امکانات خانه هوشمند برای کاربران

فهرست مطالب

خانه هوشمند از جمله تکنولوژی های جدید در حوزه صنعت ساختمان است که طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر بخواهیم در مورد این تکنولوژی بیشتر صحبت کنیم، آشنایی با امکانات خانه هوشمند ضروری است. در این مقاله به معرفی امانات قابل ارائه در یک خانه هوشمند خواهیم پرداخت. اما قبل از معرفی امکانات، توضیح مختصری در مورد تکنولوژی خانه هوشمند و روش های اجرای آن خواهیم داشت. با من همراه باشید.

خانه هوشمند چیست؟

در اینجا یک توضیح ساده و روان درباره این تکنولوژی پیجیداه و جذاب ارائه می کنیم. خانه هوشمند مکانی است که در آن کنترل برخی از تجهیزات به کمک تلفن همراه هوشمند و از هر جای دنیا امکان پذیر است. به منظور دسترسی کاربر به خانه هوشمند از راه دور (هر جای دنیا) تجهیزات هوشمند به اینترنت متصل می شوند. خانه هوشمند از نقطه نظر زیرساخت ارتباطی کمی با خانه های سنتی متفاوت است. در سیم کشی سنتی یک خط انتقال قدرت (برق شهر) بین نودهای مختلف کشیده شده است.

اما به منظور استفاده از امکانات خانه هوشمند علاوه بر زیرساخت برق قدرت، یک خط انتقال داده نیز باید در پروژه ایجاد شود. هدف از اجرای این زیرساخت، انتقال داده های مورد نیاز بین نودهای مختلف شبکه و اینترنت است. زیرساخت ارتباطی خانه هوشمند به دو صورت بی سیم و باسیم قابل اجراست. در خانه هوشمند سیمی (یا با سیم) از کابل های خاصی برای تبادل داده استفاده می شود. در خانه هوشمند بیسیم نیز تکنولوژی های بی سیم متفاوتی از جمله بلوتوث و ای فای مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور آشنایی بیشتر با زیرساخت ارتباطی و نحوه تبادل داده در خانه هوشمند مقاله “پروتکل های ارتباطی خانه هوشمند” را ببینید.

امکانات خانه هوشمند

امکانات خانه هوشمند

خانه های هوشمند امکانات بسیار متنوعی را به کاربران ارائه می کنند. تفاوت در پروتکل ارتباطی تجهیزات و همچنین برندی که انتخاب می کنید، بر امکانات پروژه تاثیر گذار است. برخی از امکانات کاربردهای خاصی دارند و برخی دیگر عمومی هستند. در اینجا به بررسی امکانات عمومی خانه های هوشمند می پردازیم که اغلب توسط همه شرکت ها ارائه می شوند. اگرچه کیفیت اجرا و قابلیت های سیستم ممکن است تفاوت هایی با هم داشته باشند.

کنترل هوشمند روشنایی

از جمله رایج ترین و پرکاربردترین امکانات خانه هوشمند می توان به کنترل هوشمند روشنایی اشاره کرد. به منظور کنترل هوشمند روشنایی لازم است سخت افزار (ابزارک) هوشمند را جایگزین کلیدهای سنتی کنترل روشنایی کنید. اغلب از کلید لمسی هوشمند برای این منظور استفاده می شود.

این کلیدها علاوه بر کنترل هوشمند از طریق موبایل، به صورت دستی نیز قابل کنترل هستند. اگر کلیدهای هوشمند وای فای یا بی سیم را انتخاب کنید، بدون هیچ دردسر اضافی کافی است آن ها را جایگزین کلیدهای سنتی کنید.

 کنترل تجهیزات سرمایش و گرمایش

این گروه از امکانات خانه هوشمند تاثیر بسیار زیادی بر کاهش مصرف انرژی دارند. در اغلب موارد بیشترین میزان مصرف انرژی در یک ساختمان مربوط به سیستم های سرمایش و گرمایش است. به اتصال این تجهیزات به سیستم هوشمند شاهد کاهش چشمگیر مصرف انرژی خواهیم بود.

بسته به نوع تجهیزات سرمایش و گرمایش، از ابزارک های هوشمند متفاوتی برای کنترل آن ها استفاده می شود. ترموستات هوشمند رایج ترین ابزارک مورد استفاده برای کنترل هوشمند سرمایش و گرمایش است. همچنین بیشترین میزان صرفه جویی در مصرف انرژی با استفاده از ترموستات امکان پذیر است.

کنترل هوشمند لوازم خانگی

برخی از لوازم خانگی را می توان به سیستم هوشمند متصل کرد. ذکر این نکته ضروری است که همه لوازم خانگی را نمی توان به صورت هوشمند کنترل کرد. برای تعیین لوازمی که می توان به سیستم هوشمند متصل کرد، باید یک تست ساده انجام دهید. وسیله مورد نظر را در حالت روشن قرار دهیدو سپس دوشاخه آن را از برق بکشید.

چند دقیقه صبر کنید و دوشاخه را به برق وصل کنید. اگر با وصل برق دستگاه روشن شدو به کار ادامه داد، می توانید آن را جز امکانات خانه هوشمند به شمار بیاورید. برخی از وسایل برقی مانند چایساز این قابلیت را دارند. اما وسایلی مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی اغلب این قابلیت را ندارند. برای کنترل لوازم برقی از رله هوشمند استفاده می شود.

کنترل هوشمند پرده و کرکره برقی

از دیگر امکانات خانه هوشمند می توان به کنترل پرده و کرکره برقی اشاره کرد. با اتصال این تجهیزات به سیستم هوشمند می توان آن ها را نیز به کمک موبایل کنترل کرد. کنترل پرده برقی عموما به کمک کلید پرده برقی هوشمند انجام می شود. اگر چه در برخی پروژه ها از رله هوشمند نیز برای این منظور استفاده می شود.

سایر امکانات خانه هوشمند

علاوه بر موارد یاد شده، برخی دیگر از بخش های ساختمان را نیز می توان به سیستم هوشمند متصل کرد. از جمله این امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم آبیاری هوشمند
  • کنترل هوشمند شیرهای اصلی آب و گاز
  • فراخوانی آسانسور
  • نورپردازی هوشمند
  • سیستم صوتی هوشمند
  • کنترل درب پارکینگ و آیفون هوشمند

اغلب این قابلیت ها نیز به کمک رله هوشمند قابل ارائه است.

مزایای خانه هوشمند

در کنار امکانات خانه هوشمند، این سیستم ها مزایایی دارند که کاربران را به سمت استفاده از آن ها سوق می دهد. سهولت استفاده و آسایش اولین مزیت این خانه هاست. در کنار آن می توان به قابلیت کنترل از طریق موبایل اشاره کرد که امکانات متنوعی را در اختیار کاربران قرار می دهد. از جمله می توان به قابلیت زمانبندی و تعریف سناریوهای مختلف اشاره کرد.

جمع بندی

امکانات خانه هوشمند بسیار متنوع است. از جمله عوامل مهم تاثیرگذار بر امکانات این سیستم می توان به پروتکل ارتباطی و برند تجهیزات اشاره کرد. با در نظر گرفتن استفاده از پروتکل استاندارد و به صورت عمومی می توان به چند مورد در این زمینه اشاره کرد. کنترل هوشمند روشنایی، کنترل لوازم برقی، کنترل تجهیزات سرمایش و گرمایش و کنترل پرده و کرکره برقی از جمله مهمترین امکانات خانه هوشمند است. در اینجا به یک نکته مهم باید توجه کنید

“در تعیین امکانات قابل ارائه توسط یک سیستم هوشمند، هیچگاه به نام تجهیزات مورد استفاده توجه نکنید”

برای درک بهتر نکته بالا به بیان یک مثال می پردازیم. برخی از شرکت های تولید کننده از عنوان رله هوشمند برای یک محصول استفاده می کنند و برخی دیگر عمگر هوشمند. این در حالی است که هر دو اشاره به یک ابزارک با کاربردهای مشابه دارد. در زمان تعیین امکانات خانه هوشمند مورد نیاز بهتر است با یک کارشناس مشورت کنید و از او بخواهید براساس امکانات مورد نیاز، بهترین تجهیزات را به شما پیشنهاد کند.

مشاوران خانه هوشمند گلدور آماده ارائه هر گونه مشاوره و راهنمایی به شما هستند. با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید