جذابیت های استفاده از خانه هوشمند

فهرست مطالب

استفاده از خانه هوشمند چه جذابیت هایی دارد؟ این سوالی است که غالبا قبل از تصمیم گیری در مورد خرید سیستم هوشمند پرسیده می شود. از آنجا که ساختمان هوشمند یک تکنولوژی جدید است، تا زمانی که به شناخت کاملی از آن نرسیدیم مطرح شدن این گونه پرسش ها طبیعی است.

امروز به برررسی جذابیت های استفاده از این تکنولوژی می پردازیم. در مقاله “همه چیز درباره ی خانه هوشمند” به تشریح کامل این تکنولوژی پرداخته شده است. به طور خلاصه سیستم هوشمند به شما امکان می دهد برخی تجهیزات الکتریکی و روشنایی، شیرهای آب و گاز و … را با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل کنترل کنید.

علاوه بر این اماکن کنترل محلی تجهیزات هوشمند نیز وجود دارد. به دلیل احتما قطعی اینترنت وجود این قابلیت در سیستم های هوشمند ضروری است. با من همراه باشید.

روش های استفاده از خانه هوشمند و کنترل آن

سیستم های الکتریکی سنتی تنها به صورت محلی کنترل می شوند. به عنوان مثال برای روشن یا خاموش کردن لامپ در سیستم سنتی، باید به محل کلید مراجعه و وضعیت کلید را تغییر دهید. اما همانطور که اشاره شد، سیستم هوشمند امکان دسترسی و کنترل از راه دور را نیز برای کاربران فراهم می کند.

  • کنترل محلی

هنگام استفاده از خانه هوشمند، می توانید برخی از تجهیزات را به صورت محلی کنترل کنید. به عنوان مثال کلید لمسی هوشمند علاوه بر اینکه امکان اتصال لامپ ها به اپلیکیشن را برای شما فراهم می کند، به صورت محلی نیز قابل کنترل است.

کنترل محلی لامپ

برای کنترل محلی کلید لمسی هوشمند کافی است یکبار کلید را لمس کنید تا عملیا ت مورد نظر شما (روشن یا خاموش کردن لامپ) انجام شود. جهت خاموش شدن تجهیزات الکتریکی متصل به پریز هوشمند کافی است دو شاخه دستگاه را از پریز جدا کنید. کنترل محلی تجهیزات هوشمند کاملا مشابه تجهیزات سنتی است و تفاوتی با آن ندارد.

  • کنترل از راه دور

مزیت اصلی استفاده از خانه هوشمند، قابلیت کنترل از راه دور است. تجهیزات خانه هوشمند به اینترنت متصل می شوند. از طرف دیگر یک اپلیکیشن بر روی موبایل هوشمند کاربر نصب شده و با دستگاه های هوشمند در ارتباط است. کاربر با ورود به اپلیکیشن می تواند تجهیزات هوشمند را به راحتی کنترل کند.

استفاده از خانه هوشمند

ارتباط تلفن همراه با تجهیزات هوشمند به صورت محلی و یا اینترنتی برقرار می شود. برخی از تولیدکنندگان تجهیزات هوشمند امکان برقراری ارتباط با سیستم از طریق پیامک را نیز فراهم می کنند. در این سیستم ها دستگاه کنترل مرکزی هوشمند قابلیت نصب سیم کارت را دارد.

یکی از جذابیت های استفاده از سیستم های هوشمند، کنترل از راه دور بسیار راحت است. هریک از دستگاه های الکتریکی متصل به ساختمان هوشمند در نرم افزار کاربردی خانه هوشمند یک آیکون اختصاصی دارند. برای کنترل از راه دور سیستم هوشمند کافی است آیکون مربوط به هر وسیله را یکبار لمس کنید.

امکانات خانه هوشمند

براساس برند و نوع تجهیزات مورد استفاده در پروژه، امکانات خانه هوشمند متفاوت خواهد بود. عواملی مانند نیاز کاربر، بودجه در نظر گرفته شده، توانمندی شرکت تولید کننده و … بر تعیین امکانات قابل ارائه در یک پروژه موثر هستند. نکته مهمی که قبل از استفاده از خانه هوشمند باید به آن توجه کنید، نیاز سنجی دقیق و اصولی براساس نیازهای پروژه و تجهیزات مورد نیاز است.

کنترل تجهیزات روشنایی

روشنایی یکی از بخش های جدا نشدنی زندگی امروز است. کنترل این بخش از خانه یکی از جذابیت های استفاده از خانه هوشمند است. کنترل از راه دور لامپ ها در کنار تعیین شدت نور، تعیین رنگ نورپردازی و … از جمله قابلیت های سیستم هوشمند در کنترل روشنایی است. برای کنترل این بخش از خانه هوشمند می توانید از کلید و یا رله هوشمند استفاده کنید. لازم به ذکر است زیرساخت سیم کشی مورد نیاز برای کلید و رله متفاوت است.

کنترل لوازم برقی

بسته به نوع و روش کنترل وسیله برقی، تجهیزات هوشمند متفاوتی را می توان برای آن مورد استفاده قرار داد. اغلب در بخش لوازم برقی، تجهیزات آشپزخانه مورد نظر ما هستند. نکته حائز اهمیت درباره این دستگاه ها امکان یا عدم امکان کنترل آن ها با سیستم هوشمند است. هر چقدر تعداد دستگاه های قابل کنترل با سیستم هوشمند بیشتر باشد، بر جذابیت های استفاده از خانه هوشمند افزوده می شود.

جذابیت های استفاده از خانه هوشمند

برای اطمینان از کنترل پذیری لوارم برقی توسط سیستم هوشمند این تست ساده را انجام دهید. در حالتی که دستگاه روشن است، دوشاخه را از برق جدا کنید و پس از چندثانیه دوباره به برق بزنید. چنانچه دستگاه دوباره روشن و شروع به کار کند، قابلیت کنترل با سیستم هوشمند را دارد. دستگاه هایی مانند ماشین لباسشویی و ظرف شویی که نیاز به انتخاب برنامه جهت شروع به کار دارند با سیستم هوشمند قابل کنترل نیستند.

کنترل تجهیزات سرمایش و گرمایش

با توجه به نوع تجهیزات مورد استفاده در ساختمان روش کنترل آن ها متفاوت است. یکی دیگر از جذابیت های استفاده از خانه هوشمند، ترموستات هوشمند است. ترموستات ها به منظور کنترل دمای محیط در یک آستانه استاندارد مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است بسته به نوع سیستم سرمایش و گرمایش مورد استفاده، ترموستات ها نیز تفاوت هایی با هم دارند. دلیل این امر تفاوت های موجود در روش و مکانیزم کنترل تجهیزات است.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم برخی از جذابیت های استفاده از خانه هوشمند را به رشته تحریر دربیاوریم. نگاه کاربر به سیستم هوشمند و همچنین انتظاراتی که از این سیستم دارد، نقش مهمی در جذابیت سیستم هوشمند برای او دارد. به نظر شما چه جذابیت هایی در استفاده از خانه هوشمند وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید