همه چیز درباره هوشمندسازی خانه

فهرست مطالب

هوشمندسازی خانه از جمله جدیدترین تکنولوژی های مورد استفاده در صنعت ساختمان است. دسترسی و کاربری راحت در کنار کنترل از راه دور از جمله ویژگی هایی است که کاربران را به سمت استفاده از این تکنولوژی سوق می دهد. در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف استفاده از این تکنولوژی در ساختمان می پردازیم. با من همراه باشید.

هوشمندسازی خانه

منظور از هوشمندسازی ساختمان یا خانه هوشمند، کنترل تجهیزات الکتریکی از طریق تلفن همراه هوشمند و با اتصال به اینترنت است. در این سیستم ها یک نرم افزار کاربردی وظیفه برقراری ارتباط کاربر با نودهای عمل کننده را بر عهده دارد. کاربر از طریق اپلیکیشن فرمان مورد نظر خود را صادر می کند (خاموش یا روشن شدن یک وسیله برقی). این فرمان از طریق اینترنت برای عملگر مورد نظر ارسال می شود. عملگر با دریافت فرمان، وضعیت خروجی را تغییر می دهد.

هوشمند سازی خانه

قابلیت دسترسی از طریق موبایل و اتصال به اینترنت کاربر را قادر می سازد از هرجای دنیا که باشد، تجهیزات الکتریکی مورد نظرش را کنترل کند. کافی است وارد اپلیکیشن شوید و آیکون مربوط به مصرف کننده مورد نظر را یکبار لمس کنید. به همین راحتی هوشمندسازی خانه می تواند کنترل خانه را به دستان شما بسپارد.

امکانات خانه هوشمند

اولین چیزی که لازم است درباره هوشمندسازی خانه بدانید، امکانات قابل ارائه در آن است. امکانات بسیار متنوعی در خانه های هوشمند قابل ارائه است. برند تجهیزات، زیرساخت پروژه و ملاحظات اقتصادی از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر امکانات خانه هوشمند است. مهمترین امکانات قابل ارائه در یک خانه هوشمند عبارتند از:

  • کنترل هوشمند روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند تجهیزات سرمایش و گرمایش
  • کنترل هوشمنئد پرده و کرکره برقی
  • کنترل هوشمند سیستم های امنیتی
  • شیربرقی آب و گاز هوشمند
  • سیستم هوشمند آبیاری
  • فراخوانی آسانسور
  • و …

ممکن است خانه هوشمندی پیدا کنید که همه این امکانات را نداشته باشد یا برعکس خانه هوشمندی بیابید که امکاناتی فراتر از این داشته باشد.

تجهیزات هوشمندسازی خانه

تجهیزات متنوعی در یک خانه هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این تجهیزات کاربرد خاصی دارند. به عنوان مثال کلید هوشمند کنترل روشنایی برای کنترل لامپ ها و سایر تجهیزات روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد. ترموستات هوشمند وظیفه کنترل دما به کمک تجهیزات سرمایش و گرمایش را بر عهده دارد.

از جمله مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات هوشمند سازی خانه می توان به رله هوشمند اشاره کرد. رله ها کاربردهای بسیار گسترده ای دارند. تقریبا تمام لوازم برقی از جمله لامپ ها را می توان با رله هوشمند کنترل کرد. رله ها مانند یک فیوز عمل کرده و جریان برق را قطع و وصل می کنند. قابلیت اصلی رله های هوشمند، دسترسی از راه دور و به کمک اپلیکیشن خانه هوشمند است.

از دیگر تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند می توان به سنسورها اشاره کرد. سنسورها انواع و کاربردهای مختلفی دارند. به عنوان مثال سنسورهای تشخیص حرکت در سیستم های امنیتی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین سنسورهای دما و رطوبت به منظور کنترل تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند.

شیر برقی، دیمر، ماژول پرده برقی، لامپ هوشمند، پریز هوشمند و … از جمله دیگر تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند هستند.

انواع تجهیزات هوشمند

تجهیزات هوشمند را می توان به روش های مختلفی دسته بندی کرد. آشنایی دقیق با انواع مختلف تجهیزات هوشمند به شما کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشید. در این مقاله دو دسته بندی مهم تجهیزات هوشمند را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

زیرساخت سیم کشی مورد نیاز

تجهیزات هوشمند به زیرساخت های سیم کشی متفاوتی نیاز دارند. پروتکل یا استاندارد ارتباطی تجهیزات تعیین کننده نوع سیم (یا کابل) مورد استفاده برای ارتباط تجهیزات است. برخی از تجهیزات نیز از پروتکل های ارتباط بی سیم بهره می برند. از جمله مهمترین پروتکل های سیمی می توان به KNX، MoD BUS و S BUS اشاره کرد. پروتکل های بی سیم RF، WIFI، Z Wave و zig bee نیز از جمله مهمترین پروتکل های ارتباط بی سیم هستند.

روش اتصال به اینترنت

همانطور که اشاره شد تجهیزات هوشمند به منظور دسترسی و کنترل از راه دور به اینترنت متصل می شوند. اتصال تجهیزات هوشمند به اینترنت با روش های مختلفی می تواند انجام شود. برخی از تجهیزات به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند. این تجهیزات عموما از ارتباط وای فای برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند. مانند کلید لمسی هوشمند وای فای گلدور.

گروه دیگری از تجهیزات به کمک یک دستگاه واسط به اینترنت متصل می شوند. در این سیستم ها کلیه تجهیزات هوشمند به یک دستگاه واسط متصل می شوند. در این سیستم ها دستگاه مرکزی وظیفه تبادل داده و اینترنت و مسیریابی بین تجهیزات مختلف را بر عهده دارد. اتصال دستگاه واسط به اینترنت و همچنین اتصال سایر تجهیزات به دستگاه واسط می تواند به صورت سیمی یا بی سیم انجام شود.

جمع بندی

هوشمندسازی خانه یک تکنولوژی جذاب است که می تواند زندگی شما را دگرگون کند. امکانات متنوع قابل ارائه توسط این سیستم ها و سهولت دسترسی و کنترل پذیری از سوی دیگر بر جذابیت خانه هوشمند افزوده است. در این مقاله ضمن بررسی امکانات و تجهیزات مورد استفاده در یک خانه هوشمند، نکات مهمی را در مورد انتخاب تجحهیزات مورد بررسی قرار دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید