4 نکته خواندنی از کلید ریموتی برق

فهرست مطالب

راحتی و آسایش ار جمله چیزهایی است که انسان ها همواره به دنبال آن بوده اند. اگر مسیر رشد و پیشرفت تکنولوژی های مختلف را بررسی کنید، غالبا به دو دلیل برای این پیشرفت ها می رسید. دلیل اول قدرت بیشتر و دلیل دوم رفاه و آسایش بیشتر! کلید ریموتی برق از جمله نوآوری های تکنولوژیکی است که در راستای بهبود شرایط زندگی و ارتقا سطح رفاه و آسایش پا به عرصه وجود گذاشته است. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این کلیدها می پردازیم. با من همراه باشید.

تاریخچه کنترل از راه دور

سال ها پیش (دهه 1950 میلادی) تسلا در حال دیدن تلویزیون بود. از برنامه ای که در حال پخش بود لذت نمی برد بنابراین تصمیم گرفت کانال تلویزیون را عوض کند! ولی چون خیلی خسته و بی حال بود نای از جا بلندشدن نداشت (و البته مثل ایرانی ها بلد نبود با پا کانال تلویزیون سیاه سفید رو عوض کنه). این اتفاق جرقه ای در ذهن آقای تسلا ایجاد کرد. کنترل از راه دور!!! این موضوع به کلید ریموتی برق ارتباط مستقیم دارد.

تسلا فکر کرد چقدر خوب می شد در حالی که سر جایت نشسته هستی بتوانی کانال تلویزیون را عوض کنید. بنابراین دست به کار شد و اولین کنترل از راه دور تلویزیون رو اختراع کرد. جالب است بدانید این کنترل ها با یک سیم بلند به تلویزیون وصل می شدند. تجربه استفاده از این کنترل ها آنقدر خوشایند بود که به سایر دستگاه های برق نیز سرایت کرد. علاوه بر این پیشرفت تکنولوژی منجر به استفاده از تکنولوژی های ارتباط بی سیم در کنترل شد و در آنجا ریموت کنترل متولد شد.

تاریخچه کلید ریموتی برق

یکی از لوازم برقی که در این مسیر به ریموت مجهز شد، کلید ریموتی برق است. این کلیدها برخلاف کلیدهای سنتی که به صورت محلی (حضور در محل کلید) کنترل می شوند، از فاصله چند متری و به کمک ریموت قابل کنترل هستند. اگرچه اغلب کلیدهای ریموتی را به صورت محلی نیز می توان کنترل کرد.

کلید ریموتی برق

این کلیدها به دلیل تاثیرات مثبتی که در افزایش سطح رفاه دارد، مورد توجه گسترده ای قرار گرفته است. امروزه استفاده از این کلیدها در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری رایج شده است. کلیدهای ریموتی انواع مختلفی دارند و متناسب با کاربردشان دسته بندی می شوند. دانستن برخی نکات در مورد این کلیدها به درک بهتر شما از این تکنولوژی کمک می کند.

تکنولوژی ارتباط بی سیم

برای تغییر وضعیت کلیدهای برق سنتی، لازم است کمی فشار مکانیکی به آن ها وارد کنید. در مورد کلیدهای ریموتی داستان کمی متفاوت است. این کلیدها از راه دور کنترل می شوند. برای تغییر وضعیت کلید لازم است کلید متناسب را بر روی ریموت فشار دهید. اما در این بین چه اتفاقی رخ می دهد که کلید تغییر وضعیت می دهد؟ پاسخ سوال ساده است داده های ریموت برای کلید ارسال شده و کلید تغییر وضعیت می دهد.

کلید ریموتی برق از تکنولوژی ارتباط رادیویی به منظور تبادل داده استفاده می کند.لازم به ذکر است تکنولوژی های دیگری نیز در ریموت ها مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله می توان به تکنولوژی مادون قرمز اشاره کرد که در کنترل تلویزیون و لوازم صوتی و تصویری مورد استفاده قرار می گیرد. ارتباط رادیویی یا RF با دو فرکانس مختلف انجام می شود. علاوه بر این دو تکنولوژی کد فیکس و کد لرن نیز برای آن قابل تعریفند.

فرکانس های استاندارد ارتباط رادیویی

ارتباط رادیویی از دو فرکانس استاندارد 433 و 315 مگاهرتز برای تبادل داده استفاده می کند. این فرکانس ها محدودیت ها و مزایای متفاوتی دارند که در این مقاله از آن عبور می کنیم. فرکانس 315 مگاهرتز تکنولوژی قدیمی تری است و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. کلید ریموتی برق باید به یکی از این تکنولوژی ها مجهز باشد.

کلید ریموتی برق کد فیکس

این کلیدها تکنولوژی نسبتا قدیمی تری دارند. در این تکنولوژی ریموت و کلید یکبار توسط تولید کننده با هم هماهنگ (فیکس) می شوند. هر ریموت توسط یک کد مشخصه شناخته می شود. با توجه به ثابت بودن این کد مشخصه، نام این تکنولوژی را کد فیکس گذاشته اند. کدهای مشخصه به صورت سخت افزاری روی کلید و ریموت درج می شوند. کد فیکس در فرکانس های 315 و 433 مگاهرتز قابل تعریف است.

تکنولوژی کد لرن

تکنولوژی کد لرن که بیشتر در کلید ریموتی برق مورد استفاده قرار می گیرد، یک مزیت بزگ دارد. در این تکنولوژی کاربر می تواند کلید و ریموت را بارها و بارها با هم هماهنگ کند. در واقع با قرار دادن کلید در حالت هماهنگی ریموت، کلید و ریموت روی یک کد استاندارد به توافق می رسند و یاد می گیرند (لرن) که با چه کدی باید تبادل داده کنند. لازم به ذکر است تبادل داده رادیویی صرفا فرمان تغییر وضعیت را مخابره می کند. تکنولوژی کد لرن نیز در هر دو فرکانس 315 و 433 مگاهرتز قابل تعریف است.

کلید ریموتی برق لمسی

جدیدترین نسل کلیدهای ریموتی مورد استفاده در ساختمان ها، کلید لمسی ریموتی است. این کلیدها علاوه بر قابلیت کنترل از راه دور، به دلیل استفاده از تکنولوژی صفحات لمسی و ظاهر زیبایی که دارند، با اغبال گسترده ای مواجه شده اند. در صفحات لمسی این کلیدها از تکنولوژی های متفاوتی استفاده می شود. تاچ خازنی جدیدترین تکنولوژی لمسی است که در تلفن های همراه هوشمند نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

کلید لمسی ریموتی گلدور

شرکت خانه هوشمند گلدور تولید کننده تجهیزات هوشمندسازی ساختمان با بالاترین تکنولوژی روز دنیا، اقدام به تولید کلید لمسی کرده است. این کلیدهای لمسی در سه گروه لمسی ساده، کلید ریموتی برق و لمسی هوشمند به بازار عرضه می شوند. در یک دسته بندی دیگر براساس کاربرد می توان کلید ریموتی گلدور را در گروه های زیر دسته بندی کرد:

  • کلید لمسی ریموتی کنترل روشنایی
  • کلید لمسی ریموتی پرده برقی
  • کلید لمسی ریموتی کولر آبی

لازم به ذکر است کلیدهای روشنایی در انواع یک پل تا 15 پل تولید و عرضه می شوند.

جمع بندی

کلید ریموتی برق از جمله جدیدترین تکنولوژی های مورد استفاده در صنعت ساختمان است. این کلیدها از تکنولوژی ارتباط رادیویی برای تبادل داده استفاده می کنند. تبادل داده با دو فرکانس متفاوت انجام می شود. همچنین از نظر هماهنگی ریموت و کلید نیز دو تکنولوژی کد لرن و کد فیکس در این زمینه معرفی شده اند. شرکت گلدور انواع مختلفی از این کلیدها را عرضه می کند. برای ثبت سفارش خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید