نکاتی پیرامون عملکرد کلید لمسی

فهرست مطالب

کلید لمسی از جمله تجهیزات نوین مورد استفاده در صنعت ساختمان است. این کلیدها با بهره مندی از تکنولوژی روز، زیبایی و طراحی مدرن به شدت مورد توجه قرار گرفته اند. عملکرد کلید لمسی با کلیدهای سنتی تفاوت زیادی دارد. این تفاوت ناشی از تفاوت تکنولوژی مورد استفاده در طراحی و تولید محصولات و همچنین عملکرد مورد انتظار از آن هاست. در این مقاله به مقایسه عملکرد کلیدهای سنتی با کلیدهای لمسی می پردازیم و نکاتی را پیرامون آن بیان می کنیم.

ساختار کلید کنترل روشنایی

علی رغم کاربردهای مختلف کلید لمسی، به منظور بیان عملکرد و مقایسه با کلیدهای سنتی، کلید لمسی کنترل روشنایی را بررسی خواهیم کرد. علاوه بر تفاوت های ظاهری فاحشی که بین کلید لمسی و کلید سنتی وجود دارد، عملکرد آن ها نیز کاملا متفاوت است. تفاوت در عملکرد از تفاوت در ساختار نشات می گیرد. جهت درک بهتر عملکرد کلید لمسی به بررسی ساختار آن می پردازیم.

کلیدهای سنتی

مکانیزم این کلیدها یک عملکرد مکانیکی ساده است. تغییر وضعیت کلید سنتی با اعمال فشار مکانیکی صورت می پذیرد. یک کنتاکت فلزی که با فشار اهرم تغییر وضعیت می دهد، مسیر عبور جریان را باز و بسته می کند. این مکانیزم ساده با عملکرد کلید لمسی کاملا متفاوت است. اگرچه ممکن است در طراحی های جدید تغییراتی در ساختار کلید سنتی اعمال شده باشد اما عملکرد آن تغییری نکرده است.

ساختار کلید لمسی

کلید لمسی ساختار نسبتا پیچیده ای دارد. به صورت کلی ساختار این کلیدها از سه بخش تشکیل شده است:

  • قاب پشتی و رویه
  • مدار قدرت
  • مدار فرمان

قاب کلید همانطور که از نامش پیداست به منظور حفاظت فیزیکی کلید در تعامل با محیط مورد استفاده قرار می گیرد. مدار فرمان بخشی از کلید است که وظیفه دریافت فرامین کاربر را بر عهده دارد. در این بخش از کلید از تکنولوژی صفحات لمسی استفاده شده است. دلیل نامگذاری این کلیدها نیز همین است. در بخش بعدی نکاتی را پیرامون این بخش از کلید بیان خواهم کرد.

آخرین بخش از عملکرد کلید لمسی مدار قدرت است. این بخش از کلید وظیفه قطع و وصل برق شهر (220 ولت) را بر عهده دارد. قطعات الکترونیکی مورد استفاده در این بخش از کلید با توجه به فرمان های صادر شده از سمت مدار فرمان، وضعیت جریان برق را در خروجی مدیریت می کنند.

نکاتی پیرامون عملکرد کلید لمسی

در این بخش براساس اطلاعاتی که در مورد ساختار کلید لمسی کسب کردیم نکات مهمی را در مورد هر بخش بیان خواهیم کرد.

انتخاب جنس رویه

همانطور که اشاره شد از قاب به منظور حفاظت مکانیکی کلید استفاده می شود. بخش رویه کلید از مواد مختلفی ساخته می شود. پلکسی، شیشه و چوب از جمله پرکاربردترین مواد برای رویه کلید لمسی است. هر کدام از این مواد مزایا و معایبی دارند که در جای خود قابل بررسی است. طول عمر مفید این مواد بسیار با هم متفاوت است. از سوی دیگر اطمینان از ادعای تولید کننده در مورد ماده مورد استفاده برای رویه از اهمیت بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال استفاده از mdf به جای چوب و پلکسی به جای شیشه متاسفانه در برخی موارد دیده شده است. جنس رویه به دلیل تاثیر بر حساسیت تاچ کلیدها می تواند بر عملکرد کلید لمسی تاثیر بگذارد.

ساختار و عملکرد کلید لمسی

همه به فرمان مدار فرمان

همانطور که اشاره شد، مدار فرمان راه ارتباطی کلید با کاربر است. تنظیم دقیق حساسیت تاچ و مهمتر از آن تکنولوژی تاچ مورد استفاده در کلیدها از جمله نکات مهم در عملکرد کلید لمسی است. صفحات تاچ با دو تکنولوژی تاچ مقاومتی و تاچ خازنی به صورت گسترده در کلیدهای لمسی مورد استفاده قرار می گیرند.

تاچ خازنی تکنولوژی جدیدتری است و از کیفیت به مراتب بهتری نسبت به نوع مقاومتی آن برخوردار است. همچنین به دلیل استفاده از رویه با جنس های مختلف، تنظیم حساسیت تاچ براساس جنس و ضخامت رویه ضروری است.

تاثیر مدار قدرت بر عملکرد کلید لمسی

کنترل جریان برق شهر مصرف کننده بر عهده مدار قدرت است. قطعات الکترونیکی متفاوتی در این بخش از کلید قابل استفاده هستند. در اینجا هدف ما بررسی مزایا و معایب انواع مختلف مدار قدرت نیست و صرفا به انواع قطعات مورد استفاده اشاره خواهیم کرد.

در این بخش از کلید لمسی سوئیچ های الکترونیکی به کار برده می شوند. این سوئیچ ها با دریافت سیگنالی که از سمت مدار فرمان صادر می شود فعال می شوند. رله و ترایاک در این بخش از کلید مورد استفاده قرار می گیرند. کلیدهایی که در زمان وصل جریان صدای کمی تولید می کنند از رله بهره می برند و کلیدهای حاوی ترایاک بدون هیچ صدایی جریان برق را وصل می کنند.

نکته مهم در مورد مدار قدرت کلید لمسی محدودیت جریان عبوری از رله (یا ترایاک) است. همچنین باید توجه کنید که این جریان برای مصرف کننده های مقاومتی بیان می شود. به عنوان مثال رله 5 آمپر می تواند یک لامپ رشته ای با توان 1100 وات را روشن کند.

اما در حال حاضر لامپ های موجود در بازار از نوع کم مصرف هستند. این لامپ ها از یک منبع تغذیه داخلی به منظور کاهش سطح ولتاژ بهره می برند که می تواند عملکرد کلید لمسی را تحت تاثیر قرار دهد. برای کنترل لامپ های کم مصرف با کلید لمسی تعداد محدودی از لامپ را می توانید به آن متصل کنید.

جمع بندی

برای آگاهی از عملکرد کلید لمسی لازم است با ساختار آن آشنا شوید. در این مقاله به بررسی ساختار کلید پرداختیم و نکاتی کاربردی در مورد هر بخش بیان کردیم. اگر هنوز سوالی برای شما باقی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید