نکاتی پیرامون هوشمندسازی سالن کنفرانس

فهرست مطالب

از جمله کارهای جذاب در یک سالن کنفرانس می توان به هوشمندسازی سالن کنفرانس اشاره کرد. برای هوشمندسازی انواع مختلف ساختمان، نکات ویژه ای را باید مورد توجه قرار دهید. سالن کنفرانس هوشمند یا سالن همایش هوشمند به سالنی گفته می شود که کنترل بعضی از بخش های آن به کمک تکنولوژی ساختمان هوشمند انجام می شود.

چنانچه با هوشمندسازی ساختمان آشنایی ندارید، ابتدا مقاله “خانه هوشمند چیست؟” را مطالعه کنید.

بخش های مختلف یک سالن کنفرانس

قبل از بیان نکات هوشمندسازی سالن کنفرانس، عملکردهای مورد نیاز یک سالن کنفرانس که می تواند به وسیله سیستم هوشمند کنترل شود را بررسی می کنیم. در یک سالن کنفرانس هوشمند می توان اغلب سیستم های الکتریکی را به کمک تجهیزات هوشمند کنترل کرد. از جمله مهمترین بخش های الکتریکی قابل هوشمندسازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل هوشمند روشنایی
  • کنترل هوشمند سیستم های صوت و تصویر
  • هوشمندسازی کنترل سیستم گرمایش و سرمایش
  • کنترل هوشمند پرده سکوی سالن همایش
  • کنترل هوشمند درهای ورودی و خروجی
  • و …

این بخش ها در تمام سالن های کنفرانس باید کنترل شوند. حتی ممکن است در یک سالن کنفرانس امکاناتی بیش از این مورد نیاز باشد. قبل از انجام هوشمند سازی همه بخش ها به صورت دستی توسط پرسنل یا مدیر سالن کنفرانس انجام می شود. با اجرای هوشمندسازی سالن کنفرانس می توان همه بخش ها را به صورت متمرکز از یک نقطه کنترل کرد.

هوشمندسازی سالن کنفرانس

برای هوشمند سازی بخش های مختلف ساختمان از تجهیزات مختلفی استفاده می شود. نوع سیستم مورد استفاده برای هوشمندسازی، در کنار نیاز کاربر و بودجه پروژه تعیین کننده تجهیزات مورد نیاز برای یک سالن هوشمند است. به عنوان مثال کنترل هوشمند این سالن با تجهیزات نسل چهارم خانه هوشمند گلدور، مستلزم تهیه تجهیزات زیر است:

این تجهیزات کاربردهای متنوعی در هوشمندسازی سالن کنفرانس دارند. که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

کنترل هوشمند روشنایی

تجهیزات روشنایی را به دو روش می توان هوشمند کرد. روش اول استفاده از کلید لمسی هوشمند است. با توجه به فضای سالن کنفرانس و همچنین تعداد بالای مصرف کنندگان، کلید لمسی هوشمند گاهی اوقات برای هوشمندسازی سالن کنفرانس گزینه مناسبی نیست.

در این بخش از هوشمندسازی بهتر است از رله هوشمند استفاده کنید. رله های هوشمند در انواع تابلویی و مینی تولید می شوند. در هنگام انتخاب رله ها باید به یک عامل مهم توجه کنید، حداکثر جریان قابل عبور از رله. عموما رله ها را براساس همین جریان نامگذاری می کنند، رله 16 آمپر، 7 آمپر و … .

صوت و تصویر

کنترل سیستم های صوتی و تصویری در سالن همایش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اهمیت صوت به قدری بالاست که برخی از سالن های همایش، اتاق صوت دارند و یک اپراتور به صورت مداوم سیستم صوتی را کنترل می کند. اگرچه با اتصال سیستم های صوتی به شبکه هوشمند از حضور اپراتور بی نیاز نمی شوید اما سهولت در کنترل و دسترسی ساده برای سایر پرسنل از جمله مزیت های هوشمند سازی سالن کنفرانس است.

سیستم های تصویری (ویدیو پروژکتور) عموما به وسیله ریموت کنترل می شوند. به کمک سیستم هوشمند می توان آن ها را از مسافت های دورتر و از نقاط بیشتری کنترل کرد.

کنترل سرمایش و گرمایش

کنترل سیستم سرمایش و گرمایش سالن همایش هوشمند را می توان با استفاده از ترموستات هوشمند گلدوِر انجام داد.  عملکرد ترموستات به این صورت است که دمای مطلوب را از کاربر دریافت می کند و با در دست گرفتن کنترل فن کویل، دما را در حد مطلوب تنظیم می کند. راهکار دیگر هوشمند سازی سیستم های سرمایش و گرمایش، استفاده از رله هوشمند است. رله ها فقط امکان روشن و خاموش کردن تجهیزات سرمایشی و گرمایشی را فراهم می کنند. با استفاده از رله امکان تنظیم دما وجود نخواهد داشت.

کنترل هوشمند پرده و درب ها

جهت کنترل پرده سکوی سالن همایش هوشمند نیز می توانید از کیت کنترل پرده گلدوِر شامل موتور برقی پرده، ماژول کنترل هوشمند و ریل ویژه پرده برقی استفاده کنید. همچنین می توانید به جای رله از کلید پرده برقی هوشمند استفاده کنید.

اگر علاقه مند به کنترل هوشمند درب های سالن باشید، باز هم سیستم هوشمند برای شما کارگشاست. به عنوان مثال زمانی که سخرانی مهمی آغاز شده است باید درب وردی بسته شود تا کسی نظم جلسه را برهم نزند. این قابلیت را می توانید به کمک رله هوشمند و قفل برقی در هوشمندسازی سالن کنفرانس در نظر بگیرید.

کنترل متمرکز سالن هوشمند

چنانچه سالن همایش دارای اتاق کنترل مرکزی است، می توانید از پنل لمسی خانه هوشمند گلدوِر در آنجا استفاده کنید. تاچ پنل، کنترل همزمان همه تجهیزات هوشمندسازی سالن کنفرانس از یک نقطه را فراهم می کند. همچنین می توانید با نصب اپلیکیشن خانه هوشمند بر روی یک تبلت یا موبایل، به بخش های مختلف سالن کنفرانس دسترسی داشته باشید.

کاربرد کنترلر دینامیک در هوشمندسازی سالن کنفرانس

مزایای هوشمندسازی سالن کنفرانس

هوشمندسازی سالن کنفرانس علاوه بر کاهش هزینه نیروی انسانی، ساده سازی عملیات کنترلی و امکان اجرای سناریوهای مختلف را برای شما فراهم می کند. با راه اندازی این سیستم می توانید همه بخش ها را به راحتی از یک نقطه کنترل کنید. امکان اعطای دسترسیبه پرسنل مشخص نیز از دیگر قابلیت های سیستم هوشمند است.

 

ساده سازی عملیات کنترلی

مهمترین مزیت هوشمندسازی سالن کنفرانس، ساده سازی عملیات کنترلی است. با استفاده از تجهیزات هوشمند، کلیه عملیات کنترلی به راحتی و با استفاده از نرم افزار کاربردی خانه هوشمند اجرا می شوند. کافی است اپلیکیشن خانه هوشمند را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. با یکیبار لمس صفحه عملیات مورد نظر شما اجرا خواهد شد.

امکان اجرای سناریوهای کنترلی

عموما در سالن های کنفرانس کارهای مختلف و متنوعی به صورت همزمان انجام می شود. به کمک سیستم هوشمند می توانید با تعریف سناریوهای مختلف، این کارها را به راحتی انجام دهید. به عنوان مثال پس از تمام شدن همایش با یکبار لمس صفحه موبایل یا کنترلر دینامیک سناریوی پایان همایش اجرا می شود.

با اجرای این سناریو تمام لامپ ها، سیستم سرمایش و گرمایش و سیستم های صوت و تصویر خاموش می شوند، درهای سالن قفل می شود و …

سناریوهای متنوع را می توان برای سالن همایش هوشمند تعریف کرد که با توجه به نیاز کاربر و امکانات تعریف شده در هوشمندسازی سالن همایش متغیر خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هوشمندسازی سالن کنفرانس، با ما تماس بگیرید …

دیدگاهتان را بنویسید