همه چیز درباره ی سیستم آبیاری هوشمند

فهرست مطالب

سیستم آبیاری هوشمند را می توان به عنوان بخشی از ساختمان هوشمند و یا یک سیستم مستقل مورد استفاده قرار داد. مزیت اصلی سیستم های هوشمند، اتصال به اینترنت و امکان کنترل از راه دور به کمک موبایل است. کاربر با ورود به اپلیکیشن خانه هوشمند وضعیت تجهیزات متصل به شبکه را به دلخواه می تواند تغییر دهد. علاوه بر این در برخی از سیستم ها امکان برنامه ریزی و زمانبندی اجرای عملیات نیز وجود دارد.

آبیاری به موقع باغچه همیشه یکی از دغدغه های علاقه مندان به گل و گیاه است. با بهره مندی از سیستم آبیاری هوشمند، باغچه شما همیشه به موقع آبیاری می شود. سیستم هوشمند حتی شما را قادر می سازد باغچه را براساس رطوبت فعلی خاک و آب مورد نیاز گیاهان موجود در باغچه آبیاری کنید.

سیستم های هوشمند را می توان به صورت محلی کنترل کرد. علاوه بر این به کمک اپلیکیشن خانه هوشمند از هر کجای دنیا با اتصال به اینترنت می توان این سیستم ها را تحت کنترل درآورد. جهت آشنایی بیشتر با سیستم های هوشمند، مقاله “خانه هوشمند چیست” را مطالعه کنید.

تاریخچه سیستم آبیاری هوشمند

آبیاری باغچه از جمله فعالیت هایی است که لازم است به صورت منظم و دقیق انجام شود. مشغله زیاد و کمبود وقت، از جمله چالش هایی است که گاهی اوقات آبیاری باغچه را دچار مشکل می کند. در راستای پیدا کردن راه حلی برای این مشکل، تاکنون سیستم های مختلفی به بازار عرضه شد.

اولین سیستم آبیاری که توسط انسان ها مورد استفاده قرار گرفت، شیلنگ ها بودند! شیلنگ های پلاستیکی به دلیل انعطاف پذیر بودن، قابلیت جابجایی و سهولت دسترسی هنوز نیز کاربران بسیاری در سراسر دنیا دارند. در راستای بهبود فرآیند آبیاری، نازل های آبپاش به کاربران عرضه شدند. این نازل ها آب ورودی از شیلنگ را به صورت مهپاش (بارانی) روی گیاهان پخش می کنند.

اگرچه استفاده از نازل ها فرآیند آبیاری را تا حدود زیادی بهبود بخشید، اما باز هم همه نیازهای کاربران را مرتفع نمی کرد. پس از این تکنولوژی های دیگری وارد فضای آبیاری شدند که سیر تکاملی سیستم آبیاری هوشمند را ادامه دادند.

نسل اول: آبیاری قطره ای

سیستم آبیاری قطره ای علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، در زمان نیز صرفه می کند. قابلیت تنظیم میزان خروج آب از دریچه ها و همچنین کاهش هدر رفت آب در اثر تبخیر و … از جمله مزایای آبیاری قطره ای به نسبت آبیاری با شیلنگ است.

نسل دوم: آبیاری قطره ای زمانبندی شده

سیستم آبیاری قطره ای تا حدود زیادی مشکلات سیستم آبیاری سنتی را مرتفع کرد. جهت استفاده از سیستم آبیاری قطره ای دیگر نیازی به صرف وقت زیاد برای آبیاری باغچه نبود. با این وجود یک مشکل همچنان حل نشده باقی ماند. جهت استفاده از سیستم آبیاری قطره ای حضور در محل جهت باز کردن و بستن شیر آب الزامی است.

چنانچه قصد مسافرت داشته باشید و یا به هر دلیلی در منزل حضور نداشته باشید، آبیاری باغچه انجام نمی شود. جهت حل این مشکل سیستم های زمان بندی معرفی شدند. این سیستم ها را می توان به عنوان نسل اول سیستم آبیاری هوشمند معرفی کرد.

این سیستم ها در بازه های زمانی مشخصی که توسط کاربر تعیین می شود، سیستم آبیاری را روشن یا خاموش می کنند. با وجود مزایای زیاد این سیستم ها یک عیب اساسی دارند. در طول سال به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار اتفاق می افتد که برنامه آبیاری باغچه تغییر کند.

سیستم آبیاری هوشمند

به عنوان مثال زمانی که باران باریده است نیازی به آبیاری باغچه نیست و یا زمانی که در تابستان هوا به شدت گرم می شود، آبیاری باغچه باید در بازه های زمانی کوتاهتری انجام شود. با استفاده از سیستم زمانبندی شده آبیاری، تغییرات مورد نیاز به راحتی انجام نمی شوند.

در این سیستم ها جهت ایجاد تغییرات در برنامه زمانی، نیاز به حضور کاربر در محل دستگاه است. علاوه براین انجام این تغییرات برای برخی از کاربران مشکل است.

نسل سوم: سیستم آبیاری هوشمند

منظور از سیستم آبیاری هوشمند، سیستمی است که از طریق نرم افزار کاربردی تلفن همراه کنترل می شود. با وجود کنترل سیستم آبیاری از طریق تلفن همراه، نیازی به حضور کاربر جهت روشن یا خاموش کردن سیستم آبیاری نیست.

کاربر به راحتی و با لمس صفحه تلفن همراه خود می تواند سیستم را روشن و با لمس دوباره صفحه تلفن همراه، سیستم آبیاری را خاموش کند. با استفاده از سیستم آبیاری هوشمند قادر خواهید بود از هرجای دنیا باغچه خود را آبیاری کنید.

سیستم آبیاری هوشمند علاوه بر باغچه جهت کنترل سطح آب استخر و … نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. برای داشتن سیستم آبیاری هوشمند کافی است به جای شیر آب مکانیکی سنتی یک شیر برقی نصب کنید. سپس کنترل شیر برقی را توسط یک رله هوشمند انجام دهید.

رله هوشمند بخشی از سیستم خانه هوشمند است که امکان قطع و وصل جریان برق از طریق نرم افزار کاربردی تلفن همراه را فراهم می کند.

در صورتی که سوالی در مورد سیستم آبیاری هوشمند دارید، همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید