آشنایی با ترموستات لمسی خانگی

فهرست مطالب

یکی از راهکارهای کنترل تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، استفاده از ترموستات لمسی خانگی است. همانطور که از نام این ابزارک پیداست، در طراحی آن از تکنولوژی صفحات تاچ استفاده شده است. همچنین برای استفاده در محیط خانگی مناسب است و برای محیط های صنعتی گزینه مناسبی نیست.

در این مقاله به بررسی ترموستات لمسی خانگی می پردازیم. با من همراه باشید.

ترموستات لمسی خانگی

ترموستات به صورت گسترده جهت کنترل دما مورد استفاده قرار می گیرد. از محیط های صنعتی تا یخچال و اتومبیل، همه مثال هایی از کاربرد ترموستات هستند. توانایی ترموستات ها در کنترل دما و کاهش مصرف انرژی سبب شد این وسایل به گزینه ای جذاب برای محیط های خانگی نیز تبدیل شوند. در حال حاضر نمونه های زیادی از ترموستات هوشمند در بازار موجود است که از آن جمله می توان به ترموستات هوشمند NEST و … اشاره کرد.

تفاوت ترموستات هوشمند با ترموستات های غیر هوشمند، در توانایی کنترل آن ها از طریق اینترنت است. وظیفه اصلی ترموستات ها تنظیم شرایط کاری سیستم های سرمایش و گرمایش است. عملکرد ترموستات با مقایسه دمای محیط و دمای مطلوب مورد نظر کاربر شروع می شود. سپس براساس اختلاف این دو دما وضعیت دستگاه تنظیم می شود.

ترموستات لمسی خانگی

عملکرد ترموستات لمسی خانگی نیز همانند سایر ترموستات ها است. همانطور که اشاره شد اولین ویژگی این ابزارک ها استفاده از صفحات لمسی در طراحی آن هاست. از صفحات لمسی به منظور دریافت دما از کاربر، تعیین فصل کاری و همچنین مد کاری استفاده می شود. در ترموستات های هوشمند این تنظیمات را می توان از طریق تلفن همراه و از راه دور نیز انجام داد.

کارکرد ترموستات

همانطور که اشاره شد، ترموستات به منظور کنترل دما مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به تفاوت مکانیزم کنترلی تجهیزات سرمایش و گرمایش موجود در بازار، ترموستات مورد استفاده برای هریک متفاوت است. البته ممکن است بتوان از یک ترموستات برای چند تجهیز مختلف استفاده کرد اما این کار مستلزم برخی تغییرات در اتصال ترموستات به دستگاه است.

ترموستات لمسی خانگی عموما به منظور کنترل فن کویل مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه همانطور که اشاره شد، با ایجاد پاره ای تغییرات می توان از این ترموستات برای کنترل سایر تجهیزات سرمایش و گرمایش استفاده کرد.

اساس کار فن کویل بر عبور هوا از روی لوله های آب بنا نهاده شده است. این لوله ها در تابستان حاوی آب سرد هستند و در زمستان آب داغ در آن ها جریان دارد. فصل کاری با تغییر وضعیت یک شیر برقی کنترل می شود. در ترموستات لمسی خانگی، یک کلید لمسی به منظور تغییر فصل در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر فن دستگاه در سه سرعت کند، متوسط و تند فعالیت می کند.

ترموستات لمسی خانگی علاوه بر کنترل فصل کاری کلیدهایی نیز جهت تنظیم دمای مطلوب و تغییر سرعت فن دارد. همچنین به منظور استفاده بهتر و بهینه تر، مدهای کاری مختلفی برای ترموستات ها تعریف می شود. به عنوان مثال ترموستات لمسی گلدور دارای سه مد کاری دستی، اتوماتیک و اقتصادی است. هریک از این مدهای کاری عملکرد متفاوتی دارند.

ترموستات لمسی خانگی گلدور

در طراحی این ترموستات تلاش کردیم تمام نیازهایی که از یک ترموستات دارید را برآورده کنیم. بازه کنترل دمای این ترموستات بین 16 تا 32 درجه سانتیگراد است. در این ترموستات مدهای کاری اتوماتیک، دستی و اقتصادی در نظر گرفته شده است. فصل کاری ترموستات لمسی خانگی در شرایط عادی سالی یکبار تغییر می کند. با انتخاب دما و مد کاری مورد نظر تنها بر روی دور فن تغییرات اعمال می شود.

در ممد کاری دستی کاربر سرعت چرخش فن را تنظیم می کند. به منظور جلوگیری از آسیب دیدن فن کویل، در تابستان با رسیدن به دمای 16 درجه و در زمستان با رسیدن به دمای 32 درجه ترموستات وارد مد کاری اقتصادی می شود. علاوه بر این کاربر می تواند مد کاری ترموستات را بر روی حالت اقتصادی قرار دهد. در این مد کاری بدون توجه به فصل کاری ترموستات، دما بر روی 23 درجه سانتیگراد تنظیم می شود.

در مد کاری اتوماتیک کاربر تنها دمای مطلوب را تعیین می کند. سپس ترموستات هوشمند گلدور با مقایسه دمای محیط و دمای مورد نظر کاربر، سرعت چرخش فن را تعیین می کند. در این مد کاری (مانند مد اقتصادی) تنظیم دور فن بر عهده ترموستات است و کاربر نقشی در تعیین سرعت فن ندارد.

این ترموستات در دو نوع لمسی ساده و لمسی هوشمند به بازار عرضه شده است. این دو نمونه از نظر ظاهری اختلافی با هم ندارند. تنها تفاوت آن ها در توانایی اتصال به اینترنت و کنترل از راه دور نمونه هوشمند ترموستات است.

جمع بندی

ترموستات لمسی خانگی از جمله تجهیزات جدید و کاربردی در حوزه مدیریت مصرف انرژی است. علاوه بر این ترموستات ها تجربه یک دمای مطبوع را در تمام فصول سال یرای کاربران به ارمغان می آورند. این تجهیزات به ویژه یکی از مزایای خانه هوشمند برای سالمندان هستند. سالمندان نسبت به تغییرات دمایی حساسیت بیشتری دارند و به کمک این تجهیزات می توان چالش های آن ها را به حداقل رساند.

دیدگاهتان را بنویسید