سیر تا پیاز کلید لمسی روشنایی

فهرست مطالب

کلید لمسی روشنایی یک از جدیدترین تجهیزات مورد استفاده در ساختمان است. این تجهیزات مدرن طرفداران زیادی دارند و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود. دلایل مختلفی برای استقبال از این تجهیزات می توان متصور بود. از جمله می توان به زیبایی، ایجاد حس تفاوت و برتری، مدرن بودن و همچنین احترام به سلیقه کاربر اشاره کرد.

همچنین کلیدهای لمسی را می توان به صورت تجمیع شده (4 پل و 5 پل) نیز مورد استفاده قرار داد. این قابلیت سبب کاهش تعداد کلیدهای نصب شده بر روی کلید می شود. در این نوشتار به بررسی این تجهیزات می پردازیم. با من همراه باشید.

ساختار کلید لمسی روشنایی

این کلیدها تفاوت های اساسی با کلید سنتی کنترل روشنایی دارند. این تفاوت ها تنها به ظاهر کلیدها ختم نمی شود. عملکرد و ساختار کلید لمسی نیز متفاوت از کلید سنتی است. تغییر وضعیت خروجی کلید که منجر به تغییر وضعیت لامپ می شود، در سه مرحله انجام می شود.

مرحله اول دریافت فرمان کاربر است. در کلید سنتی اینکار با فشردن اهرم پلاستیکی متصل به کنتاکت انجام می شود. کلید لمسی روشنایی اما از تکنولوژی صفحات لمسی برای این منظور استفاده می کند. صفحات لمسی تکنولوژی های مختلفی دارند. تاچ مقاومتی و تاچ خازنی رایج ترین تکنولوژی های مورد استفاده در تولید کلید لمسی است. در این بین تاچ خازنی از کیفیت به مراتب بالاتری برخوردار است.

دومین مرحله روشن شدن کلید، مربوط به انتقال فرمان به مدار قدرت است. در کلید لمسی این مرحله به کمک کانکتورهای الکترونیکی انجام می شود. در کلید سنتی اما این مرحله به صورت مستقل انجام نمی شود. کنتاکت فلزی و اهرم پلاستیکی عملا به هم متصل هستند و تغییر وضعیت اهرم پلاستیکی سبب تغییر وضعیت لامپ می شود.

مرحله سوم عملکرد کلید لمسی، تغییر وضعیت خروجی هاست. این بخش از عملکرد توسط مدار قدرت کلید انجام می شود. مدار قدرت کلید لمسی روشنایی از قطعات الکترونیکی به منظور کنترل جریان استفاده می کند. رله و ترایاک قطعاتی هستند که در این بخش مدار می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. رله ها انتخاب بهتری برای این بخش از کلید هستند.

انواع کلید لمسی روشنایی

کلیدهای لمسی علاوه بر جذابیت و زیبایی منحصر به فرد، تنوع بالایی دارند و دست کاربر را برای انتخاب باز می گذارند. در اینجا منظور از تنوع، تعداد پل کلید لمسی روشنایی و همچنین عملکردهای مختلف آن است. کلید لمسی تبدیل و همچنین صلیبی از جمله عملکردهای متفاوت کلید کنترل روشنایی لمسی است.

تنوع کلیدهای لمسی تولیدکننده های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال خانه هوشمند گلدور کلیدهای لمسی را در انواع یک پل تا 15 پل به بازار عرضه می کند. کلیدهای یک پل تا 5 پل در کادر تک، کلیدهای 6 پل تا 10 پل در کادر دوتایی و تعداد پل بیشتر در کادر سه تایی عرضه می شوند.

کلید لمسی روشنایی 8 پل
کلید 8 پل لمسی ریموتی

کلیدها به صورت پیش فرض در سه رنگ سفید، مشکی و بژ تولید می شوند. علاوه بر این شرکت گلدور قادر است انواع کلید لمسی روشنایی و همچنین کلید تاچ هوشمند را به صورت سفارشی برای شما تولید کند.

کدام کلید بهتر است؟

اگر به این نتیجه رسیده باشید که از کلید لمسی روشنایی در خانه یا دفتر کار خود بهره ببرید، احتمالا برای انتخاب گزینه مطلوب از بین گزینه های موجود دچار تردید می شوید. یک ضرب المثل رایج در بین ما ایرانی ها وجود دارد “هیچ ماست بندی نمی گوید ماست من ترش است”. طبیعتا همه تولید کنندگان و فروشندگان ادعا می کنند که بهترین جنس بازار را عرضه می کنند. اما همه می دانیم که این ادعایی بیش نیست! من در ادامه فاکتورهای مهم در انتخاب کلید لمسی را به شما یادآور می شوم.

از جمله نکات مهم در خرید کلید لمسی روشنایی مب توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنس رویه کلیدها
  • خدمات پس از فروش
  • حداکثر جریان قابل تحمل رله ها
  • تکنولوژی تاچ مورد استفاده در طراحی
  • زیرساخت سیم کشی و قوطی کلید مورد نیاز برای نصب
  • سهولت نصب و راه اندازی
  • و …

اگر قصد خرید کلید لمسی دارید، مقاله “12 نکته مهم در خرید کلید لمسی” را از دست ندهید.

نکات مهم در خرید کلید لمسی روشنایی

جمع بندی

کلید لمسی روشنایی از جمله تجهیزات مدرن مورد استفاده در صنعت ساختمان است. این کلیدها به دلیل زیبایی و دیگر مزایایی که دارند مورد استقبال گسترده ای قرار گرفته اند. در حال حاضر شرکت های زیادی اقدام به تولید این کلیدها می کنند. برای داشتن یک انتخاب درست از بین گزینه های موجود لازم است نکات مهمی را مد نظر قرار دهید که در این مقاله به آن ها اشاره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید