انواع هوشمندسازی ساختمان و روش های اجرا

فهرست مطالب

شاید شما هم در مورد انواع هوشمندسازی ساختمان مطالبی را خوانده باشید. این تکنولوژی با وجود نوپا بودن علاقه مندان زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کرده است. همزمان با سایر نقاط دنیا در ایران نیز شرکت های مختلفی اقدام به تولید این تجهیزات می کنند.

جذابیت استفاده از خانه هوشمند در کنار میل به آسایش بیشتر انسان ها از جمله دلایل توسعه این تکنولوژی است. هوشمندسازی ساختمان به روش های مختلفی انجام می شود. در این مقاله به معرفی انواع هوشمندسازی ساختمان و نکاتی در اینباره خواهیم پرداخت. دسته بندی های مختلفی برای تعیین انواع هوشمندسازی وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

انواع هوشمندسازی ساختمان

اولین دسته بندی که می توان برای سیستم های هوشمند انجام داد براساس ارتباط خط داده آن هاست. سیستم های هوشمند علاوه بر خط قدرت که همان سیم کشی سنتی (فاز و نول) است، یک خط انتقال دیتا نیز دارند. این خط انتقال دیتا می تواند به صورت باسیم یا بیسیم باشد. خطوط انتقال داده سیمی براساس پروتکل ارتباطی مورد استفاده تجهیزات متفاوت است.

برخی از پروتکل ها از کابل استاندارد ویژه ای استفاده می کنند. از این جمله می توان به پروتکل KNX اشاره کرد. گروه دیگری از پروتکل ها از انواع کابل های موجود در بازار استفاده می کنند. به عنوان مثال پروتکل mod-bus از کابل شبکه cat-5 یا سیم تلفن استفاده می کند.

انواع هوشمندسازی ساختمان بیسیم نیز بر بسترهای مختلفی صورت می گیرد. از جمله روش های انتقال داده بیسیم می توان به WIFI ، بلوتوث و فرکانس رادیویی (RF) اشاره کرد. هریک از این روش ها مزایا و معایبی دارند. مهمترین نکاتی که در مورد ارتباط بیسیم باید به آن اشاره کرد توان مصرفی و حداکثر بازه پوشش ارتباط است.

در سیستم های هوشمند باسیم محدودیت فاصله بین نودها وجود ندارد. این در حالی است که سیستم های بیسیم محدودیت فاصله دارند. با توجه با ساختار محیطی که تجهیزات در آنجا نصب می شوند، برد ارتباطی ممکن است متفاوت باشد.

امکانات یک سیستم هوشمند

خانه های هوشمند را براساس امکانات قابل ارائه آن ها نیز می توان دسته بندی کرد. اگرچه برخی از امکانات قابل ارائه در سیستم با پروتکل ارتباطی آن ها مرتبط است. استفاده از یک پروتکل بین المللی مزایا و معایب مختلفی دارد.

به عنوان مثال پروتکل بین المللی امکان استفاده از تجهیزات برندهای مختلف را برای شما فراهم می کند. به عنوان مثال می توانید کلیدهای هوشمند یک برند را در کنار سنسورهای برند دیگر استفاده کنید. امکان استفاده از تجهیزات برندهای مختلف دست شما را برای داشتن امکانات بیشتر باز می گذارد.

انواع هوشمندسازی ساختمان و قابلیت هایشان

از سوی دیگر تجهیزات با پروتکل بین المللی معایبی نیز دارند. قیمت بالای تجهیزات، هزینه بالای تعمیر و نگهداری، کمبود جنس در بازار و … از جمله معایب این سیستم ها است. حتی هزینه خرید لایسنس استفاده از نرم افزار برای این تجهیزات رقم قابل توجهی خواهد بود.

از سوی دیگر تجهیزاتی که پروتکل اختصاصی دارند، عموما با سیستم های دیگر ارتباط برقرار نمی کنند. این سیستم ها هزینه کمتری دارند و اغلب لایسنس نرم افزار آن ها رایگان است. از جمله امکانات قابل ارائه در انواع هوشمندسازی ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل تجهیزات روشنایی
  • کنترل وسایل برقی
  • کنترل شیر اصلی آب و گاز
  • کنترل هوشمن پرده برقی
  • سیستم امنیتی هوشمند
  • و …

انواع هوشمندسازی ساختمان از نظر تجهیزات

امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند ممکن است به وسیله تجهیزات متفاوتی ارائه شوند. به عنوان مثال برای هوشمندسازی تجهیزات روشنایی می توانید از کلید لمسی هوشمند یا رله هوشمند استفاده کنید. کلیدهای لمسی هوشمند در انواع مختلفی از نظر تعداد پل و رنگ عرضه می شوند. این کلیدها امکان کنترل به صورت محلی و از طریق اپلیکیشن را برای شما فراهم می کنند.

این کلیدها همچنین ظاهر زیبایی دارند و به عنوان یک المان دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرند. رله های هوشمند داخل تابلو برق نصب می شوند. این رله ها نیز با تعداد کانال های متفاوت عرضه می شوند. در انواع هوشمندسازی ساختمان از رله ها استفاده زیادی می شود. اغلب امکانات خانه هوشمند توسط رله ها ارائه می شوند.

از منظر تجهیزات می توان سیستم های هوشمند را به دو نوع تابلویی (متمرکز) و گسترده (استفاده از کلید) تقسیم کرد. بهتر است قبل از تصمیم گیری و انتخاب انواع هوشمندسازی ساختمان، با یک مشاوره در اینباره مشورت کنید. مشاوران خانه هوشمند گلدور آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید