3 نکته درباره ی نحوه هوشمند سازی ساختمان bms

فهرست مطالب

نحوه هوشمند سازی ساختمان bms از جمله سوالاتی است که پس از شنیدن نام این تکنولوژی جدید به ذهن خطور می کند. هوشمندسازی ساختمان از جمله تکنولوژی های جدیدی است که با سرعت زیادی در حال گسترش است. هر روز بر امکانات سیستم های هوشمند افزوده می شود و به طبع آن طرفداران بیشتری پیدا می کنند. در این مقاله نحوه هوشمند سازی ساختمان را یه طور خلاصه بررسی می کنیم. با من همراه باشید.

منظور از هوشمندسازی ساختمان چیست؟

اگر در یک ساختمان کنترل همه یا بخشی از تجهیزات الکتریکی ساختمان به کمک تلفن همراه هوشمند انجام شود، آن ساختمان را هوشمند می نامند. یعنی با انجام هوشمند سازی ساختمان قادر خواهید بود اغلب سیستم های الکتریکی ساختمان را از طریق موبایل کنترل کنید. برای انجام این کار لازم است اپلیکیشن خانه هوشمند را بر روی موبایل خود نصب کنید.

نحوه هوشمند سازی ساختمان bms

خانه هوشمند امکانات گسترده ای دارد و هر روز بر تعداد این امکانات افزوده می شود. جالب است بدانید برخلاف امکانات که تعداد آن ها بسیار زیاد است، تعداد تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند زیاد نیست. اغلب تجهیزات خانه هوشمند چندین کاربرد مختلف دارند. برای آشنایی با نحوه هوشمند سازی ساختمان bms بهتر است ابتدا امکانات این سیستم ها را بشناسید. مهمترین امکانات خانه هوشمند عبارتند از:

  • کنترل هوشمند روشنایی
  • کنترل لوازم برقی
  • کنترل سیستم های سرمایش و گرمایش
  • کنترل پرده و کرکره برقی
  • کنترل درب پارکینگ و درب برقی
  • کنترل شیرهای اصلی آب و گاز
  • و …

بسته به نوع و برند تجهیزاتی که برای هوشمندسازی ساختمان انتخاب می کنید، ممکن است تفاوت های را در سیستم هوشمند شاهد باشیم. با این وجود گام های مشترک زیادی وجود دارد که برای هوشمندسازی با هر برندی باید برداشته شود.

نحوه هوشمند سازی ساختمان bms

همانطور که اشاره شد گام های مشترکی وجود دارد که بدون توجه به برند تجهیزات مورد استفاده می توانید بردارید. در این آموزش به بیان بخش های عمومی کار می پردازیم.

گام اول: زیرساخت هوشمند سازی ساختمان

منظور از زیرساخت هوشمندسازی ساختمان، بستر ارتباطی و نحوه اتصال تجهیزات مختلف هوشمندسازی ساختمان با یکدیگر است. برخلاف سیستم های سنتی که تنها نیاز به خط انتقال قدرت دارند، سیستم ها هوشمند علاوه بر انتقال قدرت به یک خط انتقال داده نیز نیاز دارند. در زمینه خط انتقال داده می توان هوشمند سازی ساختمان را به دو گروه تجهیزات با ارتباط سیمی و تجهیزات بی سیم تقسیم کرد. هریک از این تجهیزات نحوه هوشمند سازی ساختمان bms متفاوتی دارند.

هر کدام از گروه های تجهیزات سیمی و بی سیم نیز به نوبه خود به زیرگروه های دیگری تقسیم می شوند. تجهیزات بی سیم برای برقراری ارتباط می توانند از تکنولوژی های ارتباطی مختلفی استفاده کنند که از آن جمله می توان به ارتباط رادیوی RF، ارتباط بلوتوث و ارتباط WIFI اشاره کرد.

ارتباط سیمی نیز انواع مختلفی دارد که در قالب پروتکل های ارتباطی KNX، Modbus و … تعریف می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروتکل های ارتباطی خانه هوشمند پیشنهاد می کنم مقاله “پروتکل های ارتباطی خانه هوشمند را بهتر بشناسید” را مطالعه کنید.

نوع پروتکل انتخابی شما مستقیما بر نحوه هوشمند سازی ساختمان bms اثر گذار است. چنانچه قصد هوشمند سازی ساختمان در حال استفاده را داشته باشید، تجهیزات با ارتباط بی سیم دردسر کمتری برای شما ایجاد می کنند. اما اگر قصد هوشمند سازی ساختمان در حال ساخت را دارید عوامل اثر گذار بر انتخاب پروتکل ارتباطی، هزینه سیم کشی، میزان پوشش پروتکل و خواسته های مورد نیاز شما خواهند بود.

گام دوم: انتخاب شرکت تولید کننده تجهیزات

انتخاب شرکت تولید کننده تجهیزات هوشمندسازی ساختمان نیز می تواند بر نحوه هوشمند سازی ساختمان bms شما اثر گذار باشد. با این وجود چنانچه ابتدا پروتکل ارتباطی خانه هوشمند خود را مشخص کنید، تعداد شرکت هایی که می توانید انتخاب کنید محدود می شود.

برخی از شرکت ها در زمینه تولید تجهیزات هوشمند سازی با سیم و برخی از شرکت ها در زمینه تولید تجهیزات بی سیم فعالیت می کنند. برخی از شرکت ها نیز هر دو نوع تجهیزات باسیم و بی سیم را تولید می کنند. اهمیت انتخاب درست پروتکل ارتباطی بر هزینه سیستم و همچنین امکانات قابل ارائه تاثیر مستقیم دارد.

از جمله موارد مهم دیگری که در انتخاب شرکت تامین کننده تجهیزات هوشمندسازی ساختمان باید به آن توجه کرد، نرم افزار کاربردی توسعه داده شده توسط شرکت تولید کننده تجهیزات است. نرم افزارهای کاربردی از نقطه نظر رابط کاربری، زبان مورد استفاده و قابلیت نصب بر روی دیوایس های مختلف قابل بررسی هستند.

گام سوم: انتخاب تجهیزات مورد نیاز

انتخاب درست تجهیزات مورد نیاز می تواند تاثیر بسرایی بر نحوه هوشمندسازی ساختمان bms داشته باشد. برای داشتن انتخاب های خوب لازم است شناخت مناسبی از تجهیزات داشته باشد. در اینجا به معرفی مختصر سه نمونه از پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند می پردازیم.

کلید لمسی هوشمند

کنترل تجهیزات روشنایی از جمله مهمترین بخش های هر خانه هوشمند است. برای کنترل این تجهیزات دو روش وجود دارد. رایج ترین تجهیزات مورد استفاده در این بخش از خانه هوشمند، کلید لمسی هوشمند است. این کلیدها در کنار اتصال به سیستم هوشمند، ظاهر زیبایی دارند و به صورت محلی نیز قابل کنترل هستند. کلیدهای هوشمند انواع مختلفی دارند. رایج ترین روش دسته بندی این کلیدها، دسته بندی براساس تعداد پل کلید است.

ترموستات هوشمند

برای کنترل تجهیزات سرمایش و گرمایش می توانید از ترموستات استفاده کنید. ترموستات هوشمند قابلیت کنترل دما از طریق اپلیکیشن را فراهم می کند. با توجه به نوع سیستمی که برای سرمایش و گرمایش استفاده می کنید، ممکن است به ترموستات متفاوتی نیاز داشته باشید.

رله هوشمند

به جرات می توان گفت رله ها پرکاربردترین تجهیزات خانه هوشمند هستند. اغلب امکانات خانه هوشمند را می توان به کمک رله ها ارائه داد. حتی رله ها می توانند تجهیزات روشنایی را نیز کنترل کنند. هر وسیله برقی که با قطع و وصل برق روشن و خاموش شود را می توانید با رله هوشمند کنترل کنید. رله های هوشمند در دو نوع مینی یا توکار (که در پشت قوطی کلید قابل نصب هستند) و رله های تابلویی تولید و به بازار عرضه می شوند.

نحوه استفاده از ساختمان هوشمند

پس از بیان نحوه هوشمند سازی ساختمان bms نوبت به بیان روش استفاده از سیستم هوشمند می رسد. استفاده از سیستم خانه هوشمند بسیار راحت و لذت بخش است. با استفاده از این سیستم برای انجام فعالیت های کنترلی کافی است یکبار صفحه تلفن همراه خود را نصب کنید.

هر کدام از تجهیزات متصل به سیستم هوشمندسازی ساختمان bms شما در نرم افزار کاربردی با یک آیکون منحصر به فرد شناخته می شوند. برای روشن یا خاموش کردن وسایل کافی است یک بار آیکون آن ها در نرم افزار کاربردی خانه هوشمند را لمس کنید.

2 دیدگاه دربارهٔ «3 نکته درباره ی نحوه هوشمند سازی ساختمان bms;

  1. سلام در زمینه خانه های هوشمند کار میکنم کاتالوک محصولاتتونو میخوام ممنوم شماره تلگرام 0933——–

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید