4 دلیل استفاده از خانه هوشمند بی سیم

فهرست مطالب

از جمله جدیدترین امکاناتی که در ساختمان ها ارائه می شود می توان به هوشمند سازی اشاره کرد. در یک خانه هوشمند همه آنچه برای کنترل تجهیزات الکتریکی به آن نیاز دارید، یک گوشی موبایل هوشمند است. سیستم های هوشمند در دو نوع خانه هوشمند بی سیم و سیمی قابل ارائه هستند. هر یک از این تکنولوژی ها مزایا و چالش هایی دارند که باید در هنگام انتخاب مورد توجه قرار بگیرند.

به نظر نویسنده این مقاله، سیستم های بی سیم در اغلب موارد انتخاب بهتری برای هوشمند سازی ساختمان هستند. در این مقاله به بیان 4 دلیل مهم استفاده از خانه هوشمند بی سیم پرداخته ایم. با من همراه باشید.

خانه هوشمند بی سیم

قبل از هرچیز لازم است مفهوم بی سیم یا باسیم بودن خانه هوشمند را مورد بررسی قرار دهیم. اصلی ترین ویژگی خانه هوشمند دسترسی و کنترل از راه دور به کمک اپلیکیشن موبایل است. دسترسی کاربر به تجهیزات از طریق بستر اینترنت صورت می گیرد. بنابراین اتصال تجهیزات هوشمند به اینترنت ضروری است.

برخی از تجهیزات هوشمند به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند و برخی دیگر برای اتصال به اینترنت به یک دستگاه کنترلر مرکزی خانه هوشمند نیاز دارند. در سیستم های سنتی، خطوط انتقال قدرت بین نودهای مختلف کشیده می شوند. منظور از خط انتقال قدرت، سیم کشی برق شهر است. در سیستم های هوشمند اما علاوه بر خط انتقال قدرت، یک خط انتقال دیتا نیز کشیده می شود. اطلاعات کنترلی ارسال شده توسط کاربر و فیدبک ارسال دستورات بر روی خط دیتا منتقل می شوند.

خط انتقال دیتای خانه هوشمند نهایتا به اینترنت ختم می شود. برخی از سیستم ها از بستر سیمی برای انتقال دیتا استفاه می کنند. اما تجهیزات خانه هوشمند بی سیم که مورد بحث ما هستند، از تکنولوژی های ارتباط بی سیم برای انتقال داده استفاده می کنند.

سیستم های هوشمند مستقل مانند کلید لمسی هوشمند وای فای، به کمک امواج وای فای به اینترنت متصل می شوند. سیستم های بی سیم مبتنی بر دستگاه کنترل مرکزی، با ارتباط بی سیم به دستگاه مرکزی متصل می شوند. دستگاه مرکزی می تواند به صورت سیمی یا بی سیم به اینترنت متصل شود.

خانه هوشمند بی سیم در کنار مزایای جذاب، محدودیت هایی نیز دارد که استفاده از آن را تحت الشعاع قرار می دهد. از جمله این محدودیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدودیت فاصله نودهای عملگر با کنترلر مرکزی یا مودم
  • آسیب پذیر بودن در برابر نویز برای مکان هایی مانند کارخانه ها، موتور خانه ها و …
  • برای مکان هایی که نیاز به امنیت صد درصدی در انتقال داده دارند (مانند مکان های امنیتی و نظامی) مناسب نیست.

اگر محدودیت های بالا را در پروژه خود دارید، پیشنهاد می کنم از سیستم های سیمی استفاده کنید. در غیر اینصورت به 4 دلیل زیر توصیه می کنیم از خانه هوشمند بی سیم استفاده کنید.

چرا خانه هوشمند بی سیم؟

اگر محدودیت های بیان شده برای سیستم بی سیم را ندارید، خانه هوشمند بی سیم انتخابی هوشمندانه برای شماست. دلایل مختلفی می توان برای این پیشنهاد ارائه کرد. در اینجا به بیان چهار دلیل مهم برای این انتخاب می پردازیم.

دلیل اول: کاهش چشمگیر هزینه سیم کشی

همانطور که اشاره شد سیستم های خانه هوشمند سیمی جهت تبادل داده از سیم استفاده می کنند. بسته به پروتکل ارتباطی تجهیزات هوشمند، توپولوژی شبکه و نوع کابل مورد استفاده متفاوت خواهد بود. در خانه هوشمند سیمی همه نودها با استفاده از سیم به اینترنت یا دستگاه کنترل مرکزی متصل می شوند. این الزام در خانه هوشمند بی سیم هم وجود دارد با این تفاوت که ارتباط در آنجا به صورت بی سیم انجام می شود.

در صورت استفاده از سیستم های سیمی، هزینه خرید کابل و کابل کشی به شما تحمیل خواهد شد. علاوه بر این هزینه نگهداری شبکه سیمی خط انتقال داده را نیز باید در نظر بگیرید.

خانه هوشمند با سیم

دلیل دوم: توسعه پذیر بودن

گاهی اوقات بنا به ملاحظات اقتصادی و یا معرفی ابزارک ها و امکانات جدید، نیاز است سیستم خانه هوشمند توسعه داده شود. توسعه دادن سیستم و افزودن امکانات جدید در خانه هوشمند سیمی بسیار دشوار است. دلیل این دشواری الزام به وجود خط انتقال دیتای سیمی برای همه نودهای شبکه است. در صورتی که بخواهید خانه هوشمند سیمی را توسعه پذیر کنید، دو راه بیشتر ندارید.

مقایسه خانه هوشمند بی سیم با انواع سیمی

راه اول انجام سیم کشی بیش از حد نیاز در زمان ساخت پروژه است. چالش این روش عدم امکان پیش بینی دقیق نیازهای آینده پروژه است. راهکار دوم تخریب و انجام سیم کشی جدید در زمان مورد نیاز است.

چنانچه به هر دلیلی تصمیم به تغییر نقشه سیستم خانه هوشمند خود بگیرید، این معضل بیش از پیش خودنمایی خواهد کرد. این در حالی است که با استفاده از خانه هوشمند بیسیم، به راحتی قادر خواهید بود در هر زمان، نودهای مورد نظر را به شبکه اضافه و یا از آن کم کنید.

دلیل سوم: کاهش احتمال بروز مشکل در شبکه

شبکه انتقال دیتا در خانه هوشمند سیمی در معرض آسیب های مکانیکی و بروز ایراد در کابل های ارتباطی است. این اتفاق برای سیم های برق فراوان اتفاق می افتد. بروز اشکال در سیم انتقال دیتا می تواند منجر به بروز اختلال در عملکرد بخشی یا همه بخش های خانه هوشمند سیمی شود. این در حالی است که خانه هوشمند بی سیم از هیچ کابلی برای ارتباط استفاده نمی کند؛ بنابراین احتمال بروز این مشکل در ساختمان هوشمند بی سیم به صفر می رسد.

دلیل چهارم: کاهش هزینه های جاری

منظور از هزینه های جاری، هزینه تعمیر و نگهداری و هزینه برق مصرفی شبکه است. با توجه به استفاده از سیم در سیستم خانه هوشمند باسیم، نگهداری و تعمیرات شبکه باسیم اجتناب ناپذیر است. از سوی دیگر در صورت طراحی غیر استاندارد و استفاده از کابل های نامرغوب، میزان تلفات شبکه افزایش می یابد. افزایش تلفات شبکه به معنی افزایش مصرف برق و در نتیجه افزایش هزینه خواهد بود.

کاهش هزینه با استفاده از خانه هوشمند بی سیمجمع بندی

کارشناسان مختلف دلایل متفاوتی را برای استفاده از خانه هوشمند بی سیم بیان می کنند. در این مقاله تلاش کردیم مهمترین دلایل استفاده از تجهیزات بی سیم از دیدگاه کارشناسان را بیان کنیم. می توان دلایل دیگری را نیز به این لیس اضافه کرد. از جمله قابلیت جابجایی تجهیزات بی سیم که آن ها را به یک گزینه مطلوب برای مستاجران تبدیل می کند. همچنین سیم کشی سنتی فرایند تعمیر و نگهداری را برای کاربران بسیار راحت می کند.

به عناون مثال در صورت بروز مشکل برای یک کلید هوشمند وای فای، کاربر می تواند به راحتی کلید را باز و یک کلید سنتی را جایگزین آن کند. اما در سیستم های سیمی به ویژه انواع تابلویی آن شرایط کمی پیچیده می شود و گاهی اوقات امکان جایگزین کردن سیستم با تجهیزات سنتی وجود ندارد.

اگر نظری در مورد استفاده از سیستم خانه هوشمند بی سیم یا سیستم خانه هوشمند با سیم دارید، با و مخاطبان خوب مان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید