درباره خانه و ساختمان هوشمند

فهرست مطالب

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که سوالاتی در مورد خانه و ساختمان هوشمند دارند، این مقاله برای پاسخ به سوالات شما نوشته شده است. خانه و ساختمان هوشمند یک اصطلاح عام است که بازه گسترده ای از امکانات را پوشش می دهد.

این تکنولوژی را می توان از جنبه های مختلفی مورد ارزیابی قرار داد. با ما باشید تا در ادامه به بررسی این موضوع بپردازیم.

امکانات خانه و ساختمان هوشمند 

خانه یا ساختمان هوشمند دو تکنولوژی متفاوت هستند که اغلب به جای هم به کار برده می شوند. منظور از خانه هوشمند، مکانی است که در آن کلیه کنترل های مربوط به لوازم الکتریکی به کمک تلفن همراه هوشمند انجام می شود.

کنترل وسایل برقی، سیستم های روشنایی، سرمایش – گرمایش وامکانات بسیار دیگری در این خانه ها قابل ارائه هستند.

خانه یا ساختمان هوشمند

اما ساختمان هوشمند یک تعبیر عمومی تر است. در این ساختمان امکانات کلی تری ارائه می شود. اغلب برای برج های مسکونی، هتل ها و … می توان ساختمان هوشمند را پیاده سازی کرد.

از جمله امکاناتی که در این پروژه ها قابل ارائه است، ارتباط تک تک واحدها با مدیریت و یا پذیرش هتل است. همچنین مدیریت موتورخانه هوشمند نیز بخشی از امکانات ساختمان هوشمند است.

عملکرد خانه و ساختمان هوشمند

عملکرد خانه یا ساختمان هوشمند به کمک یک نرم افزار کنترل می شود. با توجه به نوع وقابلیت های سیستم مورد استفاده، نحوه عمل آن ها متفاوت خواهد بود. خانه هوشمند اغلب از یک اپلیکیشن موبایل برای کنترل تجهیزات بهره می برد.

در برخی موارد امکان کنترل تجهیزات به کمک نرم افزارهای تحت ویندوز نیز فراهم می شود. کنترل ساختمان هوشمند نیز به روش های یاد شده انجام می شود. البته نرم افزار نسخه دسکتاپ از اولویت بالاتری برخوردار است.

تفاوت های خانه و ساختمان های هوشمند 

اغلب این تجهیزات را براساس برند تولید کننده تفکیک می کنند. در یک دسته بندی دیگر می توان این سیستم ها را براساس امکاناتی که رائه می کنند دسته بندی کرد. همچنین می توان آن ها را براساس نوع پروتکل ارتباطی آن ها دسته بندی کرد.

پروتکل های ارتباطی این سیستم های نوین خود به دو زیرگروه پروتکل بی سیم و پروتکل باسیم تقسیم می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره مقاله “پروتکل های ارتباطی خانه هوشمند” را مطالعه کنید.

با توجه به اینکه سیستم شما از چه پروتکلی بهره می برد، نوع امکانات قابل ارائه سیستم نیز متفاوت خواهد بود. این تفاوت به خاطر محدودیت پروتکل ها نیست بلکه به خاطر تنوع برندهایی است که از یک پروتکل استفاده می کنند.

با توجه به این که برندهای مختلف امکانات متفاوتی ارائه می کنند، این تفاوت به وجود می آید. استفاده از پروتکل های عمومی به معنای امکان استفاده از امکانات بیشتر است.

نتیجه گیری

خانه و ساختمان هوشمند دو تکنولوژی متفاوت هستند. اگرچه اغلب به جای هم مورد استفاده قرار می گیرند. هر یک از این تکنولوژی ها کاربرد وامکانات متفاوتی دارند. از جمله موارد تعیین کننده در زمینه امکانات قابل ارائه در سیستم ها پروتکل مورد استفاده آن هاست.

در صورتی که هنوز سوال یا ابهامی در زمینه خانه و ساختمان هوشمند دارید، مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید