امکانات خانه های هوشمند را بهتر بشناسید

فهرست مطالب

خانه هوشمند از جمله تکنولوژی های جدید است که تغییرات گسترده ای در سبک زندگی کاربران پدید می آورد. این سیستم ها قابلیت های متنوعی دارند. امکانات خانه های هوشمند گسترده و روز به روز در حال افزایش است. از جمله مهمترین دلایل رغبت کاربران به این سیستم ها آسایش بیشتر و دسترسی ساده تر است.

افزایش نیاز و انتظارات کاربران از خانه هوشمند سبب شدت گرفتن بازار رقابت بین تولیدکنندگان مختلف و در نتیجه افزایش امکانات خانه های هوشمند شده است. در ادامه ابتدا به معرفی خانه هوشمند و سپس امکانات آن خواهیم پرداخت.

خانه هوشمند چیست؟

به بیان ساده خانه هوشمند مکانی است که در آن برخی کارها به کمک تلفن همراه هوشمند انجام می شود. به عنوان مثال برای روشن یا خاموش کردن لامپ ها کافی است یکبار صفحه موبایل خود را لمس کنید. با لمس صفحه موبایل می توانید دمای خانه را تنظیم کنید. همچنین برخی از تجهیزات الکتریکی را نیز می توانید با اتصال به سیستم هوشمند، به کمک موبایل کنترل کنید.

امکانات خانه های هوشمند

برای بهره مندی از امکانات خانه های هوشمند لازم است ابتدا سخت افزارهای لازم را در پروژه نصب کنید. این سخت افزارها (بسته به نوع پروتکل ارتباطی که دارند) به اینترنت متصل می شوند. از طرف دیگر لازم است اپلیکیشن خانه هوشمند را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید. با اتصال تلفن همراه به اینترنت، از هرجای دنیا به تجهیزات هوشمند خود دسترسی خواهید داشت.

امکانات خانه های هوشمند

با توجه به تنوع امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند، در اینجا به بررسی آن ها در دسته های کاربردی می پردازیم. لازم به ذکر است کنترل هریک از بخش های خانه هوشمند می تواند با تجهیزات متفاوتی انجام شود.

 کنترل هوشمند روشنایی

روشنایی بخش جدانشدنی زندگی امروز است. همه تولیدکنندگان تجهیزات هوشمندسازی ساختمان راهکارهایی برای کنترل روشنایی دارند. خانه هوشمند برای کنترل روشنایی رو راهکار (تجهیز) مختلف ارائه می کند. راهکار اول استفاده از کلیدهای هوشمند است. این کلیدها در رنگ ها ی متنوع و در انواع یک تا 4پل و برخی موارد با تعداد پل بیشتر در دسترس هستند. به عنوان مثال کلید لمسی هوشمند گلدور در انواع یک پل تا 15 پل تولید می شود.

روش دیگر کنترل هوشمند روشنایی، استفاده از تجهیزات تابلویی است. در این حالت همه سیم ها به داخل تابلو برق منتقل شده و کلیدها از ساختمان حذف می شوند. اگرچه امکان استفاده از کلید برای کنترل محلی رله هوشمند نیز وجود دارد.

کنترل لوازم برقی

کنترل تجهیزات الکتریکی در خانه هوشمند به کمک رله هوشمند انجام می شود. رله ها وظیفه کنترل جریان برق را بر عهده دارند. قطع و وصل کردن جریان برق سبب خاموش و روشن شدن وسایل الکتریکی می شود. رله های هوشمند در عین سادگی کارایی زیادی دارند.

هر جا اثری از کنترل هوشمند باشد پای رله هوشمند در میان است. اغلب امکانات خانه های هوشمند توسط رله قابل ارائه است. از جمله این امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل پرده برقی
  • کنترل شیر اصلی آب و گاز
  • کنترل پکیج و کولر گازی
  • کنترل سیستم آبیاری هوشمند
  • فراخوانی آسانسور
  • کنترل سیستم صوت مرکزی
  • پریزهای هوشمند
  • و …

علاوه بر موارد یاد شده برخی وسایل برقی را می توانید به کمک رله هوشمند کنترل کنید. جهت اطمینان از کنترل پذیر بودن هر وسیله توسط رله ها یک تست ساده را انجام دهید. دستگاه مورد نظر را در حالت روشن قرار داده و سپس برق آن را قطع کنید (قطع فیوز یا درآوردن دوشاخه از پریز). پس از چند دقیقه مجددا دستگاه را به برق متصل کنید. چنانچه دستگاه با اتصال به برق روشن شد، قابلیت کنترل با رله هوشمند را دارد.

کنترل هوشمند دما

از جمله دیگر امکانات خانه های هوشمند می توان به کنترل دما اشاره کرد. این کار عموما توسط ترموستات هوشمند انجام می شود. ترموستات ها برای کنترل داکت اسپیلت، چیلر و فن کوئل مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از ترموستات علاوه بر کنترل دما می توانید به میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

ترموستات لمسی هوشمند گلدور

کافی است وارد اپلیکیشن خانه هوشمند خود شوید، دمی مورد نظر را در سیستم تنظیم کنید و از دمای مطبوع لذت ببرید. همچنین به دلیل تنظیم هوشمند دما شاهد کاهش چشمگیر مصرف انرژی خواهید بود.

سایر امکانات خانه های هوشمند

شرکت های مختلف تولید کننده تجهیزات هوشمندسازی ساختمان امکانات دیگری را نیز به این مجموعه اضافه کرده اند. سیستم های نظارت تصویری، سستم کنترل تردد، سنسورهای تشخیص نشت گاز و دود، و … همه اعضای خانواده بزرگ خانه هوشمند هستند.

سیستم های امنیتی نیز دیگر عضو خانوده هوشمند هستند. با توجه به اقبال عمومی برای استفاده از خانه هوشمند امکانات خانه های هوشمند نیز روز به روز در حال افزایش هستند.

سناریو یک امکان ویژه

سناریوها را می توان به عنوان جذاب ترین بخش خانه های هوشمند معرفی کرد. منظور از سناریو مجموعه فعالیت هایی است که به صورت همزمان و تنها با یکبار لمس کردن صفحه موبایل اتفاق می افتد. به عنوان یک مثال ساده فرض کنید به هنگام بیدار شدن از خواب لیست کارهای زیر را باید انجام دهید:

  • جمع کردن پرده ها
  • روشن کردن چای ساز
  • روشن کردن لوستر بالای میز غذاخوری
  • پخش یک موسیقی ملایم صبحگاهی
  • روشن کردن سیستم تهویه مطبوع
  • روشن کردن لامپ آشپزخانه
  • و ….

برای انجام همه این کارها کافی است یکبار سناریوی اجرای آن را بنویسید. از این پس تنها با یک بار لمس صفحه موبایل خود می توانید سناریوی مورد نظر خود را اجرا کنید.

نتیجه گیری

امکانات قابل ارائه در ساختمان هوشمند بسیار متنوع است. با توجه به نوع سیستم مورد استفاده و نیاز کاربر امکانات متفاوتی قابل ارائه خواهد بود. از جمله امکانات خانه های هوشمند جذاب می توان به سناریوها اشاره کرد. با تعریف سناریوهای مختلف، سطح جدیدی از اسایش و رفاه را تجربه کنید.

اگر سوالی در زمینه امکانات خانه های هوشمند دارید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. با ما تماس بگیرید …

دیدگاهتان را بنویسید