انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان را بشناسید

فهرست مطالب

آشنایی با انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان، به ما کمک می کند درک بهتری از این تکنولوژی داشته باشیم. همچنین اگر قصد هوشمند سازی ساختمان را داشته باشید، این آشنایی بر انتخاب درست شما تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. تجهیزات هوشمندسازی ساختمان را می توان براساس نوع ارتباط، نوع کارکرد و عملکردشان دسته بندی کرد. همچنین ممکن است این تجهیزات را متناسب با محل قرار گرفتن آن ها در شبکه نیز دسته بندی کنند. در ادامه به بررسی انواع دسته بندی ها و کاربردها می پردازیم.

انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

اولین روش دسته بندی این تجهیزات، توجه به زیرساخت ارتباطی آن هاست. برای درک بهتر موضوع زیرساخت روشنایی سنتی را در نظر بگیرید. این زیرساخت شامل سیم های انتقال قدرت است که از تابلو برق به کلیدها و از آنجا تا لامپ کشیده شده است. اما سیستم هوشمند علاوه بر این نیاز به خط انتقال داده دارد. تجهیزات خانه هوشمند به منظور کنترل از راه دور و به کمک اینترنت نیاز به تبادل داده با یکدیگر و با اینترنت دارند. انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان را می توان براساس نوع ارتباط (روش انتقال داده) به دو گروه کلی تقسیم کرد:

  • تجهیزات با ارتباط بی سیم
  • تجهیزات با ارتباط سیمی

هریک از انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان مزایا و معایبی دارند. بنابراین همه تجهیزات بی سیم و سیمی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.مهم این است که متناسب با شرایط پروژه بهترین انتخاب را داشته باشید.

مطلب مرتبط : آشنایی با مزایا و معایب خانه هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند بی سیم

توپولوژی شبکه ارتباطی تجهیزات هوشمند، برپایه ارتباط تجهیزات با یکدیگر و با اینترنت بنا شده است. ارتباط تجهیزات خانه هوشمند با اینترنت به کاربر امکان می دهد از هر جای دنیا و به کمک تلفن همراه هوشمند خود بتواند عملیات کنترلی مورد نظر را انجام دهد.

برخی از انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند. به این تجهیزات در اصطلاح Standalone (عملکرد مستقل) گفته می شود. این تجهیزات به کمک امواج وای فای به اینترنت متصل می شوند. برای اتصال این تجهیزات به اینترنت کافی است یک مودم adsl در محیط داشته باشید. به دلیل اتصال این تجهیزات به اینترنت، قابلیت های گسترده ای از جمله تعریف سناریوهای زمانبندی شده و … در این سیستم ها قابل ارائه است. خانه هوشمند گلدور از جمله شرکت های پیشرو ایرانی در زمینه تولید تجهیزات هوشمند وای فای است.

گروه دیگر  تجهیزات هوشمند بی سیم جهت ارتباط با اینترنت از یک دستگاه کنترل مرکزی خانه هوشمند استفاده می کنند. این دستگاه با نام های مختلفی از جمله هاب، کنترلر مرکزی، گیت وِی و … نامیده می شود.

در این سیستم ها دستگاه مرکزی از یک سو با اینترنت و از سوی دیگر با سایر تجهیزات خانه هوشمند در ارتباط است. با توجه به نوع محصولات مورد استفاده (ارتباط مستقل یا ارتباط با هاب) پروتکل ارتباط بی سیم نیز تغییر می کند. عموما ارتباط بین تجهیزات مستقل و هاب مرکزی با اینترنت با ارتباط WIFI برقرار می شود.

بخش دوم ارتباط بی سیم مربوط به ارتباط تجهیزات با هاب مرکزی است. انواع تجهیزات هوشمند سازی ساختمان جهت ارتباط با دستگاه کنترل مرکزی از تکنولوژی های مختلفی استفاده می کنند. از جمله این تکنولوژی ها می توان به ارتباط RF، ZWave و … اشاره کرد.

تجهیزات خانه هوشمند سیمی

گروه دیگری از انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان ، تجهیزات سیمی هستند. در این شبکه ها ارتباط بین تجهیزات مختلف خانه هوشمند با دستگاه مرکزی بر بستر ارتباط سیمی برقرار می شود. تجهیزات خانه هوشمند سیمی، براساس پروتکل ارتباطی در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. از جمله انواع تجهیزات هوشمند سازی ساختمان با ارتباط سیمی نیز می توان به تجهیزات با پروتکل های ارتباطی KNX، Mod-bus و S-bus اشاره کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله” پروتکل های ارتباطی خانه هوشمند” را بخوانید.

شبکه هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات خانه هوشمند را می توان از نظر نوع عملکرد در سه لایه کاربردی دسته بندی کرد. لایه اول مربوط به تجهیزات کنترلی مرتبط با بخش های مختلف خانه هوشمند است که عملگر نامیده می شوند. این لایه شامل تجهیزات انتهایی مانند کلید لمسی هوشمند، رله هوشمند و سایر عملگرهای هوشمند می شود.

تجهیزات این لایه وظیفه ارتباط مستتقیم با وسایل الکتریکی و انجام فرامین کاربر را دارند. تجهیزات لایه اول غالبا به صورت محلی و با استفاده از اپلیکیشن قابل کنترل هستند.

انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمانلایه دوم مربوط به ارتباط داخلی بین تجهیزات است. همانطور که در بخش قبل اشاره شد، انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان جهت کنترل باید به دستگاه مرکزی یا سرور متصل شوند. این ارتباط ممکن است به صورت بی سیم یا با سیم باشد.

فارغ از نوع ارتباط این لایه خانه هوشمند شامل مودم، سرور، دستگاه کنترل مرکزی، تاچ پنل ها و موبایل هوشمند که اپلیکیشن خانه هوشمند بر روی آن نصب شده است قرار می گیرند. تجهیزات این لایه به عنوان رابط کاربری کاربر با سیستم عمل می کنند.

لایه سوم نیز ارتباط راه دور بین تجهیزات و کاربر را برقرار می کند. این لایه شامل مسیرهای ارتباطی اینترنت و یا ارتباط پیامکی (در سیستم های مبتنی بر کنترل کننده هوشمند) بین موبایل کاربر و سیستم خانه هوشمند است. این ارتباط با دستگاه مرکزی یا سرور برقرار می شود.

نامگذاری انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

عموما انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان را براساس عملکرد یا ویژگی های ظاهری نامگذاری می کنند. گاهی اوقات حتی ممکن است تجهیزاتی با عملکرد یکسان نام های متفاوتی داشته باشند. دلیل این امر تفاوت استانداردهای نامگذاری تولیدکنندگان مختلف است. به عنوان مثال رله و عملگر هوشمند هردو عملکردی یکسان دارند اما نام آن ها متفاوت است!

تجهیزات لایه اول خانه هوشمند یا عملگرها که توسط خانه هوشمند گلدور تولید می شوند در زیر آمده است. با کلیک بر روی عنوان هر محصول می توانید اطلاعات تکمیلی را درباره آن ببینید و اقدام به ثبت سفارش کنید.

ذکر این نکته ضروری است که عموما در طراحی خانه هوشمند به امکانات مورد نیاز اشاره می کنند و نه به نام تجهیزات. در هنگام ثبت سفارش خانه هوشمند به جای پرداختن به انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان، امکانات مورد نظرتان را به کارشناسان بیان کنید.

جمع بندی

آشنایی با انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان در شناخت و انتخاب تجهیزات کمک شایانی به ما می کند. این تجهیزات را می توان به روش های مختلفی دسته بندی کرد. در این مقاله این تجهیزات را براساس زیرساخت ارتباطی (پروتکل) و جایگاه آن ها در شبکه دسته بندی کردیم. اگر هنوز سوالی برای شما باقی مانده است با کارشناسان ما در ارتباط باشید. ما مشتاق شنیدن صدای گرم شما هستیم.

2 دیدگاه دربارهٔ «انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان را بشناسید;

  1. با سلام خدمت شما همکاران محترم
    اینجانب علی توحیدیان فعالیت در زمینه هوشمند سازی ساختمان دوربین های مداربسته و دزدگیر میباشم مغازه من در یکی از خیابان های مهم استان قم که بورس برقی و دوربینهای مدار بسته می باشد واقع شده است و مغازه از خودم هست و اجاره ای نیست. بنده حدود هفت سال در زمینه هوشمند سازی ساختمان فعالیت و تجربه دارم. بنده راغب هستم در زمینه هوشمند سازی ساختمان با شما کار کنم و قطعات و تجهیزات هوشمند سازی را از شما تهیه کنم و و اگر شرایط جور بود نماینده شرکت شما در استان قم شوم.
    با تشکر سیستم های حفاظتی نظارتی توحیدیان

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید