خانه هوشمند برای سالمندان چه مزایایی دارد؟

فهرست مطالب

خانه هوشمند برای سالمندان مزایای متفاوتی عرضه می کند. بسته به نوع سیستم مورد استفاده و برند تجهیزات نصب شده در ساختمان، امکانات ارائه شده و در نتیجه مزایای آن متفاوت است. با این وجود مهمترین مزیت هوشمندسازی برای سالمندان، آسایش و رفاهی است که برای آن ها به ارمغان می آورد. علاوه بر این استفاده از تکنولوژی های جدید سطح توانمندی سالمندان را ارتقا داده و دغدغه های فرزندان برای نگهداری از آن ها را کاهش دهد.

سیستم های هوشمند به صورت کلی مزایای جذابی دارند. در مقاله “همه چیز درباره ی خانه هوشمند” به بیان مزایای خانه هوشمند به صورت عمومی پرداخته شده است.

در یک خانه هوشمند کنترل اغلب فعالیت های مورد نیاز کاربر توسط یک نرم افزار کاربردی تلفن همراه انجام می شود. این سطح از دسترسی، بزرگترین مزیت خانه هوشمند برای سالمندان است. به عنوان مثالی ساده، برای خاموش و روشن کردن لامپ ها کافی است یکبار صفحه موبایل خود را لمس کنند. به همین راحتی !!!

خانه هوشمند برای سالمندان

امکانات خانه هوشمند برای همه افراد قابل استفاده است. اما سالمندان به دلیل شرایط خاص جسمی و بعضا روحی استفاده متفاوتی از این فناوری می کنند. در مورد استفاده از خانه هوشمند برای سالمندان یا عدم استفاده از آن، نقطه نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی افراد معتقدند بهتر است سالمندان از سیستم های سنتی استفاده کنند.

به باور این گروه، استفاده از سیستم هوشمند سبب تحرک کمتر سالمندان می شود. تحرک کمتر سبب فرسودگی بیشتر جسم، و به مرور کاهش توانایی های حرکتی بدن خواهد شد.

اما گروه دیگر که موافق استفاده از خانه هوشمند برای سالمندان هستند، آسایش و دسترسی بیشتر را برای آن ها ضروری می دانند. برای مثال گاهی اوقات به دلیل کاهش توانایی جسمی، بلند شدن و راه رفتن یکی از سخت ترین کارها برای سالمندان است. برای این افراد استفاده از خانه هوشمند یک ضرورت است.

هدف ما در اینجا تایید یا نقد نظرات موجود نیست و صرفا به بیان نظرات مختلف در این رابطه پرداختیم. جهت تسهیل تصمیم گیری برای استفاده یا عدم استفاده از خانه هوشمند برای سالمندان، در ادامه به بررسی مهمترین امکانات این سیستم ها می پردازیم.

کنترل هوشمند روشنایی

روشنایی از جمله مهمترین بخش های زندگی امروز است که حتی تصور نبودن آن انسان را آزار می دهد. در ساعات زیادی از شبانه روز روشن کردن لامپ ها ضروری است. جهت روشن کردن لامپ در حالت عادی، باید به محل نصب کلید مراجعه و لامپ را به صورت دستی روشن یا خاموش کنیم.

خانه هوشمند برای سالمندان

اگر کلید لامپ در فاصله زیادی از شما قرار داشته باشد (مثلا داخل حیات)، روشن کردن لامپ کاربران و به ویژه سالمندان را به زحمت خواهد انداخت.

از مزایای خانه هوشمند برای سالمندان، کنترل روشنایی به کمک تلفن همراه هوشمند است. با استفاده از کلید لمسی هوشمند (یا رله هوشمند) برای کنترل روشنایی، سالمندان قادر خواهند بود به راحتی تجهیزات روشنایی را با موبایل روشن و خاموش کنند.

سرمایش و گرمایش هوشمند

بسته به ویژگی های جغرافیایی محل زندگی، در زمان های زیادی از سال ناگزیر به استفاده از سیستم های سرمایش و گرمایش هستیم. روشن یا خاموش کردن این سیستم ها نیز مانند سیستم روشنایی نیاز به مراجعه به محل دستگاه و … دارد. علاوه بر این سالمندان در برابر نوسانات دمایی بیشتر از سایرین آسیب پذیر هستند. از اینرو کنترل تغییرات دمایی محیط زندگی آن ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ترموستات هوشمند

بسته به نوع تجهیزات سرمایش و گرمایش مورد استفاده در ساختمان، با نصب یک ترموستات هوشمند و یا رله هوشمند علاوه بر کنترل نوسانات دمایی به میزان قابل توجه، امکان کنترل دما از طریق موبایل برای سالمندان فراهم می شود.

تعریف سناریو و کنترل همزمان

تعریف سناریو و کنترل همزمان بخش های مختلف سیستم، از جمله قابلیت های جذاب خانه هوشمند است. منظور از سناریو سلسله کارهایی است که تنها با صدور یک فرمان (لمس صفحه موبایل) به صورت متوالی انجام می شوند. استفاده از سناریوها در خانه هوشمند برای سالمندان یک مزیت بزرگ محسوب می شود. چرا که آن ها را قادر می سازد تنها با یکبار لمس صفحه موبایل کارهای مختلفی را انجام دهند.

به عنوان مثال در زمان برگزاری مهمانی لازم است همه لامپ ها روشن شوند. یا صبح که از خواب بیدار می شوید می خواهید پرده اتاق را جمع و چایساز را روشن کنید. کافی است یکبار سناریوهای مورد نظر را بر روی نرم افزار کاربردی تعریف کنید. پس از تعریف سناریو و با یکبار لمس صفحه موبایل، سناریو اجرا خواهد شد.

سیستم امنیتی

از دیگر امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند می توان به سیستم امنیتی اشاره کرد. وجود این سیستم ها یکی از مزایای خانه هوشمند برای سالمندان است که خیال آن ها را از بابت امنیت ساختمان راحت می کند. سیستم های امنیتی هوشمند امکان برقراری تماس و ارسال پیامک برای سایر افراد (فرزندان، نزدیکان و …) را نیز دارد. در صورت ورود غیرمجاز به محدوده امن زندگی سالمندان، بلافاصله به نزدیکان آن ها اطلاع رسانی می شود.

 

گجت های هوشمند حوزه سلامت

ابزارک های هوشمند حوزه سلامت از جمله جدیدترین امکانات خانه هوشمند برای سالمندان است که می توانند تا حدود زیادی خیال شما را راحت کنند. این ابزارک ها انواع بسیار گسترده دارند. در اینجا به ذکر یک مثال از این ابزارک ها بسنده می کنیم.

برخی از ابزارک های سلامتی خانه هوشمند برای سالمندان قادرند به طور مستمر وضعیت سلامت سالمندان را کنترل کنند. این کار با بررسی پارامترهای مهم اثر گذار بر سلامتی از جمله فشار خون، ضربان قلب و … انجام می شود. این ابزارک ها قادرند هر گونه تغییر در وضعیت سلامت سالمندان را به نزدیکان یا پزشک آن ها اطلاع دهد.

جمع بندی

خانه هوشمند برای سالمندان مزایای زیادی دارد. سوال مهمی که باید قبل از اقدام به هوشمند سازی ساختمان به آن پاسخ دهید، استفاده یا عدم استفاده از سیستم هوشمند در خانه سالمندان است. با توجه به دیدگاه های متفاوتی که در این زمینه وجود دارد، نظر شما در اینباره چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید