منظور از هوشمندسازی ساختمان چیست؟

فهرست مطالب

هوشمندسازی ساختمان چیست ؟ این سوالی است که اغلب با شنیدن نام این تکنولوژی به ذهن خطور می کند. خانه هوشمند با وجود سن کم توانسته است طرفداران زیادی در سراسر دنیا جذب کند. پیش بینی ها نشان می دهد تا سال 2030 حجم فروش این تکنولوژی به چندین میلیارد دلار می رسد. اگر شماهم از علاقه مندان تکنولوژی های جدید و راحتی و رفاه بیشتر در زندگی هستید، این مقاله را از دست ندهید.

در این مقاله به بررسی هوشمندسازی ساختمان و ابعاد مختلف آن می پردازیم. با من همراه باشید …

هوشمندسازی ساختمان چیست؟

برای چند لحظه چشمتان را ببندید و خود را در خانه رویایی تان تصور کنید. روی صندلی نشته اید و قصد دیدن فیلم مورد علاقه تان را دارید. صفحه موبایل خود را لمسی می کنید و سناریوی تماشای فیلم را فعال می کنید. لامپ ها خاموش می شوند، پرده ها کنار می رود و قهوه جوش شروع به کار می کند.

یا تصور کنید قصد خروج از منزل را دارید، کافی است صفحه موبایل خود را لمس و سناریوی خروج را فعال کنید. این تجربیات هیجان انگیز در خانه هوشمند رخ می دهند.

هوشمندسازی ساختمان چیست

پاسخ سوال هوشمندسازی ساختمان چیست را می توان در یک جمله بیان کرد. هوشمندسازی ساختمان یعنی ” کنترل تجهیزات الکتریکی داخل ساختمان به کمک تلفن همراه هوشمند”. هوشمندسازی ساختمان سطوح مختلفی دارد. لازم به ذکر است همه تجهیزات ساختمانی را نمی توان به سیستم هوشمند متصل کرد و برخی محدودیت ها در این زمینه وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهم کرد.

روشنایی هوشمند

در پاسخ به سوال هوشمندسازی ساختمان چیست، می توان روشنایی هوشمند را مثال زد. اولین لایه هوشمندسازی ساختمان، هوشمندسازی سیستم روشنایی است. برای کنترل هوشمند روشنایی لازم است لامپ ها با رله هوشمند (توکار یا تابلویی) و یا کلید هوشمند متصل شوند. کاربر با ورود به اپلیکیشن خانه هوشمند می تواند وضعیت خروجی های کلید و رله را کنترل کند.

به منظور دسترسی به کلیدها و رله ها از هرجای دنیا، لازنم است این تجهیزات به اینترنت متصل شوند. اتصال به اینترنت به صورت مستقیم (وای فای) و یا به کمک یک دستگاه واسط انجام می شود. اتصال به اینترنت مستقیم باشد یا به کمک دستگاه واسط، امکان دسترسی کاربر به تجهیزات از هر جای دنیا را فراهم می کند.

سرمایش و گرمایش هوشمند

دومین گام هوشمندسازی ساختمان به سیستم های سرمایش و گرمایش اختصاص دارد. وقتی پس از یک سفر چند روزه به منزل بر می گردید، در بدو ورود سردی ( در زمستان) یا گرمی (در تابستان) هوا آزار دهنده خواهد بود. اما راهکار هوشمندانه ای برای گریز از این شرایط وجود دارد. هوشمندسازی ساختمان!!!

عکس مقاله هوشمندسازی ساختمان چیست

با اتصال تجهیزات سرمایش و گرمایش به سیستم هوشمند از راه دور و به کمک تلفن همراه می توانید دمای خانه را مدیریت کنید. وارد اپلیکیشن شوید و دستگاه مورد نظر را روشن کنید. علاوه بر این در صورت استفاده از ترموستات هوشمند می توانید دمای مورد نظر را برای سیستم تعریف کنید و در بدو ورود از دمای مطبوع خانه لذت ببرید.

سایر تجهیزات هوشمند

علاوه بر سیستم روشنایی و سرمایش و گرمایش، بخش های دیگری از ساختمان را نیز می توان به سیستم هوشمند متصل کرد. به طور کلی هر بخش از ساختمان که توسط سیستم های الکتریکی کنترل می شود، به کمک سیستم های هوشمند قابل کنترل است. هر سیستم الکتریکی که به صورت آنالوگ قابل کنترل باشد را می توان با رله هوشمند کنترل کرد.

ممکن است در پاسخ به هوشمندسازی ساختمان چیست، برخی از لوازم خانگی هوشمند را به شما معرفی کنند. اما لوازم خانگی هوشمند در واقع از سیستم هوشمند جدا هستند. برخی از وسایل را می توان به کمک رله هوشمند کنترل کرد. برای تشخیص این موضوع لازم است تست زیر را انجام دهید:

دستگاه را در حالت روشن قرار دهید و دوشاخه آن را از برق جدا کنید. پس از اتصال دوباره دوشاخه به پریز چنانچه دستگاه مورد نظر روشن شود، می توان آن را با اتصال به سیستم هوشمند کنترل کرد. این تست برای دستگاه هایی از قبیل ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و تلویزیون اغلب جواب نمی دهد.

هوشمندسازی ساختمان و سناریوهای جذاب

یکی از پاسخ های جذاب به سوال هوشمندسازی ساختمان چیست، سناریوهای خانه هوشمند است. شما می توانید سناریوهای شگفت انگیزی برای ساختمان هوشمند خود تعریف کنید. در ادامه به ذکر چند نمونه از سناریوهای خانه هوشمند می پردازیم.

سناریوی ورود با پخش موسیقی دلخواه …

یکی از سناریوهای جذاب ساختمان هوشمند، سناریوی پخش موسیقی است. ماژول هوشمند پخش موسیقی قابلیت اتصال حافظه فلش و میکرو SD را داراست. شما می توانید موسیقی های دلخواه خود را بر روی کارت حافظه و یا فلش ذخیره کرده و به ماژول پخش کننده موسیقی متصل کنید.


امکان کنترل پخش موسیقی از طریق تلفن همراه ( شامل شروع و توقف پخش یا عوض کردن موزیک) فراهم است. علاوه براین امکان تنظیم پخش موسیقی روی ورود و خروج از منزل نیز وجود دارد.

سناریوی خروج از منزل

در ساختمان هوشمند قادر خواهید بود به راحتی سناریوی خروج از منزل را تعریف کنید. با یک بار لمس کردن صفحه موبایل سناریو فعال می شود. این سناریو ممکن است شامل مواردی از جمله خاموش کردن همه لامپ ها، سیستم سرمایش یا گرمایش و کلیه تجهیزات الکتریکی مورد نظر شما باشد. یک پاسخ جذاب به سوال هوشمندسازی ساختمان چیست ؟

موارد گفته شده در بالا بخشی از سناریوهای قابل تعریف بعد از هوشمندسازی ساختمان است. شما می توانید سناریوهای بی شمار دیگری در ساختمان هوشمند تعریف کنید.

جمع بندی هوشمندسازی ساختمان چیست؟

در نگارش این مقاله تلاش کردم به سوال مهم هوشمندسازی ساختمان چیست پاسخ بدهم. همانطور که اشاره شد هوشمندسازی ساختمان می تواند شامل بخش های مختلفی از ساختمان شود. زیرساخت سیم کشی اجرا شده در ساختمان، بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید و نیاز شما تعیین کننده امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند هستند. اگر سوالی در اینباره دارید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

1 دیدگاه دربارهٔ «منظور از هوشمندسازی ساختمان چیست؟;

  1. هوشمند سازی بهترین راه برای افزایش کارایی و بهبود عملکرد سیستم‌هاست. همانطور که یک ابزار حساس و دقیق برای اتصال قطعات مختلف در یک مدار الکتریکی است، هوشمند سازی نیز سیستم‌ها را به گونه‌ای بهبود می‌بخشد که همه قسمت‌ها هماهنگ و همراه با یکدیگر عمل کنند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید