همه چیز درباره ی ترموستات فن کویل

فهرست مطالب

کنترل سیستم های تهویه مطبوع مبتنی بر فن کویل با ترموستات فن کویل انجام می شود. این ترموستات ها متناسب با عملکرد فن کویل طراحی می شوند. جهت درک بهتر عملکرد ترموستات، ابتدا لازم است با فن کویل اشنا شوید. در این مقاله ابتدا به بررسی عملکرد و قسمت های یک فن کویل می پردازیم. سپس ترموستات را به صورت کامل تشریح خواهم کرد. با من همراه باشید …

 فن کویل چیست؟

یک سیستم تهویه مطبوع یا به بیان دیگر یک سیستم سرمایش و گرمایش که می تواند در انواع ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرد. اساس کار این تجهیزات بر سرد و گرم کردن آب و ایجاد جریان هوایی استوار است. فن کویل ها از نظر محل نصب به انواع زمینی و سقفی تقسیم می شوند. البته عملکرد و روش کنترل آن ها تفاوتی نمی کند.

فن کویل سقفی

در این سیستم ها آب گرم یا سردی که در موتور خانه تولید شده است به وسیله لوله های رابط وارد کویل می شود. فن ها در پشت کویل نصب می شوند. با روشن شدن فن و عبور باد از روی کویل، جریان هوای سرد یا گرم وارد محیط می شود. سرد یا گرم بودن آب (حالت سرمایش یا گرمایش) همچنین دمای مطلوب توسط کاربر تعیین می شود. ترموستات فن کویل با کنترل سرعت فن دمای مطلوب کاربر را فراهم می کند.

فن کویل بدون قاب

ترموستات فن کویل

تجهیزات سرمایش و گرمایش مختلف بسته به نوع عملکردشان روش کنترل متفاوتی دارند. به عنوان مثال بخاری های گازسوز به کمک یک شیر که میزان ورود گاز به مشعل را تنظیم می کند کنترل می شوند. کولرهای آبی داراری سه کلید پمپ آب، دور کند موتور و دور تند موتور برای کنترل هستند.

ترموستات فن کویل

فن کویل ها دارای یک شیر آبگرم، یک شیر آب سرد و غالبا یک فن سه دور هستند. ترموستات فن کویل با کنترل این بخش ها دمای مطلوب را در محیط فراهم می کند. عملکرد ترموستات های سنتی به صورت مکانیکی است. در این ترموستات ها یک ولوم به منظور تنظیم دما مورد استفاده قرار می گیرد. نسل جدید ترموستات ها از تکنولوژی صفحات لمسی استفاده می کنند. همچنین ترموستات های جدید از یک صفحه نمایش دیجیتال به منظور نمایش دما، فصل کاری و … استفاده می کنند.

عملکرد ترموستات فن کویل

ترموستات ها براساس اختلاف دمای محیط و دمای مطلوب کاربر عمل می کنند. دمای محیط به صورت پیوسته اندازه گیری و دمای مطلوب بسته به مد کاری ترموستات توسط کاربر یا سیستم تعیین می شود. با مقایسه دمای محیط و دمای مطلوب، اختلاف دما محاسبه و سرعت فن تعیین می شود. به منظور درک بهتر عملکرد ترموستات فن کویل، مدهای کاری مختلف آن را به صورت جداگانه بررسی می کنیم. علاوه بر مد کاری، فصل کاری ترموستات نیز توسط کاربر تعیین می شود.

با انتخاب فصل کاری زمستان (حالت گرمایش)، آب گرم و با انتخاب فصل تابستان (مد سرمایش) آب سرد به کویل ها وارد می شود. تغییر فصل عموما یکبار در سال انجام می شود. اما سرعت فن توسط ترموستات (یا کاربر) انجام و پیوسته در حال تغییر است. با توجه به تفاوت های جزئی موجود در مدهای کاری ترموستات برندهای مختلف، در ادامه به بررسی نحوه عملکرد ترموستات فن کویل گلدور می پردازیم.

مد کاری اتوماتیک

در این مد کاری کاربر دمای مطلوب را تعیین می کند و دمای محیط نیز توسط ترموستات اندازه گیری می شود. سپس ترموستات با مقایسه دمای محیط و دمای مطلوب، سرعت فن را تعیین می کند. اگر فاصله دمایی زیاد باشد فن با دور تند شروع به کار می کند. در فاصله های دمایی کم فن با دور کند فعال می شود و در بین این دو با سرعت متوسط به کار خود ادامه می دهد.

تنها دسترسی کاربر در این مد کاری ترموستات فن کویل گلدوِر، تعیین دمای مطلوب است.

مد کاری اقتصادی

این مد کاری به منظور صرفه جویی هرچه بیشتر در مصرف انرژی طراحی شده است. در این مد کاری ترموستات تلاش می کند دمای محیط را در حالت بهینه نگه دارد. دمای بهینه بین 23 تا 25 درجه سانتیگراد و در ترموستات های مختلف متفاوت است. ترموستات گلدور در مد کاری اقتصادی دما را روی 23 درجه سانتیگراد تنظیم می کند.

در این مد کاری امکان تغییر دمای مطلوب یا تغییر دور فن توسط کاربر وجود ندارد. کاربر تنها می تواند مد کاری را روی اقتصادی قرار دهد. لازم به ذکر است در این مد کاری نیز با مقایسه دمای محیط و دمای مطلوب سرعت فن تعیین می شود.

مد کاری دستی

در این مد کاری بدون در نظر گرفتن اختلاف دمای محیط و دمای مطلوب کاربر می تواند سرعت فن را تعیین کند. با فعال کردن مد کاری دستی، با توجه به فصل انتخاب شده (حالت سرمایش یا گرمایش) دمای مطلوب روی حداقل یا حداکثر دمای بازه کاری ترموستات تنظیم می شود. کاربر می تواند به صورت دستی و بدون توجه به اختلاف دمایی، سرعت فن را  تعیین کند.

در نظر گرفتن حداقل و حداکثر دما به عنوان دمای مطلوب به دلیل حفاظت از سیستم و جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی در نظر گرفته شده است. در حالت گرمایش چنانچه دمای محیط به مرز 32 درجه سانتیگراد برسد، فن کویل خاموش می شود. این وضعیت برای حالت سرمایش نیز در نظر گرفته شده است.

جمع بندی

ترموستات فن کویل یک انتخاب مناسب به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی است. این ترموستات ها با بهره مندی از مدهای کاری مختلف دست کاربر را برای تنظیم دما باز می گذارند. ترموستات لمسی دیجیتال از صفحه نمایشی برخوردار است که به کمک آیکون های مختلف وضعیت کاری ترموستات را گزارش می کند. علاوه بر این دمای محیط و دمای مطلوب به صورت پیوسته بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود.

به منظور زیبایی بیشتر توصیه می شود از ترموستات لمسی در کنار کلید لمسی یا کلید لمسی هوشمند گلدور استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترموستات فن کویل گلدور و سفارش خرید با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید