همه چیز درباره عملکرد خانه هوشمند

فهرست مطالب

آشنایی با عملکرد خانه هوشمند و اجزای آن به درک بهتر ما از این تکنولوژی کمک می کند. خانه هوشمند تلفیقی از مهندسی شبکه، مهندسی برق و فناوری اطلاعات است. تفاوت در پروتکل های ارتباطی انواع مختلف خانه هوشمند از یک سو و تنوع محصولات و کارکردهایشان از سوی دیگر منجر به عملکرد متفاوت خانه های هوشمند شده است. در این مقاله به تشریح عملکرد خانه هوشمند گلدور می پردازیم. با من همراه باشید …

جریان داده در خانه هوشمند

قبل از هر چیز لازم است در مورد جریان داده در خانه هوشمند اطلاعاتی را به شما منتقل کنم. خانه هوشمند امکان کنترل لوازم برقی از راه دور را برای ما فراهم می کند. دسترسی ما به خانه هوشمند از طریق بستر اینترنت فراهم می شود. این شکل عملکرد مستلزم تبادل داده بین لایه ها و تجهیزات مختلف هوشمند است. منظور از جریان داده روند تبادل داده بین بخش های مختلف است. دیاگرام زیر نمایی از جریان داده در سیستم خانه هوشمند گلدور را نشان می دهد.

جریان داده در خانه هوشمند گلدور

داده های وارد شده توسط کاربر به سیستم شامل فرمان قطع و وصل خروجی ها، از دو طریق می تواند به عملگر ها (تجهیزات نهایی) منتقل شود. روش اول انتقال داده محلی است. این داده ها بر بستر امواج وای فای بین موبایل کاربر و تجهیزات تبادل می شوند. از سوی دیگر زمان هایی که امکان ارتباط محلی وجود ندارد، تلفن همراه داده ها را از طریق اینترنت به سرور منتقل می کند. سرور نیز داده ها را به نودهای مقصد هدایت می کند. بدین ترتیب عملکرد خانه هوشمند گلدور کامل می شود.

عملکرد خانه هوشمند گلدور

پس از بررسی جریان داده به بررسی توپولوژی شبکه در خانه هوشمند گلدور می پردازیم. این توپولوژی در سه لایه متفاوت پیاده سازی می شود. هر یک از لایه ها شرح وظایف متفاوتی دارند. بستر ارتباطی هر لایه با لایه بالاتر ممکن است متفاوت باشد. شرح وظایف تجهیزات موجود در هر لایه تعیین کننده نام آن لایه است.

لایه اول: کاربر

اولین لایه عملکرد خانه هوشمند به ارتباط کاربر با سیستم اختصاص دارد. این لایه شامل کلیه مسیرهای تعریف شده برای دسترسی کاربر به سیستم هوشمند است. نرم افزار کاربردی موبایل و تاچ پنل هوشمند راه های دسترسی کاربر به خانه هوشمند گلدور هستند. پنل هوشمند در اندازه های 7 و 10 اینچ عرضه و با توجه به نیاز کاربر قابل سفارشی سازی است. این پنل امکان کنترل متمرکز تجهیزات خانه هوشمند از یک نقطه را برای کاربران فراهم می کند.

لایه اول عملکرد خانه هوشمند، اپلیکیشن
وظیفه این لایه، دریافت فرامین کاربر و ارسال آن برای تجهیزات است. چنانچه کاربر در محل تجهیزات حضور داشته باشد این انتقال داده می تواند به صورت محلی بر بستر امواج وای فای انجام شود. چنانچه کاربر در محیط حضور نداشته باشد، انتقال داده از طریق اینترنت انجام می شود. در این حالت فرامین کاربر به سرور منتقل می شود.

سطح دوم: سِروِر

دومین لایه عملکرد خانه هوشمند گلدوِر به سرور اختصاص دارد. سروِر نقشی حیاتی و تعیین کننده در عملکرد سیستم هوشمند دارد. به طور کلی سیستم های هوشمند به دو روش می توانند از اینترنت برای انتقال داده استفاده کنند. روش اول استفاده از آی پی استاتیک است. این روش برای سیستم هایی که از دستگاه کنترل مرکزی استفاده می کنند مناسب است. در روش دوم به جای استفاده از آی پی استاتیک، تجهیزات به یک سرور اختصاصی متصل می شوند.

روش دوم برای تجهیزات هوشمندی که به صورت مستقل (بدون نیاز به دستگاه کنترل مرکزی) یه اینترنت متصل می شوند کارایی دارد. عملکرد خانه هوشمند گلدور به روش دوم انجام می شود. فرمان های کنترلی کاربر از طریق اینترنت به سرور منتقل می شود. سرور پس از آنالیز داده و تعیین عمل کننده مقصد، فرمان لازم را برای آن ارسال می کند. تجهیزات عمل کننده نیز پس از پس از دریافت فرمان آن را اجرا می کنند.

سطح سوم: تجهیزات عملگر (عمل کننده)

سطح سوم عملکرد خانه هوشمند مربوط به تجهیزات هوشمند سازی ساختمان مورد استفاده در پروژه ها است. این تجهیزات وظیفه اجرای فرامین را بر عهده دارند به همین دلیل به تجهیزات عملگر موسوم هستند. این تجهیزات به صورت مستقیم با مصرف کننده های الکتریکی از قبیل تجهیزات روشنایی، وسایل برقی، پرده و … در ارتباط هستند. با توجه به تنوع امکانات خانه هوشمند تجهیزات متفاوتی در این سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور آشنایی بیشتر در ادامه به معرفی برخی از این تجهیزات می پردازیم.

تجهیزات خانه هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند تنوع بسیار زیادی دارند. علاوه بر تنوع عملکرد حتی گاهی اوقات نامگذاری این تجهیزات توسط شرکت های مختلف نیز متفاوت است. هدف ما از نگارش این مقاله تشریح عملکرد خانه هوشمند گلدور است؛ بنابراین در اینجا به معرفی محصولات گلدور اکتفا می کنیم.

 کلید هوشمند

کلیدهای هوشمند به منظور کنترل لامپ ها و سایر تجهیزات روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند. کلیدهای هوشمند گلدور به جدیدترین تکنولوژی صفحات تاچ خازنی مجهز شده اند. رویه کریستال ماشین کاری شده و تنوع رنگ کلیدها، آن ها را به المان هایی زیبا در دکوراسیون داخلی تبدیل کرده است.

محصولات خانه هوشمند گلدور
کلید لمسی هوشمند وای فای ده پل

کلید لمسی هوشمند وای فای گلدور در انواع یک پل تا پنج پل، شش پل، هشت پل و ده پل عرضه می شوند. جهت آشنایی بیشتر و مشاهده عکس کلیدها از لینک زیر دیدن کنید:

کلید لمسی هوشمند وای فای

رله هوشمند

رله هوشمند را می توان به عنوان پرکاربردترین ابزارک در خانه هوشمند معرفی کرد. به کمک رله ها می توان تقریبا تمام تجهیزات الکتریکی را هوشمند کرد. پریزهای برق و وسایل برقی از قبیل کولرگازی، سیتم گرمایش پکیج یا فن کوئل، فن ها، شیر برقی آبیاری گیاهان، دربازکن و … را می توان به کمک رله ها به صورت هوشمند کنترل کرد. رله هوشمند نقش پر رنگی در عملکرد خانه هوشمند گلدور بازی می کند.

ترموستات هوشمند

از جمله مزایای سیستم های هوشمند می توان به صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی اشاره کرد. از آنجا که بیشترین میزان انرژی در سیستم های سرمایش و گرمایش مصرف می شود، کنترل مصرف در این سیستم ها می تواند به معنای کاهش مصرف انرژي ساختمان باشد. راهکار خانه هوشمند برای مدیریت سیستم های سرمایش و گرمایش، استفاده از ترموستات هوشمند است. ترموستات هوشمند وای فای گلدور نقشی مشابه کلیدها در عملکرد خانه هوشمند دارد. با این تفاوت که فرایند کنترلی پیچیده تری را دنبال می کند.

ترموستات دمای مطلوب را از کاربر دریافت کرده و با خاموش و روشن کردن یا تغییر دور فن، دمای محیط را ثابت نگه می دارد.

 پرده برقی هوشمند

عملکرد خانه هوشمند شما با نصب پرده برقی کامل می شود . اگر تمایل دارید پرده ها و کرکره های شما نیز از طریق موبایل کنترل شوند، کافی است پرده یا کرکره های مورد نظرتان را به سیستم هوشمند گلدور وصل کنید.
برای استفاده از این قابلیت علاوه بر کلید هوشمند پرده برقی، به یک پرده (یا کرکره) برقی نیاز دارید. پرده برقی از ریل های ویژه ای به منظور حرکت پرده استفاده می کند و یک موتور (بالارو یا کنار رو) وظیفه باز و بسته کردن پرده را بر عهده دارد.

جمع بندی

به طور کلی می توان گفت که عملکرد خانه هوشمند به نوع ارتباط تجهیزات با اینترنت بستگی دارد. در سیستم های هوشمند وایفای کلیه تجهیزات به سرور متصل شده و توسط آن مدیریت می شوند. در حالی که سیستم های مبتنی بر دستگاه کنترل مرکزی به سرور متصل نمی شوند. در این سیستم ها کلیه پردازش ها به صورت محلی انجام می شود.

اتصال سیستم های هوشمند به سرور سبب می شود کاربران از امکانات بیشتری بهره مند شوند. توان پردازشی سرور از یک سو و آپدیت های نرم افزاری از سوی دیگر ارائه امکانات جدید را امکانپذیر می کند.

2 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره عملکرد خانه هوشمند;

دیدگاهتان را بنویسید