تجهیزات هوشمندسازی ساختمان – پریز هوشمند Wemo

فهرست مطالب

قبل از ینکه به بررسی پریز هوشمند Wemo بپردازیم، به معرفی کلی پریز هوشمند و کارایی آن می پردازیم. پریز هوشمند یک گجت هوشمند است که بر روی پریزهای برق سنتی نصب می شود و قابلیت های شگفت انگیزی به آن ها می دهد. پریزهای برق سنتی تنها امکان دسترسی به برق را برای شما فراهم می کنند اما پریز هوشمند قابلیت های فوق العاده ای در اختیار شما می گذارد.

قابلیت های پریز هوشمند

  • دسترسی از تمام نقاط دنیا …

جالب است بدانید پریز هوشمند به دلیل اتصال به اینترنت از همه نقاط دنیا قابل کنترل است. پریز هوشمند را می توانید از طریق یک نرم افزار کاربردی که بر روی تلفن همراه نصب می شود، قطع یا وصل کنید.

برای استفاده از پریز هوشمند کافی است به عنوان مثال پنکه را به پریز هوشمند متصل کنید و کلید پنکه را در حالت روشن قرار دهید. از این پس برای روشن یا خاموش کردن پنکه باید جریان برق را از طریق پریز هوشمند قطع یا وصل کنید.

به راحتی موبایل خود را بردارید و وارد نرم افزار کاربردی شوید و پنکه را روشن یا خاموش کنید. همچنین قادر خواهید بود از طریق نرم افزار کاربردی وضعیت وسیله برقی متصل به پریز هوشمند (خاموش یا روشن) را کنترل نمایید.

  • کنترل میزان مصرف برق

پریزهای هوشمند قابلیت ثبت میزان مصرف انرژی را دارا هستند. با استفاده از پریز هوشمند می توانید میزان مصرف انرژی لوازم برقث مخ9تلف را ثبت و وسایل برقی پر مصرف را شناسایی کنید. البته برخی از تولیدکنندگان به جهت کوچکتر شدن ابعاد پریز هوشممند این قابلیت را بر روی برخی تولیدات خود عرضه نمی کنند.

بهترین پریز هوشمند 2019

براساس بررسی انجام شده در مجله اینترنتی CNET پریز هوشمند Wemo عنوان بهترین پریز هوشمند سال 2019 را به خود اختصاص داده است. این پریز هوشمند قیمت مناسبی دارد و طراحی ظریف آن کاربری راحتی را فراهم کرده است.

پریز هوشمند Wemo با پروتکل ارتباطی IFTTT قادر است با انواع دستیار صوتی google home، Amazon Alexa و همچنین Apple home kit ارتباط برقرار کند. بنابراین برای تغییر وضعیت پریز کافی است دستور مورد نظر را به دستیار صوتی خود بدهید.

پریز هوشمند Wemo و دستیار صوتی Alexa

همچنین این پریز قیمت مناسبی دارد که آن را به یک گزینه مناسب برای خرید تبدیل می کند. پریز هوشمند در کنار قابلیت های جذابی که در اختیار کاربر قرار می دهد، ایراداتی نیز دارد.

از جمله اینکه برخلاف اغلب پریزهای هوشمد توانایی ثبت میزان توان مصرفی را ندارد. همچنین تجربه کاربری جذابی ندارد چون نرم افزار کاربردی پریز کمی گیج کننده است.

اما با وجود پریزهای هوشمند زیادی که به بازار عرضه شده اند، این پریز هوشمندWemo  همچنان یکی از بهترین انتخاب های پریز هوشمند است. پریز هوشمند Wemo از اواخر سال 2017 به بازار عرضه شد و جایگزین نسل قدیمی تر خود، Belkin شد.

بزرگترین تغییر به وجود آمده در طراحی پریز هوشمند Wemo نسبت به نسل های قدیمی تر، کوچکتر شدن ابعاد پریز به میزان قابل توجه است.

این پریز برای برقراری ارتباط با هاب از تکنولوژی ارتباطی WIFI (بدون نیاز به اینترنت) استفاده می کند. همچنین از طریق هاب مرکزی به اینترنت متصل شده و قابلیت کنترل از راه دور را فراهم می کند. همچنین قابلیت جدیدی در این پریز هوشمند وجود دارد که آن را قادر می سازد از طریق دستیار صوتی SIRI کنترل شود.

پریز هوشمند توکار

همه پریزهای هوشمند موجود در بازار به صورت روکار به پریزهای سنتی متصل می شوند. این قابلیت به شما امکان می دهد تا به راحتی بتوانید پریز هوشمند خود را جابجا کنید و برای دستگاه های مختلفی از آن بهره ببرید.

اما برخی افراد ترجیح می دهند پریز هوشمند آن ها توکار باشد. برای داشتن پریز هوشمند توکار یک راهکار ساده وجود دارد. کافی است در پشت پریز یک ماژول عملگر هوشمند نصب کنید. برخی از تولیدکنندگان ماژول عملگر را با عنوان رله هوشمند نیز معرفی می کنند.

مزیت پریز هوشمند به استفاده از رله هوشمند، قابلیت جابجایی آسان ماژول است در حالی که رله هوشمند پشت پریز نصب شده و جابجایی آن کمی زمانبر است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد رله هوشمند می توانید مقاله “ماژول عملگر هوشمند بی سیم” را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید