تجهیزات هوشمند ساختمان، سنسور نشت آب هوشمند

فهرست مطالب

امروز به معرفی سنسور نشت آب هوشمند می پردازیم. در سری مقالات تجهیزات هوشمند سازی ساختمان با جدیدترین تجهیزات هوشمندسازی ساختمان آشنا می شوید. در مقالات گذشته در مورد دستیار صوتی، سیستم امنیتی هوشمند، لامپ هوشمند و دوربین هوشمند آشنا شدید.

همچنین قفل هوشمند و زنگ ویدیویی هوشمند را نیز معرفی کردیم. تجهیزاتی که نام برده شده در کنار تجهیزات پایه خانه هوشمند از جمله کلید لمسی هوشمند، کنترلر خانه هوشمند و رله هوشمند می توانند شما را به دنیای جدیدی از هوشمندسازی ساختمان وارد کنند.

بسیار پیش آمده است که به دلیل نشتی آب مشکلات فراوانی برای افراد به وجود آمده است. مشکلاتی از جمله بهای سرسام آور قیمت آب مصرفی، بازسازی بنا و …. نشت آب در موارد بسیار حاد نیز حتی منجر به تخریب بنا می شود. جدیدترین عضو خانواده هوشمندسازی ساختمان، سنسور نشت آب است. در ادامه به بررسی سنسور نشت آب می پردازیم.

سنسور نشت آب

اساس کار سنسور نشت آب، تشخیص وجود رطوبت در خاک اطراف لوله است. این سنسورها دارای (حداقل) دو پراب هستند که در اطراف لوله نصب می شوند. چنانچه نشتی اب از لوله اتفاق بیافتد به دلیل رطوبت موجود در خاک و رسانایی آب، خاک اطراف لوله به میزان کمی رسانای الکتریکی می شود.

این امر سبب برقراری جریان الکتریکی کمی در بین پروب ها می شود. این موضوع به اطلاع سنسور (دستگاه اصلی) رسانده می شود و سنسور کاری که برایش تعریف شده است از جمله به صدا در آوردن یک آزیر صوتی را انجام می دهد.

انواع سنسور نشت آب هوشمند

جهت هماهنگی سنسور نشت آب هوشمند با سایر تجهیزات خانه هوشمند برنامه ریزی های مختلفی انجام شده است. برخی از تولید کنندگان سنسور نشت آب هوشمند، سنسور خود را به گونه ای می سازند که می تواند با کنترلر مرکزی خانه هوشمند (هاب) ارتباط برقرار کند.

سنسور نشت آب هوشمند ROOST

البته براساس نظرات بسیاری از کارشناسان این یک نقیصه به حساب می آید. چرا که افراد زیادی به دلیل نیاز داشتن سنسور نشتی آب به سیستم خانه هوشمند، از به کاربردن سنسور نشت آب صرف نظر می کنند.

اگرچه گروه دیگری از کارشناسان معتقدند که اتصال سنسور نشتی آب به سیستم خانه هوشمند امری ضروری است. برخی از انواع سنسور نشت آب فاقد ارتباط بی سیم هستند. این سنسورها اغلب باید به سیستم خانه هوشمند متصل شوند. در حالی که برخی دیگر از سنسورهای نشت آب دارای ارتباط بی سیم هستند.

بهترین سنسور نشت آب هوشمند

براساس بررسی انجام شده در مجله اینترنتی CNET در حال حاضر سنسور نشت آب هوشمند ROOST بهترین سنسور نشت آب موجود در بازار است. این سنسور در کنار قیمت پایینی که دارد (به نسبت سایر نمونه های موجود در بازار) کارایی بسیار بالا و طراحی منحصر به فردی دارد.

ایراداتی که به این سنسور وارد شده است عبارتند از مقاومت کم در برابر آب، عدم داشتن بازه اندازه گیری برخلاف دیگر سنسورهای موجود در بازار. همچنین کارشناسان امیدوارند که این سنسور در آینده نزدیک با سیستم های خانه هوشمند یکپارچه شود.

سنسور نشت آب ROOST یکی از بهترین تجهیزات موجود در بازار است و قابلیت های رقابتی آن طراحی و کارایی نسبت به قیمت است. این سنسور دارای 2 پراب است که در اطراف سنسور نصب می شوند و علاوه بر نشت آب دما و رطوبت را نیز اندازه گیری می کنند. همچنین این سنسور قادر است نمودار گرافیکی تغیرات دما و رطوبت را به صورت 24 ساعته و یا در بازه 7 روزه ارائه کند.

سنسور نشت آب هوشمند WIFI

بزرگترین مزیت سنسور نشت آب ROOST ارتباط WIFI آن است. سنسورهایی که ارتباط WIFI ندارند برای برقراری ارتباط به یک هاب هوشمند نیاز دارند که مانع از استفاده زیاد مردم از این تکنولوژی می شود. سایر سنسورهای WIFI موجود در بازار سنسور نشتی آب D-LINK و سنسور نشتی آب Honey-Well هستند که قیمت بیشتری نسبت به سنسور نشتی آب ROOST دارند.

ویدئوی زیر نمونه ای از کاربرد سنسور نشت آب ROOST را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید