قابلیت های ساختمان هوشمند در مقابله با کرونا

فهرست مطالب

در این مقاله به بیان قابلیت های ساختمان هوشمند برای مقابله با کرونا می پردازم. شاید عجیب باشد که در این دوران در مورد هوشمند سازی ساختمان صحبت کنیم اما واقعیت این است که خانه هوشمند تا حدودی خیال ما را راحت می کند.

قابلیت های ساختمان هوشمند در مقابله با کرونا

قابلیت های ساختمان هوشمند

از جمله بزرگترین قابلیت های ساختمان هوشمند می توان به امکان کنترل تجهیزات بدون نیاز به تماس دست اشاره کرد. ساختمان هوشمند امکان کنترل تجهیزات الکتریکی به کمک موبایل را در اختیار کاربران قرار می دهد. با این وجود برای روشن یا خاموش کردن لامپ ها و سایر تجهیزات الکتریکی کافی است صفحه موبایل خود را لمس کنید.

بر اساس آخرین یافته های دانشمندان، موثر ترین راه انتقال covid-19 (عامل بیماری کرونا) از طریق تماس دست با محیط آلوده است. به همین دلیل تاکید زیادی بر شستن مداوم دست ها با آب و صابون صورت می گیرد.

کنترل تجهیزات روشنایی

با توجه به عدم نیاز به لمس کلید برای روشن کردن لامپ ها، احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق لمس کلیدهای برق به صفر می رسد.

کنترل وسایل برقی

قابلیت های ساختمان هوشمند تنها به کلید هوشمند ختم نمی شود. شما می توانید برای کنترل وسایل الکتریکی از طریق چای ساز و … نیز از پریزهای هوشمند استفاده کنید. در این صورت به کمک موبایل می توانید تجهیزات الکتریکی خود را روشن یا خاموش کنید. در این زمینه نیز میزان تماس دست با محیط کمتر شده است.

کنترل سیستم سرمایش و گرمایش

سیستم خانه هوشمند امکان کنترل سیستم های سرمایش و گرمایش را نیز می دهد. با توجه به نوع سیستم سرمایش و گرمایش استفاده شده در ساختمان، امکان استفاده از ترموستات هوشمند و یا رله های هوشمند فراهم می شود.

در هر دو صورت به کمک موبایل می توانید دمای محیط را تنظیم کنید و نیازی به لمس کلید ندارید.

قابلیت های دیگر ساختمان هوشمند

به کمک قابلیت ساختمان هوشمند می توانید از پخش موسیقی در محیط خانه لذت ببرید. ماژول پخش صوت ساختمان هوشمند به شما امکان می دهد تا موسیقی دلخواه خود را به کمک موبایل در خانه پخش کنید. از دیگر قابلیت های خانه هوشمند می توان به کنترل شیرهای اصلی آب و گاز، قفل درب ورودی، درب پارکینگ و سیستم آبیاری اشاره کرد.

قابلیت های ساختمان هوشمند

همچنین سیستم خانه هوشمند شما را قادر می سازد که بتوانید مانند یک آیفون را در را باز کنید. قابلیت های ساختمان هوشمند فراتر از موارد یاد شده در این مقاله است که با توجه به سفارشی شدن سایر موارد از پرداختن به آن اجتناب می کنم.

اهمیت قابلیت های ساختمان هوشمند

شاید بگویید عدم تماس دست با کلیدها یا کنترل چقدر می تواند در پیشگیری از انتشار ویروس موثر واقع شود؟ براساس آخرین یافته های علمی، بیشترین مواردی که در داخل خانه با آن ها در ارتباط هستیم و امکان انتقال ویروس از طریق آن ها وجود دارد، ریموت کنترل ها هستند.

ریموت کنترل ها به دلیل اینکه توسط افراد مختلف خانواده لمس می شوند، در صورت آلوده شدن می تواند تمام افراد خانواده را آلوده کند. مشکل اصلی در اینجاست که ریموت کنترل ها را نمی توان به راحتی ضدعفونی کرد. این وسایل الکترونیکی امکان ضد عفونی کردن با آب و صابون را ندارند.

همچنین تحقیقات نشان می دهد بخارات ناشی از ضدعفونی کردن به کمک وایتکس و الکل بر روی ریه ها تاثیرات مخربی دارد که می تواند سبب آسیب پذیری بیشتر ریه ها در برابر کرونا ویروس شود.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردم به قابلیت های ساختمان هوشمند که در مبارزه با کرونا می تواند به کمک شما بیاید صحبت کنم. با توجه به قابلیت خانه هوشمند در کنترل تجهیزات الکتریکی از طریق موبایل، میزان لمس تجهیزات توسط افراد خانواده به حداقل ممکن می رسد.

این موضوع می تواند تاثیر مستقیمی بر کنترل انتقال بیماری بین افراد خانواده داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید