همه چیز درباره ی کلیدهای لمسی کنترل روشنایی

فهرست مطالب

کلید لمسی کنترل روشنایی یک از جدیدترین تجهیزات مورد استفاده در ساختمان است. این تجهیزات مدرن طرفداران زیادی دارند و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود. دلایل مختلفی برای استقبال از این تجهیزات می توان متصور بود. از جمله می توان به زیبایی، ایجاد حس تفاوت و برتری، مدرن بودن و همچنین احترام به سلیقه کاربر اشاره کرد.

از رمان اختراع لامپ خلا توسط توماس ادیسون، مساله کنترل لامپ مطرح بوده است. همزمان با پیشرفت تکنولوژی تولید لامپ، روش های کنترل لامپ ها نیز توسعه پیدا کرده اند. ساده ترین ابزاری که برای کنترل روشنایی می شناسیم کلیدهای مکانیکی سنتی هستند.

این کلیدها با اعمال فشار مکانیکی توسط کاربر تغییر وضعیت می دهند. مکانیزم این کلیدها بسیار ساده است. این کلیدها نیاز به نگهداری خاصی ندارند و عموما طول عمر آن ها زیاد است. با تولد تکنولوژی صفحه های تاچ، تولیدکنندگان اقبال زیادی برای استفاده از این تکنولوژی در تولیداتشان نشان دادند. یکی از محصولاتی که با تولد این تکنولوژی وارد بازار شد، کلید لمسی کنترل روشنایی است.

همچنین کلیدهای لمسی را می توان به صورت تجمیع شده (4 پل و 5 پل) نیز مورد استفاده قرار داد. این قابلیت سبب کاهش تعداد کلیدهای نصب شده در ساختمان می شود کلید لمسی دارای دو بخش مدار قدرت و مدار فرمان است. مدار فرمان این کلیدها از صفحات تاچ برای دریافت فرمان استفاده می کند. این کلیدها یک جایگزین هوشمندانه برای کلیدهای سنتی کنترل روشنایی هستند. چرا که در کنار عملکرد مناسب، المان های زیبایی هستند.   . در این نوشتار از سایت گلدور به بررسی این تجهیزات می پردازیم. با من همراه باشید

تفاوت کلیدهای لمسی کنترل روشنایی با کلیدهای سنتی

نقش کلیدها در سیستم روشنایی قطع و وصل جریان برق و در نتیجه آن خاموش و روشن کردن لامپ ها است. کلیدهای سنتی این کار را به کمک یک کنتاکت فلزی انجام می دهند. در کلیدهای لمسی کنترل روشنایی این کار به کمک رله یا ترایاک انجام می شود. جنس رویه در کلیدهای سنتی پلاستیک است.

اما در کلید برق لمسی از شیشه یا پلکسی به عنوان جنس رویه کلید استفاده می شود. فرمان قطع و وصل در کلیدهای سنتی به کمک یک اهرم مکانیکی صادر می شود. در کلید لمسی این وظیفه بر عهده مدار فرمان است که یک مدار الکترونیکی است.

طرز کار کلیدهای لمسی

همانطور که بیان شد با وجود اینکه کلیدهای لمسی کنترل روشنایی و سنتی کار یکسانی را انجام می دهند. اما طرز کار آن ها متفاوت است. کلیدهای لمسی یک مدار قدرت و یک مدار فرمان دارند. وظیفه مدار قدرت کنترل جریان برق است. در این مدار از رله یا ترایاک استفاده می شود. هر دو المان یاد شده نیاز به یک سیگنال تحریک دارند.

سیگنال تحریک می تواند جریان برق را در المان برقرار یا آن را قطع کند. این سیگنال توسط مدار فرمان به مدار قدرت ارسال می شود. کلیدهای لمسی کنترل روشنایی در سه نوع کلید لمسی هوشمند، کلید لمسی ریموتی و کلید لمسی ساده (صرفا لمسی) عرضه می شوند. مدار فرمان کلید لمسی مجهز به بخش های حساس به لمس است. عموما محل های لمس توسط آیکون های نوری بر روی کلید مشخص می شوند.

کلیدهای هوشمند را می توان از طریق تلفن همراه هوشمند نیز کنترل کرد. ارتباط کلیدها و  اپلیکیشن تلفن همراه خانه هوشمند بر بستر اینترنت یا ارتباط بی سیم برقرار می شود. در کلید لمسی ریموتی نیز علاوه بر کنترل محلی از طریق صفحات لمسی، به کمک ریموت نیز می توان فرمان مورد نظر را برای کلید صادر کرد. کلید ریموتی امکان کنترل از فاصله چند متری را به کاربر می دهد در حالی که کلید هوشمند را می توانید از هرجای دنیا کنترل کنید.

جزئیات بیشتر در مورد مراحل کار این کلیدها را در مقاله همه چیز درباره عملکرد کلید لمسی ببینید.

مدار قدرت کلیدهای لمسی کنترل روشنایی

مدار قدرت کلیدهای لمسی را می توان به کمک رله یا ترایاک طراحی کرد. ترایاک ابعاد کوچک تری دارد و هزینه آن نسبت به رله کمتر است. از طرف دیگر این قطعه نویزپذیری زیادی دارد. البته می توان با بکاربردن تکنیک هایی در طراحی این قطعه را در برابر نویز مقاوم تر کرد.

اما نویزپذیری هرگز به صفر نمی رسد. رله ها ابعاد بزرگتری دارند و قیمت آن ها نیز بیشتر است. این قطعات در برابر نویز به میزان قابل قبولی ایمن هستند. همچنین با طراحی مناسب و استاندارد می توان نویزپذیری آن ها را به صفر رساند. ذکر این نکته ضروری است که به دلیل تنوع بالای رله های موجود در بازار، استفاده از رله باکیفیت خیال شما را راحت خواهد کرد.

مدار قدرت کلیدهای لمسی کنترل روشناییدر طراحی و تولید کلیدهای لمسی کنترل روشنایی گلدوِر از رله ای قدرتمند 10 آمپری استفاده می شود. این رله ها خیال شما را از عملکرد مناسب در طولانی مدت راحت می کنند.

انواع کلید لمسی روشنایی

کلیدهای لمسی علاوه بر جذابیت و زیبایی منحصر به فرد، تنوع بالایی دارند و دست کاربر را برای انتخاب باز می گذارند. در اینجا منظور از تنوع، تعداد پل کلید لمسی روشنایی و همچنین عملکردهای مختلف آن است. کلید لمسی تبدیل و همچنین صلیبی از جمله عملکردهای متفاوت کلید کنترل روشنایی لمسی است.

تنوع کلیدهای لمسی تولیدکننده های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال خانه هوشمند گلدور کلیدهای لمسی را در انواع یک پل تا 15 پل به بازار عرضه می کند. کلیدهای یک پل تا 5 پل در کادر تک، کلیدهای 6 پل تا 10 پل در کادر دوتایی و تعداد پل بیشتر در کادر سه تایی عرضه می شوند.

کلید 8 پل لمسی ریموتی
کلید 8 پل لمسی ریموتی

 

کلیدها به صورت پیش فرض در سه رنگ سفید، مشکی و بژ تولید می شوند. علاوه بر این شرکت گلدور قادر است انواع کلید لمسی روشنایی و همچنین کلید تاچ هوشمند را به صورت سفارشی برای شما تولید کند.

انواع کلید لمسی از نظر کاربرد

در بخش قبل اشاره کردیم که کلیدهای لمسی را از نظر روش کنترل می توان به سه گروه صرفا لمسی، ریموتی و هوشمند تقسیم کرد. اما تقسیم بندی دیگری هم برای این کلیدها وجود دارد. براساس عملکرد و نوع دستگاه کنترلی، کلیدهای لمسی را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

عملکرد این کلیدها متناسب با دستگاهی که باید آن را کنترل کنند، کمی با هم متفاوت است. با کلید بر روی عنوان های بالا می توانید وارد صفحه محصول شوید و اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید.

 

جنس رویه را جدی بگیرید

جنس رویه کلیدهای لمسی کنترل روشنایی با مواد مختلفی تولید می شود. برخی از تولیدکنندگان از پلکسی (نوعی پلاستیک فشرده شفاف) به عنوان رویه کلید استفاده می کنند. برخی دیگر نیز استفاده از شیشه کریستال را ترجیه می دهند. مزیت پلکسی نسبت به شیشه فرآیند تولید راحت تر و مقاومت بیشتر در برابر شکنندگی است.

در طرف مقابل رویه کریستال زیبایی بیشتری دارد و مقاومت بالایی در برابر خش شدن دارد. رویه پلکسی حتی با یک دستمال زبر به راحتی خش می شود. به دلیل خش شدن، کلیدهای به سرعت زیبایی خود را از دست می دهند.

همچنین برخی تولیدکنندگان از جمله گلدور کلیدهای لمسی کنترل روشنایی با رویه چوبی تولید می کنند. کلیدهای لمسی گلدور با رویه کریستال ضد خش و چوب به بازار عرضه می شوند.

شاید نیاز به تغییر زیر ساخت داشته باشید!!!

از منظر زیرساخت مورد نیاز کلیدهای لمسی دو مورد را می توان بررسی کرد. اول زیرساخت سیم کشی مورد نیاز و دوم قوطی کلید مناسب جهت نصب. اغلب کلیدهای لمسی کنترل روشنایی در بستر سیم کشی سنتی نصب می شوند. با این تفاوت که نیاز به سیم نول در داخل قوطی کلید دارند.

دلیل وجود سیم نول در قوطی کلید، نیاز تغذیه داخلی کلید است. جنانچه قصد استفاده از کلیدهای هوشمند دارید، لازم است یک زیرساخت ارتباطی جهت انتقال داده ایجاد کنید. اطلاعات بیشتر درباره این موضوع را می توانید در مقاله “پروتکل های ارتباطی خانه هوشمند” بخوانید.

دومین عامل اثرگذار بر زیرساخت مورد نیاز کلید، اندازه قاب پشت کلید است. برخی از انواع کلید لمسی در همه قوطی کلیدها نصب می شوند. برخی دیگر تنها در نوع خاصی از قوطی کلید نصب می شوند. حتما در هنگام انتخاب کلید لمسی به این نکته دقت کنید.

این موارد بخشی از مقاله 12 نکته مهم در خرید کلید لمسی است.

کلید لمسی چند پل؟

کلیدهای لمسی کنترل روشنایی با تعداد پل های متنوع عرضه می شوند. تولیدکنندگان مختلف نیز تنوع متفاوتی در تعداد پل کلید عرضه می کنند. به عنوان مثال خانه هوشمند گلدور کلیدهای لمسی را در انواع زیر عرضه می کند:

لازم به ذکر است همه این کلیدها به صورت لمسی ساده، لمسی ریموتی و لمسی هوشمند عرضه می شوند.

جمع بندی

کلید لمسی کنترل روشنایی، یک محصول جدید در حوزه تجهیزات روشنایی است. این کلیدها ظاهر زیبایی دارند و به عملکرد مناسبی را از خود نشان می دهند. تعداد پل این کلیدها بین تولیدکننده های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال کلید لمسی گلدور در انواع یک پل تا چهارپل و همچنین شش پل و هشت پل تولید می شود.

جنس رویه کلیدها نیز متفاوت است. بهتر است از کلیدهای با رویه کریستال استفاده کنید. همچنین توصیه می شود از کلیدهای لمسی کنترل روشنایی با مدار قدرت رله ای استفاده کنید. کلیدهای رله ای در برابر نویز ایمن هستند.

اگر قصد خرید کلید لمسی دارید، مقاله” 12 نکته قبل از خرید کلید لمسی” را مطالعه کنید. همچنین در صورت نیاز کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید