سناریوهای خانه هوشمند، 4 نمونه جذاب

فهرست مطالب

یکی از جذابترین بخش های خانه هوشمند سناریوها هستند. سناریوهای خانه هوشمند سهولت و رفاه بیشتر را برای کاربران به ارمغان می آورند. با اجرای یک سناریو عملیات مختلفی در خانه هوشمند اجرا می شوند. برای اجرای همه این عملیات کافی است یکبار صفحه موبایل خود را لمس کنید. تجربه کاربری لذتبخشی که سناریوها برای ما به ارمغان می آورند، جذابیت خانه هوشمند را دو چندان می کند. در این مقاله به بررسی این قابلیت می پردازیم. با من همراه باشید …

سناریوهای خانه هوشمند

واژه سناریو در فرهنگ معین به معنای فیلم نامه و داستان مخصوص فیلم بیان شده است. اشاید دلیل استفاده از این اصطلاح در خانه هوشمند نیز شباهت فراوان بین سناریوهای اجرا شده توسط  خانه هوشمند و یک فیلم نامه است!!!

در یک فیلم نامه، نویسنده ترتیب اتفاقات یک فیلم را با تمام جزئیات به رشته تحریر در می آورد. در تعریف سناریوی خانه هوشمند نیز کاربر سلسله اتفاقاتی را که باید به صورت پشت سر هم اجرا شوند در قالب یک سناریو تعریف می کند.

تعریف سناریوهای خانه هوشمند توسط کاربر، او را از انجام کارهای تکراری بی نیاز می کند. سناریوها یک بار تعریف می شوند و برای همیشه قابل اجرا هستند. برای اجرا شدن سناریو کافی است یکبار صفحه موبایل خود را لمس کنید. سناریوها متناسب با نیاز کاربر و نوع کاربری ساختمان تعریف می شوند. در ادامه به معرفی چند نمونه از سناریوهای خانه هوشمند می پردازیم.

سناریو اول: وقت بیدار شدنه!

عموما پس از بیدار شدن از خواب کارهایی  را به صورت روتین انجام می دهیم. از آنجا که این کارها هر روز تکرار می شوند، به منظور سهولت بیشتر می توانیم یک سناریو برای آن تعریف کنیم. سناریوهای خانه هوشمند کاملا قابل شخصی سازی هستند. هدف ما فقط بیان یک مثال است! ابتدا باید تصمیم بگیرید پس از بیدار شدن از خواب چه کارهایی را می خواهید انجام دهید.

به عنوان مثال در زیر لیستی از این کارها آمده است:

  • باز شدن کرکره ها
  • روشن شدن چای ساز
  • روشن شدن تستر
  • پخش شدن یک موزیک صبحگاهی
  • روشن شدن لوستر بالای میز صبحانه
  • و …

برای انجام همه این کارها کافی است یکبار سناریوی بیدار شدن از خواب را برای خانه هوشمند تعریف کنید. پس از انجام این کار یک گزینه جدید در صفحه سناریوهای نرم افزار کاربردی خانه هوشمند شما ایجاد می شود. برای فعال یا غیر فعال کردن سناریو کافی است آیکون مربوط به آن را یکبار لمس کنید.

در سفر باید شناخت!

با وجود اینکه اجرای سناریوهای خانه هوشمند به اندازه کافی جذاب و هیجان انگیز است، اما سناریوی سفر داستان متفاوتی دارد. از گذشته تا به امروز همیشه زمانی که عازم سفر هستیم انجام برخی از کارها را به دوستان یا آشنایان می سپاریم. به عنوان مثال آبیاری باغچه، روشن و خاموش کردن لامپ ها در شب به منظور شبیه سازی حضور و …

سناریوهای خانه هوشمند - عزم سفر

علاوه بر این برخی از کارهای دیگر را نیز شخصا انجام می دهید مانند فعال کردن سیستم امنیتی یا خاموش کردن تجهیزات سرمایشی و گرمایشی. از جمله فعالیت های سناریوی سفر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بستن شیرهای اصلی آب و گاز
  • فعال کردن سیستم امنیتی
  • فعال کردن قفل الکترونیکی درب آپارتمان
  • باز شدن پرده ها و کرکره ها
  • خاموش شدن سیستم گرمایشی و سرمایشی
  • خاموش شدن همه تجهیزات برقی و روشنایی

جهت استفاده از این سناریو لازم است ابتدا آن را در بخش سناریوهای خانه هوشمند خود اضافه کنید. از این پس هر گاه عازم سفر باشید با لمس آیکون سناریوی شما فعال خواهد شد.

سناریو سوم: شبیه سازی حضور در منزل

گاهی جهت افزایش امنیت و … علاقه مند نیستیم که دیگران از نبودن ما در منزل آگاه شوند. در صورت استفاده از خانه هوشمند می توانید با تعریف یک سناریو، حضور خود در منزل را شبیه سازی کنید.

سناریوهای خانه هوشمند - شبیه سازی حضور در منزل

با اجرای این سناریو هیچ کس متوجه عدم حضور شما در منزل نمی شود. لیست کارهای سناریو شبیه سازی حضور می تواند به صورت زیر باشد:

  • روشن شدن لامپ پذیرایی
  • روشن شدن تلویزیون یا پخش کننده موسیقی
  • روشن شدن لامپ تراس
  • باز شدن پرده
  • و …

برخی از سیستم های هوشمند امکان زمانبندی برای اجرای سناریو را نیز در اختیار کاربر می گزارند. به کمک این قابلیت می توانید با زمانبندی فعال و غیرفعال شدن سناریوی حضور، خیال خود را راحت کنید.

سناریو چهارم: خانه تحت کنترل است آقای دزد

چنانچه از سیستم خانه هوشمند خود به عنوان یک سیستم امنیتی بهره ببرید، در صورت ورود بدون اجازه قبلی به منزل یا محل کار شما، سناریو امنیتی فعال می شود. نمونه ای از اجرای سناریوی امنیتی می تواند به شکل زیر باشد. بلافاصله پس از تشخیص ورود به محیط تحت کنترل سیستم، لامپ های راهرو روشن می شوند و صدای آژیر بلند می شود.

علاوه بر این صدای از قبل ضبط شده شما پخش می شود که به آقای دزد هشدار می دهید سریعا مکان را ترک کند. ضمنا کنترلر خانه هوشمند قادر است از طریق پیامک یا تماس صوتی ورود شخص غیر مجاز را به شما اطلاع دهد. اگر سناریوی جذاب دیگری دارید که در لیست سناریوهای خانه هوشمند شما تعریف شده است، با ما به اشتراک بگذارید …

دیدگاهتان را بنویسید