کلید لمسی وای فای، نکات و کاربردها

فهرست مطالب

کلید لمسی وای فای را می توان به عنوان یکی از انواع پرکاربرد کلیدهای لمسی معرفی کرد. بهره مندی از زیرساخت ارتباط وای فای جهت اتصال به شبکه خانه هوشمند از جمله شاخصه های اصلی این کلیدهاست. همین امکان ارتباط وای فای سبب نامگذاری این کلیدها شده است. در این مقاله علاوه بر بررسی کامل این کلیدها به بیان قابلیت ها و چالش های آن ها خواهیم پرداخت. با من همراه باشید… .

کلید لمسی چیست؟

در ابتدا بهتر است به بررسی کلید لمسی بپردازیم. تجربه استفاده از تکنولوژی صفحات تاچ در تلفن همراه هوشمند به قدری هیجان انگیز بود که پای این تکنولوژی را به صنایع دیگر نیز باز کرد. از جمله می توان به استفاده از این تکنولوژی در لوازم خانگی اشاره کرد. تجهیزات روشنایی ساختمان نیز از این پیشرفت بهره بردند و کلیدهای لمسی کنترل روشنایی به سرعت جای خود را در بازار پیدا مکردند.

برخلاف کلیدهای سنتی که از قطعات مکانیکی برای کنترل جریان برق استفاده می کنند. کلید لمسی هوشمند وای فای و … از مدارات الکترونیکی برای این منظور بهره می برند. یک صفحه تاچ وظیفه دریافت فرامین کاربر را بر عهده دارد. فرمان دریافت شده به پردازنده مرکزی می رسد و پردازنده با تحلیل ورودی، وضعیت خروجی های کلید (لامپ ها) را تغییر می دهد.

انواع کلید لمسی

کلیدهای لمسی را می توان به روش های مختلفی دسته بندی کرد. در این مقاله ما کلیدها را براساس روش کنترل و دسترسی دسته بندی خواهیم کرد. در این دسته بندی کلیدها به سه گروه تقسیم می شوند:

کلید لمسی وای فای از جمله انوع کلید لمسی هوشمند است که در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کلید لمسی هوشمند

کلیدهای هوشمند بخشی از اکوسیستم خانه هوشمند هستند. خانه هوشمند امکان کنترل اغلب تجهیزات الکتریکی به کمک تلفن همراه هوشمند را برای کاربران فراهم می کند. کلیه تجهیزات موجود در خانه هوشمند به منظور کنترل از راه دور لازم است به اینترنت متصل شوند. همچنین سیستم های هوشمند علاوه بر زیرساخت انتقال قدرت (سیم کشی سنتی) است به یک خط انتقال داده نیز نیاز دارند.

ارتباط کلید لمسی وای فای با اپلیکیشن

تجهیزات خانه هوشمند از جمله کلید لمسی وای فای، داده های کنترلی مورد نیاز را از طریق این خط با اینترنت و با یکدیگر مبادله کنند. از طرف دیگر به منظور ایمن ماندن سیستم از گزند حمله های مخرب و همچنین دسترسی های غیر مجاز، کلیه اطلاعات لازم به صورت رمزگذاری شده تبادل می شوند.

به مجموعه بستر ارتباطی و استاندارد تبادل داده بین تجهیزات مختلف یک خانه هوشمند پروتکل ارتباطی می گویند. پروتکل های مورد استفاده در خانه هوشمند انواع مختلفی دارند. کلید لمسی وای فای امکان ارسال و دریافت داده بر بستر وای فای را دارد.

کلید لمسی وای فای

اگر بخواهید از خانه هوشمند وای فای استفاده کنید، کنترل روشنایی را به کلید لمسی هوشمند وای فای خواهید سپرد. اگرچه راهکار دیگری نیز برای کنترل روشنایی وجود دارد که استفاده از رله هوشمند است. کلید لمسی وای فای علاوه بر کنترل روشنایی کاربردهای دیگری نیز دارد که از آن جمله می توان به کنترل پرده برقی و تجهیزات سرمایش و گرمایش (ترموستات) اشاره کرد.

"توپولوژی

تجهیزات هوشمند به صورت پیوشته در حال تبادل داده با کاربر و سایر نودهای شبکه هستند. مسیر تبادل داده که خط انتقال داده نامیده می شود با تکنولوژی های مختلفی پیاده سازی می شود. برخی از این تکنولوژی ها برای انتقال داده از بستر سیمی استفاده می کنند و گروهی دیگر از تکنولوژی های بی سیم بهره می برند. یکی از تکنولوژی های بی سیم مورد استفاده در خانه هوشمند، ارتباط وای فای است.

کلید لمسی وای فای اطلاعات مورد نیاز خود را بر بستر وای فای ارسال و دریافت می کند. انتخاب بستر ارتباطی وای فای مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن ها خواهم پرداخت.

مزایای استفاده از کلید وای فای

در اینجا قصد تشریح مزایای این کلید را ندارم. در صورت نیاز به توضیح بیشتر مقاله “کلید لمسی هوشمند مستقل” را مطالعه کنید. از جمله مزایای کلید لمسی وای فای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به دستگاه واسط جهت اتصال به اینترنت
  • نصب و راه اندازی بر روی بستر سیم کشی سنتی
  • سهولت نصب و راه اندازی
  • توسعه پذیری بی نهایت
  • سهولت جابجایی (برای مستاجران یا بعد از فروش ساختمان)
  • عملکرد مستقل و تعمیر و نگهداری راحت

امکان افزودن موارد دیگری به این لیست نیز وجود دارد اما مزایای یاد شده در همه کلیدهای وای فای مشترک است.

معایب کلید لمسی وای فای

این کلیدها از بستر ارتباط بی سیم یا به عبارت بهتر امواج برای تبادل داده استفاده می کنند. این مساله امکان تاثیر نویز بر روی سیستم را افزایش می دهد. با توجه به این نکته استفاده از تجهیزات هوشمند وای فای در مکان های با نویز زیاد مانند موتورخانه و … توصیه نمی شود.

جمع بندی

کلید لمسی وای فای از جمله تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند است. کاربرد اصلی این کلیدها کنترل روشنایی است اما کاربردهای دیگر هم دارند. عدم نیاز به تغییر سیم کشی و سهولت نصب و راه اندازی از جمله شاخصه های اصلی این کلیدهاست. در کنار مزایای زیادی که این کلیدها را به انتخابی جذاب برای کاربران تبدیل کرده است، احتمال تاثیر نویز بر روی این کلیدها بیشتر از کلیدهای سیمی است.

دیدگاهتان را بنویسید