نکات مهم در خرید کلید لمسی ساده

فهرست مطالب

امروز یکی از دوستانم رو دیدم که قصد خرید کلید لمسی ساده داشت. وقتی در مورد دلیل تصمیمش از او سوال کردم به زیبایی کلیدها و مدرن بودن اون ها اشاره کرد. اینکه استفاده از این کلیدها فضای خانه را لوکس می کند و دکوراسیون داخلی را متحول می کند.

او از قطعی بودن تصمیمش برای خرید کلید لمسی ساده گفت و از من خواست که برای انتخاب بهتر به او کمک کنم. من براساس دانش و تجربه خودم نکات مهمی را به او گوشزد کردم که هنگام انتخاب باید به آن ها توجه کند. همچنین از اهمیت رعایت این نکات و مشکلاتی که ممکن است در آینده با آن ها مواجه شود برای او صحبت کردم.

برای اینکه درک بهتری از موضوع داشته باشد و مطالب برای آو روشن شود، ابتدا در مورد ساختار و عملکرد کلید لمسی با او صحبت کردم و بعد از آن به بیان نکات مهم در انتخاب کلید لمسی پرداختم. شماهم می توانید با من همراه باشید و این نکات را بشنوید.

می دانی کلید لمسی چه تفاوتی با کلید سنتی دارد؟

کلید لمسی با استفاده از تکنولوژی صفحات تاچ تولید می شود. به همین دلیل آن ها را کلید لمسی می نامند. تلفن همراه هوشمند با گوشی های قدیمی چه فرقی می کند؟ تکنولوژی تاچ جایگزین دکمه های فشاری شده که کارایی بیشتری دارد و حس بهتری به شما منتقل می شود. خوب است قبل از خرید کلید لمسی ساده یا سایر انواع آن بدانی که این کلیدها دو بخش کنترلی دارند.

خرید کلید لمسی ساده یا سنتی؟

کلید برق سنتی یک رویه پلاستیکی دارد که به کنتاکت فلزی وصل شده است. فشردن کلید سبب جابجایی کنتاکت و در نتیجه تغییر وضعیت خروجی می شود. یعنی جریان وصل یا قطع می شود. اما در کلید لمسی کنتاکت فلزی وجود ندارد. لمس کردن کلید لمسی سبب ثبت تغییر وضعیت مورد نیاز در مدار فرمان می شود. در مر حله بعد مدار فرمان خواسته شما را تحلیل می کند و براساس خواسته شما وضعیت خروجی ها را تغییر می دهد.

مدار قدرت کلید لمسی براساس فرمانی که از کاربر دریافت شده تغییر وضعیت مورد نظر را در خروجی اعمال می کند. بعد از گفتن این مطالب دوستم پرسید این مطالبی که گفتی در خرید کلید لمسی ساده چه کمکی به من می کند؟

گفتم عجله نکن برای نکاتی که در ادامه بیان می کنم لازم بود مقدماتی را برای تو بازگو کنم. اکنون به بیان این نکات می پردازم.

اهمیت مدار قدرت در خرید کلید لمسی ساده

به خاطر داری که مدار قدرت وظیفه قطع و وصل جریان برق را بر عهده داشت. کیفیت این بخش از کلید در طول عمر و تعداد لامپی که می توانی با آن کنترل کنی بسیار اثر گذار است. در این بخش از مدار کلید لمسی از دو قطعه الکترونیکی می توان استفاده کرد. رله و ترایاک. استفاده از رله ها در این بخش از کلید متداول تر است.

رله یا ترایاک

برخی از شرکت ها در مدار کلید خود از ترایاک استفاده می کنند. اگر چه ممکن است طراحی مناسبی در این زمینه صورت گرفته باشد اما معمولا کلیدهایی که از ترایاک استفاده می کنند در برابر نویز تاثیر پذیری بیشتری دارند. از این گذشته میزان جریانی که این قطعات می توانند تحمل کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. در زمان خرید کلید لمسی ساده دقت کن جریان قابل تحمل هر پل کلید چقدر است.

تکنولوژی تاچ را جدی بگیر

تکنولوژی تاچ انواع مختلفی دارد که تفاوت های زیادی به ویژه در عملکرد با هم دارند. نسل قدیم این تکنولوژی با نام تاچ مقاومتی شناخته می شود. جدیدترین تکنولوژی تاچ معرفی شده به بازار تاچ خازنی است که بر روی تلفن همراه هوشمند نیز از آن استفاده شده است.

اغلب کلیدهای تاچ مقاومتی کیفیت تاچ مناسبی ندارند. هنگام خرید کلید لمسی ساده بهتر است کلیدهایی را تهیه کنید که از تاچ خازنی استفاده می کنند. تاچ های مقاومتی گاها برای عمل کردن نیاز به فشار دادن دارند. در صورتی که تاچ خازنی با یک لمس ساده به راحتی عمل می کند.

زیرساخت مورد نیاز برای نصب کلید

زیرساخت کلید لمسی را می توان به دو بخش تقسیم کرد. اول باید ببینی استاندارد قوطی کلید متناسب با کلید کدام است. در مرحله بعد باید از هماهنگی کلید با ساختار سیم کشی انجام شده در ساختمان مطمون بشی. به زبان ساده تر موقع خرید کلید لمسی ساده مطمئن شو که در قوطی کلیدهای ایرانی نصب میشه. از طرفی باید مطمئن بشی که داخل قوطی کلیدها سیم نول هم کشیده شده است. یا امکان کشیدن سیم نول وجود دارد.

حواست به خدمات پس از فروش باشه

از دوستم پرسیدم گوشی موبایلت چیه؟ گفت میدونی که آیفون دارم. گفتم بله ولی سوالم دلیل داشت. تا حالا پیش اومده که موبایلت دچار مشکل بشه؟ گفت بله البته مشکل نرم افزاری. بردمش مرکز خدمات پس از فروش اپل مشکل برطرف کردند.

پرسیدم اونجا که رفتی بخش تعمیرات سخت افزار هم داشتند. گفت آره سرشون هم شلوغ بود. گفتم ببین از تجربه تو میشه نتیجه گرفت حتی گوشی موبایل آیفون هم که بالاترین استانداردهای طراحی و تولید رو رعایت می کنه، ممکنه دچار مشکل بشه. پس احتمال بروز مشکل در کلید لمسی هم وجود داره.

موقع خرید کلید لمسی ساده دقت کن کلیدی بخری که خدمات پس از فروش داشته باشه. هیچ شرکتی حاضر نیست کلیدهای شرکت دیگری رو که به مشکل خوردند تعمیر کنه. بنابراین در انتخابت دقت کن.

جمع بندی

همیشه برای داشتن انتخاب مناسب، برخی پارامترها را در نظر می گیریم. به صورت طبیعی در خرید کلید لمسی ساده هم نکاتی وجود دارد که عدم توجه به آن ها سبب تحمیل هزینه و تجربه ناخوشایند استفاده از تکنولوژی می شود. با رعایت نکات بالا شما هم می توانید تجربه خوشایندی از خرید خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید