوشمند یا سیستم حریق هوشمند در صورت عملکرد صحیح بخوبی می توانند جلو بروز فاجعه را بگیرند . در این سیستم ها وسیله هوشمند به محض دریافت علایم خطر از طریق تلفن همراه یا هر روش منتخب دیگر به صاحبخانه هشدارهای لازم را ارسال می کند .

یا سیستم آبیاری هوشمند در زمان عدم حضور شما در منزل به صورت خودکار گلها و درختان باغچه شما را آبیاری خواهند کرد.

معایب و ملاحظات استفاده از IOT در لوازم خانگی

در کنار همه محاسن استفاده از اینترنت اشیاء در منزل ، دغدغه هایی هم وجود دارد. مواردی مثل مسائل حریم خصوصی یا امنیت اطلاعات چالش های فضای مجازی و اینترنت هستند که در صورت استفاده از IOT ناخواسته با آنها درگیر خواهیم شد.

تصور کنید رمز قفل هوشمند شما توسط سارقان هک شود . یا افراد خرابکار به کنترل دوربین هوشمند شما دسترسی پیدا کنند. در هنگام استفاده از تکنولوژی باید این موارد را هم در نظر گرفت و تمهیدات امنیتی را برای آن لحاظ کرد.

آثار مخرب امواج بر سلامتی

یکی از چالش های خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا و به طور کلی ارتباط بی سیم، آثار مخرب امواج برای سلامتی افراد است. اما آیا این چالش برای خانه هوشمند جدی است؟ براساس مستندات علمی منتشر شده در این زمینه امواج وای فای در حالت عادی توان بسیار پایینی دارند. عاملی که سبب خطرناک شدن این امواج می شود، انتقال داده توسط آن ها است. به عنوان مثال زمانی که در حال دانلود یک فیلم هستید، امواج وای فای برای شما مضر خواهند بود. حجم انتقال داده تجهیزات خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا بسیار ناچیز است. از این رو استفاده از این تجهیزات احتمال خطر را برای مصرف کنندگان افزایش نمی دهد.  

محدودیت فاصله در خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا

در صورتی که محدودیت فاصله و یا نویز زیاد را ندارید، سیستم خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. البته دقت کنید که خانه هوشمند یک اصطلاح کلی است و شما می توانید این تجهیزات را در مکان های تجاری (مغازه هوشمند) تفریحی (ویلای هوشمند) و … نیز نصب و از آن بهره برداری کنید. اگرچه گاهی اوقات با بکارگیری تکنیک هایی می توان بر محدودیت فاصله فائق آمد. به عنوان مثال می توان از تکرار کننده یا نقطه دسترسی (Access point) برای تقویت امواج بی سیم استفاده کرد. تقویت آنتن روش دیگری است که می توان از آن بهره برد. 

ذکر این نکته ضروری است که با توجه به نوع بستر ارتباطی مورد استفاده در خانه هوشمند، تعیین کننده روش تقویت امواج است.

در صورتی که نیاز به مشاوره جهت هوشمند سازی منزل یا محل کار خود را دارید همین الان با تیم مشاوره خانه هوشمند گلدور تماس بگیرید.

فرم تماس با مشاور هوشمند سازی منازل

دیدگاهتان را بنویسید