کلید هوشمند مستقل بخریم یا سیستم خانه هوشمند؟

فهرست مطالب

کلید هوشمند مستقل (standalone) به کلید هوشمندی گفته می شود که بدون نیاز به دستگاه کنترل کننده مرکزی به اینترنت متصل می شود. کلید هوشمند یکی از اجزای پرکاربرد خانه هوشمند است. از این کلیدها برای کنترل روشنایی، پرده برقی و … استفاده می شود. تجهیزات هوشمند از طریق نرم افزار کاربردی تلفن همراه قابل کنترل هستند.

به منظور دسترسی کاربر به کلید هوشمند از راه دور، کلیدها باید به اینترنت متصل شوند. برخی از انواع کلید هوشمند از طریق یک دستگاه واسط به نام کنترل کننده مرکزی به اینترنت وصل می شوند. جهت استفاده از این کلیدها، نصب و راه اندازی کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند ضروری است. اما کلید هوشمند مستقل بدون نیاز به دستگاه کنترل کننده مرکزی به اینترنت متصل شده و عمل می کند.

کلید هوشمند مستقل

کلیدهای هوشمند نسل اول به دستگاه کنترل کننده مرکزی وابسته هستند. این دستگاه واسط بین کلید هوشمند و نرم افزار کاربردی است. ارتباط کلیدها با دستگاه مرکزی می تواند به صورت بی سیم یا سیمی برقرار شود. نوع ارتباط براساس پروتکل ارتباطی تجهیزات تعیین می شود. همچنین ارتباط دستگاه مرکزی با اینترنت نیز می تواند به صورت سیمی یا بیسیم برقرار شود.

کلید هوشمند مستقل با بهره مندی از تکنولوژی ارتباط وایفای مستقیما به مودم متصل می شود. با اتصال مودم به اینترنت، ارتباط کلید با اینترنت نیز برقرار می شود. عدم نیاز به دستگاه کنترل مرکزی در کنار کاهش هزینه اولیه خرید تجهیزات، هزینه تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد و سهولت در استفاده را برای کاربران به ارمغان می آورد.

نکته حائز اهمیت دیگری که باید به آن اشاره شود، تفاوت قیمت کلید هوشمند مستقل و کلیدهای هوشمند نسل اول است. در سیستم هوشمند مبتنی بر کنترل کننده مرکزی، تنها یک ماژول اتصال به اینترنت در کنترل کننده مرکزی مورد استفاده قرار گرفته است که تمام تجهیزات جهت اتصال به اینترنت از آن بهره می برند.

کلیدهای هوشمند مستقل دارای یک ماژول اتصال به اینترنت بر روی خود هستند. وجود این ماژول سبب پیچیدگی بیشتر طراحی و ساخت این کلیدها می شود. بنابراین کلید هوشمندمستقل نسبت به کلیدهای هوشمند نسل اول قیمت بیشتری دارند.

کدام کلید هوشمند را انتخاب کنیم؟

همیشه پس از معرفی تکنولوزی های جدید این سوال مطرح می شود که از نسل جدید استفاده کنیم یا نسل قدیم؟ تفاوت های موجود بین کلید هوشمند مستقل و کلیدهای هوشمند نسل اول، سبب  می شود هریک کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

موارد استفاده از کلید هوشمند مستقل

کلید هوشمند مستقل جهت کنترل تچهیزات روشنایی، پرده برقی و همچنین سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت اصلی این کلیدها نصب و راه اندازی ساده آن هاست. برای استفاده از این کلیدها نیاز به تغییر سیم کشی نخواهید داشت.

همچنین کلیدهای مستقل جهت اتصال به اینترنت نیاز به آی پی استاتیک ندارند. بنابراین در مکان هایی که دسترسی به اینترنت ADSL فراهم نیست و صرفا مودم های اینترنت همراه قابل استفاده هستند، کلید هوشمند مستقل می تواند راهگشا باشد.

کلید هوشمند مستقل گلدور

موارد استفاده از کلیدهای هوشمند نسل اول

مزیت استفاده از کلیدهای هوشمند نسل اول، بهره بردن از دستگاه کنترل کننده مرکزی است. یکی از محدودیت های کلیدهای مستقل از محدودیت تعداد دستگاه قابل اتصال به مودم است. براساس استاندارد و نوع موداین عدد بین 16 تا 50 دستگاه متفاوت است. برای غلبه بر این چالش می توان از سیستم های نسل 1 استفاده کنید. این دستگاه جهت اتصال به اینترنت تنها یک کانال مودم را اشغال می کند.

از سوی دیگر دستگاه کنترل کننده مرکزی گلدور امکان کنترل 256 نود مختلف را دارد. علاوه بر این قابلیت نصب سیم کارت و برقراری ارتباط از طریق پیامک نیز بر روی این دستگاه در نظر گرفته شده است.

کلید هوشمند مستقل

با استفاده از دستگاه کنترل مرکزی قادر خواهید بود از تمام امکانات خانه هوشمند شامل: کنترل سیستم روشنایی با موبایل، کنترل وسایل الکتریکی با موبایل، کنترل سیستم آبیاری با موبایل و … استفاده کنید.

با توجه به امکان برقراری ارتباط دستگاه مرکزی با موبایل کاربر از طریق پیامک، در مکان هایی که اتصال به اینترنت برقرار نیست و یا در زمان هایی که اینترنت قطع می شود، همچنان دسترسی به سیستم خانه هوشمند وجود دارد.

نتیجه گیری

چنانچه قصد دارید از تجهیزات خانه هوشمند تنها برای کنترل سیستم روشنایی استفاده کنید و تعداد کلیدهای شما زیاد نیست کلید هوشمند مستقل می تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. چنانچه قصد استفاده از تجهیزات هوشمند در مکان هایی دارید که امکان اتصال به اینترنت ندارد و یا  قطع اتصال اینترنت محتمل است، استفاده از سیستم خانه هوشمند مبتنی بر کنترل کننده مرکزی انتخاب بهتری است.

چنانچه علاوه بر کنترل سیستم روشنایی، قصد استفاده از تمام مزایای سیستم خانه هوشمند از جمله کنترل وسایل الکتریکی و سیستم آبیاری را دارید، از سیستم خانه هوشمند مبتنی بر کنترل کننده مرکزی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید