کلید برق لمسی

فهرست مطالب

از جمله جدیدترین تجهیزات مورد استفاده در ساختمان ها می توان به کلید برق لمسی اشاره کرد. این کلیدها جایگزین کلیدهای سنتی کنترل روشنایی می شوند. این کلیدها علاوه بر کنترل روشنایی، زیبایی خاصی به محیط کار و زندگی شما می بخشند. اگر به دنبال تغییری کم هزینه و چشم نواز در دکوراسیون داخلی خود هستید، این کلیدها پیشنهاد جذابی برای شما هستند. در این مقاله به بررسی انواع کلید برق لمسی می پردازیم. با من همراه باشید.

کلید برق لمسی چیست؟

کلید لمسی وسیله ای برای کنترل روشنایی است که از تکنولوژی صفحات لمسی برای کنترل روشنایی استفاده می کند. کلیدهای سنتی جریان برق را با تغییر وضعیت یک کنتاکت مسی کنترل می کنند. وضعیت کنتاکت با فشار انگشت کاربر تغییر می کند. تغییر وضعیت کنتاکت سبب قطع یا وصل شدن جریان برق و در نتیجه خاموش و روشن شدن لامپ می شود.

کلید لمسی اما فرآیند متفاوتی را برای تغییر وضعیت لامپ انجام می دهد. جهت درک بهتر این فرآیند لازم است کمی با ساختار و مکانیزم عملکرد کلید لمسی آشنا شوید.

ساختار کلید لمسی

ساختار کلید لمسی را می توان به دو بخش عملکردی مجزا تقسیم کرد. این دو بخش را در اصطلاح مدار فرمان و مدار قدرت می نامند. وظیفه مدار فرمان همانگونه که از اسمش بر می اید صدور فرمان های کنترلی است. مدار قدرت نیز وظیفه کنترل جریان برق شهر را بر عهده دارد. فرمان کاربر توسط صفحات حساس به لمس دریافت می شود. سپس پردازنده کلید فرمان های دریافت شده را آنالیز و دستورالعمل کاربردی را برای مدار قدرت ارسال می کند.

در ادامه مدار قدرت خروجی مورد نظر را فعال یا غیرفعال (خاموش یا روشن) می کند. بسته به روش دریافت فرمان کاربر، انواع مختلفی از کلید برق لمسی وجود دارد که در بخش بعد به بررسی آن ها می پردازیم.

کلید برق لمسی هوشمند

انواع کلید لمسی

کلید لمسی به منظور دریافت فرمان های کاربر از یک مدار فرمان بهره می برد. مدار فرمان کلیدهای لمسی از تکنولوژی تاچ برای دریافت فرمان کاربر استفاده می کند. استفاده از همین تکنولوژی دلیل نامگذاری این کلیدهاست. اما در نمونه های پیشرفته تر کلید برق لمسی، فرمان کاربر از روش های دیگری نیز می تواند دریافت شود. در واقع علاوه بر دریافت فرمان به صورت لمسی، از روش های دیگر نیز به صورت همزمان استفاده می شود.

کلید برق لمسی ریموتی

اگر علاقه مند به کنترل کلید لمسی از راه دور و از فاصله چند متری هستید، کلید لمسی ریموتی به نیاز شما پاسخ می دهد. این کلیدها با بهره مندی از تکنولوژی ارتباط رادیویی از فاصله چند متری قابل کنترل هستند. اغلب این کلیدها از فرکانس ارتباطی 433 مگاهرتز و ریموت های کد لرن بهره می برند. مزیت استفاده از ریموت کد لرن قابلیت تعویض ریموت توسط کاربر ظرف چند ثانیه است. در صورتی که تکنولوژی کد فیکس جهت تغییر ریموت کلید (یا هر وسیله برقی دیگری) نیاز به اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری ویژه دارد که باید توسط تولید کننده انجام شوند.

کلید لمسی هوشمند

کلیدهای هوشمند جدیدترین نسل کلید لمسی هستند. این کلیدها را می توانید از طریق اپلیکیشن موبایل خانه هوشمند کنترل کنید. کلید هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت دارد. از سوی دیگر تلفن همراه هوشمند شما نیز به اینترنت متصل می شود. در این صورت بستر اینترنت، کانال ارتباطی کلید و کاربر می شود. کلید برق لمسی هوشمند را می توان براساس روش اتصال به اینترنت در دو گروه کلی دسته بندی کرد که عبارتند از:

  • کلید هوشمند بی سیم
  • کلید هوشمند سیمی

همانطور که از نام این کلیدها پیداست، بستر ارتباطی آن ها با هم متفاوت است. لازم به ذکر است هر کدام از این گروه ها شامل چند کلید هستند که هر کدام از پروتکل خاصی پشتیبانی می کنند. منظور از پروتکل، زبان ارتباطی تجهیزات مختلف با یکدیگر است. جزئیات بشتر در این زمینه را می توانید در مقاله پروتکل های ارتباطی خانه هوشمند ببینید.

جمع بندی

کلید برق لمسی به عنوان یک تکنولوژی جدید در حوزه صنعت ساختمان به شدت مورد توجه قرار گرفته است. زیبایی و جذابیت بالای این کلیدها سبب اقبال عمومی به سمت آن ها شده است. بسته به روش کنترل در دسترس، کلیدهای لمسی به سه گروه زیر تقسیم می شوند:

  • کلید لمسی ساده
  • کلیدهای لمسی ریموتی
  • کلید لمسی هوشمند

بسته به نوع کاربری و نیازهای پروژه می توانید نسبت به انتخاب گزینه مورد نظر اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید