هوشمندسازی برق ساختمان، تاریخچه و کاربردها

فهرست مطالب

شاید شماهم تا بحال در مورد هوشمندسازی برق ساختمان مطالبی را شنیده باشید. این تکنولوژی جدید با وجود سن کم، مخاطبان زیادی در سراسر دنیا و همچنین ایران پیدا کرده است. چیزی که در حال حاضر به عنوان هوشمندسازی ساختمان می شناسیم حاصل توسعه و پیشرفت در نسل های مختلف این تکنولوژی است. در ادامه با خانه هوشمند گلدوِر همراه شوید تا به بررسی تاریخچه و امکانات این سیستم ها بپردازیم.

هوشمندسازی برق ساختمان

انسان از بدو خلقت همواره به دنبال راهکارهایی جهت تسهیل و سرعت بخشیدن به انجام کارها بوده است. اختراعات مختلف بشر از ابتدا تا به امروز موید این موضوع است. با اختراع لامپ خلا توسط توماس ادیسون زندگی بشر وارد مرحله جدیدی شد. در ابتدا تنها ثروتمندان قادر به استفاده از لامپ در خانه هایشان بودند. سایر مردم همچنان ناگزیر به استفاده از فانوس و چراغ های نفتی (یا روغنی) برای روشن نگه داشتن فضای خانه بودند. رفته رفته پیشرفت تکنولوژی منجر به توسعه استفاده از برق و لامپ های روشنایی در تمام دنیا شد. پس از آن نوبت به اختراع لوازم برقی جدید رسید. لوازم برقی جدید یکی یکی پا به عرصه وجود گذاشتند و زندگی انسان ها را بیش از پیش راحت کردند. تولد جاروبرقی، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، فر و … عصر جدیدی را در زندگی بشر آغاز کردند. پس از آن میل راحت طلبی انسان همچنان به دنبال پیدا کردن راهی برای تسهیل انجام کارهای روزمره زندگی بود. پیمودن همین مسیر منجر به تولد تکنولوژی هوشمندسازی ساختمان شد.

ریموت کنترل ها اولین گام در هوشمندسازی

پس از اختراع لوازم برقی و روشنایی مختلف که زندگی را برای انسان راحت تر می کرد، کنترل راحت تر وسایل به دغدغه اصلی طراحان تبدیل شد. تلویزیون های سیاه و سفید نمونه بارزی از این خلا تکنولوژی هستند. هر باز برای عوض کردن کانال تلویزیون یا تنظیم صدای آن زحمت رفتن به کنارتلویزیون را باید متحمل می شدیم. این موضوع محققان را برآن داشت تا در پی یافتن راهی برای کنترل از راه دور باشند. ریموت کنترل ها حاصل این تلاش بودند. تولد ریموت کنترل و هوشمندسازی برق ساختمان با استفاده از ریموت کنترل ها دیگر نیازی نبود برای عوض کردن کانال تلویزیون از جایتان بلند شوید. این موضوع به قدری جذاب بود که محققان را برآن داشت برای سایر وسایل نیز ریموت کنترل هایی طراحی کنند. اگر چه ریموت های امروزی از نظر اندازه و برد با نمونه های اولیه قابل مقایسه نیستند اما عملکردی مشابه دارند.

تولد تلفن همراه و یک چالش جدید

اصلی ترین مشکلی که استفاده از ریموت برای کنترل وسایل دارد، تعداد زیاد ریموت ها و سر در گمی مصرف کننده است. اولین راهکاری که برای این منظور معرفی شد، تجمیع کردن ریموت کنترل ها بود. این کار به کمک یک دستگاه واسط که معمولا بر روی سقف و در مرکزیت خانه نصب می شود انجام می شد. با گسترش استفاده از تلفن همراه، رویای کنترل وسایل خانه از بیرون خانه به واقعت نزدیک شد. نسل دوم تجهیزات هوشمندسازی برق ساختمان به جای ریموت کنترل از موبایل فرمان می گرفتند. هوشمندسازی به کمک سیم کارتاین سایل دارای یک دستگاه مرکزی در داخل ساختمان بودند که به سیم کارت مجهز می شد. کاربر از طریق ارتباط پیامکی قادر بود فرامین خود را به این دستگاه ارسال کند. سپس دستگاه مرکزی فرمان را به وسیله مربوطه می رساند و دستور کاربر اجرا می شد. شکل توسعه یافته این سیستم ها در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در سیستم های نوین مبتنی بر ارتباط پیامکی، یک نر م افزار کاربردی واسط بین کاربر و سیستم است و ارتباط از طریق پیامک برقرار می شود.

هوشمندسازی برق ساختمان بر بستر اینترنت

توسعه فناوری اطلاعات و همه گیری استفاده از اینترنت، هوشمندسازی برق ساختمان را وارد مرحله جدیدی کرد. در نسل جدید این سیستم ها ارتباط اینترنتی جایگزین ارتباط پیامکی شد. برقراری ارتباط از طریق اینترنت علاوه بر سریعتر بودن و مطمئن تر بودن مزایای دیگری نیز دارد. از جمله این مزایا می توان به بروز بودن اطلاعات نرم افزار کاربردی خانه هوشمند اشاره کرد. در این سیستم ها ارتباط بین اپلیکیشن و سیستم همواره برقرا است و شما می توانید به صورت لحظه ای وضعیت تجهیزات (روشن یا خاموش) را مشاهده کنید. در حال حاضر هوشمندسازی برق ساختمان به روش های مختلفی انجام می شود. فارغ از هزینه هوشمندسازی و نوع برند انتخاب شده، زیرساخت ارتباطی تجهیزات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ارتباط بین تجهیزات مختلف هوشمندسازی ساختمان به دو روش بی سیم و باسیم انجام می شود. همچنین امکانات قابل ارائه در سیستم های مختلف نیز ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی سیستم های هوشمندسازی برق ساختمان امکاناتی از قبیل کنترل روشنایی، کنترل وسایل برقی، کنترل سیستم های سرمایش و گرمایش و … را اراوه می کنند. در سیستم های بی سیم نیازی به انجام سیم کشی اضافی وجود ندارد. کافی است سیم کشی را به روش سنتی انجام دهید. آنگاه تجهیزات هوشمند بی سیم را جایگزین تجهیزات سنتی کنید و ارتباط تجهیزات هوشمند را با اینترنت برقرار کنید. پس از اتصال اپلیکیشن خانه هوشمند به سیستم قادر خواهید بود از هر کجای دنیا به کمک موبایل خود سیستم را کنترل کنید. در سیستم های سیمی، علاوه بر سیم کشی سنتی برق لازم است سیم کشی دیگری جهت تبادل داده بین تجهیزات انجام دهید. این سیم ها نیز با توجه به پروتکل ارتباطی مورد استفاده در سیستم متفاوت خواهد بود. امکانات قابل ارائه در هوشمندسازی برق ساختمان به نوع ارتباط تجهیزات وابسته نیست. عامل تعیین کننده در این زمینه پروتکل ارتباطی و شرکت تولید کننده تجهیزات است.

جمع بندی

با هوشمندسازی برق ساختمان قادر خواهید بود فرامین کنترلی مورد نیاز خود را از طریق اپلیکیشن موبایل صادر کنید. در هر جای دنیا که باشید با اتصال به اینترنت می توانید تجهیزات را کنترل کنید. به عنوان مثال لامپ ها را روشن یا خاموش کنید. اگر قصد انجام هوشمندسازی برق ساختمان را دارید بهتر است با یک کارشناس در این زمینه مشورت کنید. مشاوران نکاتی را به شما یادآوری خواهند کرد که عدم توجه به آن ها می تواند در آینده شما را دچار چالش کند. جهت ارتباط با مشاوران ما می توانید از طریق صفحه تماس با ما در منوی اصلی سایت اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید