اقدامات مهم در شروع هوشمندسازی ساختمان

فهرست مطالب

برای شروع هوشمندسازی ساختمان، چه کارهایی باید انجام دهیم؟ اغلب افراد در برابر تغییر مقاوم هستند. به ویژه اگر این تغییر استفاده از یک تکنولوژی جدید باشد، مقاومت در برابر آن بیشتر می شود. اما همیشه قهرمانانی وجود دارند که این تغییرات را آغاز می کنند! یکی از تفاوت های اصلی پیشگامان تغییر با سایر افراد جامعه، در افزایش آگاهی نسبت به موضوع مورد نظر است.

در این مقاله به بررسی مهمترین اقدامات در شروع هوشمندسازی ساختمان می پردازیم. شما هم می توانید با رعایت این نکات در جمله قهرمانان هوشمندسازی ساختمان قرار بگیرید.

شروع هوشمندسازی ساختمان

قبل از هرکاری باید شرایط پروژه را بررسی کنید. وضعیت ساختمان و زیرساخت اجرا شده یا قابل اجرا برای سیستم از جمله مهمترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.به منظور تشریح بهتر این موضوع، ساختمان ها را به دو گروه تقسیم می کنیم. گروه بندی های مختلفی می توان در این زمینه ارائه کرد.

در اینجا ساختمان ها را به دو گروه در حال ساخت و ساخته شده تقسیم می کنیم. در ادامه به بیان راهکارهای شروع هوشمندسای ساختمان برای هر گروه خواهیم پرداخت.

شروع هوشمندسازی ساختمان در حال ساخت یا در حال استفاده

ساختمان در حال ساخت یا در حال استفاده

اولین گام برای هوشمندسازی ساختمان، برآورد تجهیزات مورد نیاز است. تنها تفاوتی که بین ساختمان های مختلف در این مرحله وجود دارد، باز بودن دست برای اجرای زیرساخت مورد نیاز در ساختمان های در حال ساخت است.

به منظور تعیین درست تجهیزات لازم است ابتدا نیازسنجی دقیق پروژه انجام شود. یک قلم و کاغذ بردارید و همه آمال و آرزوهای خود را بنویسید. البته در زمینه خانه هوشمند! جهت تعیین تجهیزات مورد نیاز، لازم است شناخت کافی از تجهیزات و عملکردهای آن ها داشته باشیم.

هوشمندسازی یک آپارتمان دو خوابه

به منظور آشنایی با نحوه نیازسنجی و تجهیزات مورد استفاده، به عنوان مثال یک آپارتمان دوخوابه را مورد بررسی قرار می دهیم. از جمله تجهیزاتی که در این ساختمان باید به سیستم هوشمند متصل شوند می توان به مواد زیر اشاره کرد:

  • روشنایی اتاق خواب ها شامل دیوار کوب، روشنایی سقف و نور مخفی سقف (و احتمالا نور بالای میز آرایش)
  •  روشنایی پذیرایی شامل لوستر، دیوارکوب، هالوژن ها و نور مخفی سقف
  • روشنایی آشپزخانه شامل نور مخفی، روشنایی سقفی و نور بین کابینتی
  • سیستم های سرمایش و گرمایش (تعیین نوع سیستم مورد استفاده در این مرحله ضروری است)
  • تعداد پریز هوشمند مورد نیاز ( دو عدد در آشپزخانه و دو عدد در پذیرایی)
  • شیر مرکزی آب و گاز
  • فیوز اصلی برق

این امکانات در شروع هوشمندسازی ساختمان می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. می توان سیستم هوشمند کامل تر و یا با تجهیزات کمتر نیز در نظر گرفت که بسته به نظر مشتری تغییر می کند. همچنین به منظور دسترسی و کنترل متمرکز تجهیزات می توانید از تاچ پنل هوشمند استفاده کنید.

تعیین تجهیزات مورد نیاز

پس از تعیین نیازهای پروژه در شروع هوشمند سازی ساختمان، لازم است تجهیزات مورد نیاز را مشخص کنیم. در مثال بالا برای روشنایی اتاق ها می توان از یک کلید لمسی هوشمند 3 پل یا چهارپل (بسته به تعداد سرخط روشنایی) استفاده کرد.

چنانچه پذیرایی مورد نظر ما دارای یک لوستر، دو عدد دیوار کوب و نور مخفی باشد یک کلید هوشمند دو پل (برای لوستر) و یک کلید سه پل برای دیوارکوب ها و نور مخفی نیاز داریم. چنانچه متراژ نور مخفی بیشتر از 10 متر باشد بهتر است از کلید توان بالا (16 آمپر) استفاده کنید. همچنین برای هالوژن ها نیز توصیه می شود از کلید توان بالا استفاده کنید.

شروع هوشمندسازی ساختمان با تهیه لیست

در صورتی که تعداد تجهیزات روشنایی پذیرایی تغییر کند، به کلید های بیشتری نیاز خواهد بود. جهت روشنایی آشپزخانه نیز به یک کلید لمسی هوشمند 3 پل نیاز خواهیم داشت. براساس برآورد انجام شده در شروع هوشمندسازی ساختمان، تعداد کلیدهای لمسی هوشمند مورد نیاز را تعیین کنید

علاوه بر این جهت هماهنگی ظاهری کلیدها برای حمام و سرویس از کلید لمسی استفاده می کنیم. با این وجود تعداد 2 کلید لمسی به برآورد ما افزوده می شود.

جهت هوشمندسازی پریزها و شیرهای آب و گاز به ماژول عملگر هوشمند (رله هوشمند) نیاز داریم. همچنین در صورت استفاده از شیر اهرمی، عملگر شیر اهرمی نیز باید در نظر گرفته شود.

جهت کنترل متمرکز تجهیزات خانه هوشمند از یک نقطه در داخل منزل مسکونی از کنترلر دینامیک استفاده می شود. در صورتی که قصد هوشمندسازی ساختمان در حال ساخت را دارید، می توانید از رله های هوشمند تابلویی نیز استفاده کنید.

نکته حائز اهمیت این است که در صورت استفاده از سیستم تابلویی، زیرساخت سیم کشی پروژه متفاوت خواهد بود. به همین دلیل استفاده از رله برای ساختمان های در حال استفاده چالش هایی را به همراه خواهد داشت.

از چه تجهیزاتی استفاده کنیم؟

هنگام انتخاب تجهیزات هوشمندسازی ساختمان باید به نکات مهمی توجه کنیم که در مقاله “8 نکته که قبل از خرید کلید لمسی هوشمند باید بدانید” به آن پرداخته شده است.

برخی از تولید کنندگان تجهیزات هوشمندسازی ساختمان از جمله شرکت گلدوِر، تجهیزاتی تولید کرده اند که در همه قوطی کلیدها قابل نصب است. اگر چه بهتر است از قوطی کلیدهای عمیق استفاده کنید تا هنگام نصب آزادی عمل بیشتری داشته باشید.

نصب برخی از کلیدهای موجود در بازار تنها در قوطی کلیدهای خاصی امکان پذیر است.بنابراین پس از انتخاب و قبل از شروع هوشمندسازی ساختمان از استاندارد قوطی کلیدها و زیرساخت ارتباطی سیستم مطمئن شوید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

نکته بعدی که باید در شروع هوشمندسازی ساختمان به آن دقت کنید سیم کشی مورد نیاز سیستم هوشمندسازی ساختمان است. با توجه به زیربنا و برند انتخابی شما، نوع ارتباط تجهیزات هوشمندسازی ساختمان متفاوت خواهد بود.

برخی از تجهیزات هوشمندسازی ساختمان به صورت بی سیم به هم متصل می شوند. در این صورت نیازی به تغییر سیم کشی وجود ندارد. اما برخی دیگر ارتباط خود را به صورت سیمی برقرار می کنند که در این صورت سیم کشی شما باید تغییر کند.

آخرین نکته ای که باید در شروع هوشمندسازی ساختمان به آن توجه کنید جانمایی تجهیزات مختلف است. به عنوان مثال محل نصب کنترلر دیواری باید مشخص باشد تا سیم برق مورد نیاز به محل آن منتقل شود.

جمع بندی

شروع هر کاری با چالش های ریز و درشت همراه است. هوشمندسازی ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر تصمیم به شروع هوشمندسازی ساختمان گرفته اید، با رعایت نکات بیان شده در این مقاله و اطمینان خاطر در مسیر قدم بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید