همه چیز درباره ی خانه هوشمند وای فای

فهرست مطالب

در این مقاله قصد دارم به بررسی موشکافانه خانه هوشمند وای فای بپردازم. قبل از پرداختن به این فناوری جدید، مختصری در مورد خانه هوشمند و بستر ارتباطی آن صحبت خواهیم کرد. با تکامل فناوری وای فای و گسترش استفاده از این بستر ارتباطی، سیستم های هوشمند وای فای بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند.

راحتی استفاده و عدم نیاز به سیم کشی از جمله مزایای این سیستم هاست. در طرف مقابل محدودیت برد پوشش دهی را می توان به عنوان چالش پیش روی این سیستم ها معرفی کرد.

خانه هوشمند وای فای

خانه هوشمند برخلاف سیستم های سنتی دو لایه ارتباطی دارد. لایه اول ارتباطی که مشابه سیستم های سنتی است، شبکه قدرت است. منظور از شبکه قدرت همان سیم کشی سنتی است که وظیفه انتقال برق بین تجهیزات برقی مختلف را بر عهده دارد.

خانه هوشمند وای فای و همه چیز درباره ی آن

در سیستم های هوشمند علاوه بر شبکه قدرت یک شبکه فرمان یا کنترل نیز وجود دارد. وظیفه این شبکه انتقال دستورات و اطلاعات کنترلی بین نودهای مختلف است. عموما یک دستگاه کنترل کننده مرکزی وظیفه اتصال خانه هوشمند به اینترنت را دارد. نودهای مختلف خانه هوشمند جهت اتصال به اینترنت باید به این دستگاه متصل شوند.

اتصال به اینترنت جهت دسترسی و کنترل خانه هوشمند از بیرون خانه ضروری است. اتصال نودهای هوشمند با دستگاه مرکزی به دو روش م تواند انجام شود. روش اول استفاده از سیم است. روش دوم استفاده از فناوری های بی سیم است. خانه هوشمند وای فای یکی از انواع خانه هوشمند بیسیم است.

در این سیستم ها ارتباط تجهیزات با اینترنت بر بستر وای فای برقرار می شود. در این سیستم ها معمولا دستگاه کنترل مرکزی حذف شده و تجهیزات مستقیما به اینترنت متصل می شوند.

مزایای خانه هوشمند وایفای

همه چیز در این دنیا نسبی است. هر پدیده ای (چه طبیعی و چه تکنولوژیک) مزایا و معایبی دارد. خانه هوشمند وای فای هم از این قاعده مستثنی نیست. مزیت اصلی خانه هوشمند وای فای عدم نیاز به سیم کشی است. پرواضح است که منظور ما از سیم کشی در اینجا، سیم کشی خط دیتا (شبکه کنترل) است.

این قابلیت شما را قادر می سازد حتی در خانه های در حال استفاده نیز بتوانید از مزایای خانه هوشمند بهره مند شوید. چالش انجام سیم کشی دوباره برای خانه های هوشمند باسیم بسیار جدی است. به ویژه اگر خانه شما در حال استفاده باشد.

از طرف دیگر با توجه اتصال مستقیم تجهیزات وای فای به اینترنت و عدم نیاز به دستگاه مرکزی، هزینه اولیه خرید سیستم نیز کاهش می یابد.

مزیت دیگری که در مورد خانه هوشمند می توان به آن اشاره کرد، عدم نیاز به آی پی استاتیک است. اگرچه خرید آی پی استاتیک هزینه چندان ندارد، اما همه سرویس دهنده ها امکان ارائه آن را ندارند. به عنوان مثال سرویس های اینترنت ارائه شده توسط اپراتورهای همراه قابلیت ارائه آی پی استاتیک را ندارند.

چالش های خانه هوشمند وای فای

اولین چالش این سیستم ها میزان برد تجهیزات است. در اغلب شبکه های باسیم محدودیت برد معنا ندارد. این سیستم ها قادرند مساحت های بسیار زیاد را نیز تحت پوشش خود در آورند. اما سیستم های وای فای به دلیل استفاده از ارتباط بی سیم با چالش برد تجهیزات مواجه هستند.

حداکثر مساحت تحت پوشش این سیستم ها به برد مودم وابسته است. با تهیه مودم های با برد بیشتر می توانید بر این محدودیت غلبه کند. از سوی دیگر مساله مضر بودن امواج وای فای نیز می تواند قابل توجه قرار گیرد. اما باید توجه کرد که توان تشعشعی این تجهیزات نسبت به مودم وای فای بسیار کمتر است.

جمع بندی

خانه هوشمند وای فای یک تکنولوژی جدید است. این خانه های هوشمند به دلیل نصب وراه اندازی راحتی که دارند، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. اگرچه چالش هایی نیز در مسیر استفاده از این تکنولوژی وجود دارد، اما مزایای این سیستم ها بر معایبشان می چربد.

اگر هنوز سوالی در اینباره دارید با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید