منظور از هوشمندسازی ساختمان bms چیست؟

فهرست مطالب

شاید شما هم اصطلاح هوشمندسازی ساختمان bms را شنیده باشید. مفهوم این اصطلاح چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟ در این مقاله به بررسی تکنولوژی و بیان تفاوت های هوشمندسازی ساختمان و bms خواهیم پرداخت. با وجود اینکه اغلب این دو واژه به جای هم مورد استفاده قرار می گیرند، تفاوت هایی با هم دارند. هوشمندسازی ساختمان را می توان به عنوان یکی از زیر مجموعه های bms معرفی کرد.

با ما همراه باشید تا به بررسی موشکافانه موضوع بپردازیم.

هوشمندسازی ساختمان bms

واژه BMS سرواژه کلمات Building Management System و به معنای سیستم مدیریت ساختمان است. منظور از مدیریت ساختمان کنترل بخش های مکانیکی و الکتریکی ساختمان است. این کنترل می تواند شامل سیستم های اعلام و اطفا حریق، موتورخانه، سیستم های تهویه (Hvac) و برخی دیگر از بخش های ساختمان است.

با اجرای سیستم هوشمندسازی ساختمان bms در یک ساختمان، میزان دسترسی و کنترل کاربران بر بخش های مختلف ساختمان بیشتر می شود. با وجود اینکه اجرای سیستم مدیریت هوشمند ساختمان هزینه ای بیشتر از سیستم های سنتی را به همراه دارد، اما با صرفه جویی در مصرف انرژی در زمان کوتاهی بازگشت سرمایه اتفاق خواهد افتاد.

دلایل مختلفی برای استفاده از سیستم های هوشمند در ساختمان وجود دارد. از دیدگاه نگارنده می توان مهمترین مزایای هوشمندسازی ساختمان bms را در موارد زیر خلاصه کرد.

  • صرفه جویی در زمان
  • کاهش هزینه نیروی انسانی
  • کاهش مصرف انرژی
  • کاهش خطاپذیری
  • افزایش اثربخشی سیستم

منظور از هوشمندسازی ساختمان چیست؟

قبلا در مقاله ” هوشمندسازی ساختمان چیست و به چه ساختمانی هوشمند می گویند” پاسخ این سوال را به صورت کامل و جامع بیان کرده ام. در اینجا به بیان توضیحی مختصر بسنده می کنیم.

هوشمندسازی ساختمان bms

ساختمان هوشمند مکانی است که در آن اغلب عملیات کنترلی به کمک تلفن همراه هوشمند انجام می شود. کنترل هوشمند روشنایی، سرمایش و گرمایش هوشمند، کنترل پرده ها، پخش موسیقی و …. از جمله مهمترین قابلیت های ساختمان هوشمند است.

سیستم هوشمند را می توان به دو بخش نرم افزار و سخت افزار تقسیم کرد. پس از نصب سخت افزارهای مورد نیاز در پروژه، یک نرم افزار کاربردی بر روی تلفن همراه کاربر نصب شده و دسترسی های لازم را به او می دهد. با ورود به اپلیکیشن و انتخاب هر یک از تجهیزات متصل به سیستم، می توانید عملیات کنترلی را روی آن ها انجام دهید. به عنوان مثال خاموش یا روشن کردن یک لامپ، جمع کردن پرده، پخش موسیقی و … .

تفاوت هوشمندسازی ساختمان با bms چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان کردم، هوشمندسازی ساختمان را می توان به عنوان زیر مجموعه bms در نظر گرفت. در ساختمان هوشمند بخشی از عملیات مدیریتی ساختمان مانند صرفه جویی در مصرف انرژی به صورت خودکار توسط سیستم انجام می شود و بخشی دیگر نیز از طریق نرم افزار کاربردی تلفن همراه انجام می شود.

اما بخشی از سیستم هوشمند که مربوط به کنترل تجهیزات داخلی هریک از واحدهای ساختمان مانند سیستم روشنایی و … است را نمی توان در قالب BMS بیان کرد. در واقع بهتر است به منظور بیان هوشمندسازی هر یک از واحدهای ساختمان از اصطلاح خانه هوشمند استفاده کنیم.

در اینصورت تداخلی بین هوشمندسازی ساختمان bms و هوشمندسازی واحدهای ساختمان به وجود نمی آید. اگرچه در نهایت منظور از هوشمندسازی ساختمان انجام عملیات کنترلی مورد نظر کاربر به کمک تلفن همراه هوشمند است.

ممنون میشم نظرات خودتون رو در مورد هوشمندسازی ساختمان bms با ما و مخاطبان عزیزمون به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید