کلید لمسی 220 ولت

فهرست مطالب

امروز قصد دارم در مورد کلید لمسی 220 ولت مطالبی را بیان کنم. هدف از ارائه این توضیحات، تبیین تفاوت کلیدهای لمسی با ولتاژ کاری متفاوت است. با توجه به ولتاژبرق شهر در ایران (220 ولت) اغلب لوازم برقی به گونه ای طراحی می شوند که با این ولتاژ کار کنند. اما برخی از مصرف کننده ها به کمک یک آداپتور (تطبیق دهنده) به برق شهر متصل می شوند. مانند موبایل، لپ تاپ و … . برای بررسی جزئیات بیشتر با من همراه شوید …

کلید لمسی 220 ولت

تعاریف اولیه

در ابتدای صحبت لازم است چند اصطلاح را مورد بررسی قرار دهیم. آشنایی با این اصطلاحات توضیح و درک موضوع را راحت تر می کند.

برق شهر: منظور از برق شهر، همان برقی است که از طریق شبکه توزیع وارد ساختمان می شود. این برق از نوع AC بوده و ولتاژ آن 220 ولت است. همچنین فرکانس برق شهر 5ه هرتز است. منظور از کلید لمسی 220 ولت کلیدهایی است که مستقیما به برق شهر متصل می شوند.

ورودی تغذیه: کلیدهای لمسی برخلاف کلیدهای سنتی برای کارکردن نیاز به تغذیه دارند. تغذیه کلیدهای لمسی از طریق ترمینال های ورودی تغذیه تامین می شود. در حال حاضر سه نوع تغذیه متفاوت در طراحی کلیدهای لمسی در نظر گرفته می شود. ولتاژهای 12 و 24 ولت مستقیم (DC) به همراه 220 ولت متناوب (AC) برای کلیدهای مختلف قابل استفاده است.

کلید لمسی 220 ولت یا انواع کلید با تغذیه dc

ولتاژ کاری: اغلب مشاوران بین ولتاژ کاری و ورودی تغذیه تفاوت قائل نمی شوند. اما در واقع این دو با هم متفاوتند. قطعات الکترونیکی مورد استفاده در کلید لمسی 220 ولت، ولتاژ کاری متفاوتی دارند. برخی از این قطعات با 5 ولت و برخی با 12 ولت کار می کنند. با توجه به تفاوت ولتاژ کاری کلید و ورودی تغذیه، تطبیق ولتاژ ورودی تغذیه با قطعات الکترونیکی الزامی است.

خروجی کلید: وظیفه کلیدها در واقع قطع و وصل کردن یک ولتاژ است. در کلیدهای سنتی یک کنتاکت ساده برق را قطع و وصل می کند. اما در کلید لمسی 220 ولت و سایر انواع کلید لمسی اینکار به کمک رله ها انجام می شود. به دلیل قابلیت های مدارات الکترونیکی امکان ارائه خروجی های مختلف برای کلید وجود دارد.

کلید لمسی 220 ولت

با توجه به تعاریف ارائه شده در بالا، کلیدهای لمسی در بخش های مختلف تفاوتهایی با هم دارند. دلیل این تفاوت ها، متفاوت بودن کاربرد کلیدها و همچنین استانداردهای طراحی شرکت های مختلف است. منظور از کلید لمسی 220 ولت، کلیدی است که به راحتی جایگزین کلیدهای سنتی می شود. تغذیه این کلیدها براساس ورودی برق شهر طراحی شده است. همچنین پس از وصل شدن هر پل، برق شهر در خروجی ظاهر می شود.

پر واضح است که قطعات الکترونیکی مورد استفاده در طراحی کلید با برق شهر کار نمی کنند. بنابراین کلید لمسی 220 ولت از یک مدار تغذیه داخلی بهره می برد. عموما کلیدهای لمسی مدار تغذیه داخلی دارند اما ولتاژ ورودی (مدار تغذیه) آن ها بسته به طراحی کلید متفاوت است.

انواع خروجی کلید لمسی

بسته به نوع کاربرد کلید لمسی ولتاژ ورودی و خروجی آن متفاوت است. ساده ترین کاربرد کلید لمسی، استفاده برای روشنایی به صورت لمسی است. اما کلید لمسی به عنوان کلید فرمان در سیستم های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است کلید فرمان با کلید لمسی هوشمند متفاوت است. کلیدهای فرمان تنها در ولتاژ ورودی و خروجی با کلید لمسی 220 ولت متفاوتند. همچنین شکل خروجی کلیدها (دائم یا پالسی) نیز ممکن است متفاوت باشد.

از سوی دیگر برخی از کلیدها قابلیت تعیین ولتاژ وصل شده در خروجی را دارند. طراحی این کلیدها به گونه ای است که علاوه بر ورودی های برق شهر( تغذیه) یک ورودی دیگر به عنوان پایه مشترک دارند. ولتاژ اعمال شده به این پایه با وصل شدن کلید، عینا در خروجی ظاهر می شود.

 جمع بندی

منظور از کلید لمسی 220 ولت؛ همانطور که اشاره شد؛ کلید لمسی است که مستقیما می تواند جانشین کلیدهای سنتی شود. این کلیدها را می توانید در انواع لمسی ساده، ریموتی و هوشمند تهیه کنید. علاوه بر این کلید لمسی با هر مشخصاتی که بخواهید توسط گلدور به صورت سفارشی تولید می شود. کافی است با ما تماس بکیرید …

دیدگاهتان را بنویسید