سیر تا پیاز مطب هوشمند

فهرست مطالب

مطب هوشمند یکی از زیرمجموعه های ساختمان هوشمند است. نقش سلامتی و بهداشت در زندگی امروز انسان غیرقابل انکار است. بالارفتن میانگین سن جامعه یاپیری جمعیت در کنار کاهش تولد و بیماری های نوظهوری مانند کرونا اهمیت این مقوله را در زندگی بشر بیش از پیش نمایان کرده است. بخش اعظم حفظ سلامت جامعه با اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی به ثمر می رسد. خط دوم حفظ سلامت جامعه، مراکز درمانی هستند.

از جمله مراکز درمانی مهم می توان به مطب پزشکان اشاره کرد. مطب هوشمند امکاناتی را برای پزشک و بیماران فراهم می کند که رفاه آن ها را افزایش خواهد داد. سیستم مورد استفاده و شرکت تولید کننده تجهیزات  تعیین کننده امکانات قابل ارائه هستند. عوامل دیگری مانند بودجه هوشمند سازی و زیرساخت پروژه نیز می توانند بر امکانات مطب هوشمند اثر گذار باشند.

مطب هوشمند

براساس تعریف ارایه شده درباره خانه هوشمند، این مکان ها امکان کنترل بخش های مختلف از طریق موبایل را برای کاربر فراهم می کنند. مطب هوشمند یکی از زیر مجموعه های خانه (ساختمان) هوشمند است. در این مطب ها کنترل کلیه بخش ها از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند انجام می شود.

مطب هوشمند

امکان تعیین سطوح دسترسی برای پزشک، دستیار و … در کنار زمانبندی، کاهش مصرف انرژی، تعریف سناریوهای مختلف از جمله امکاناتی است که اغلب سیستم های هوشمند برای کاربران فراهمی می کنند.

امکانات قابل ارائه در یک مطب هوشمند

زیرساخت موجود، شرکت تولید کننده و بودجه در نظر گرفته شده  محدودیت هایی را برای سیستم هوشمند به وجود می آورند. بدون در نظر گرفتن محدودیت ها امکانات زیر در یک مطب هوشمند قابل ارائه هستند. ذکر این نکته ضروری است که برخی امکانات وابسته به کاربری مطب (از نظر نوع دستگاه های تخصصی مورد استفاده) ممکن است متغیر باشد.

  • کنترل هوشمند سیستم های سرمایش و گرمایش
  • کنترل هوشمند تردد
  • کنترل هوشمند روشنایی
  • پریز هوشمند
  • سیستم امنیتی هوشمند
  • درب باز کن هوشمند
  • نورپردازی هوشمند
  • و …

با بهره گیری از این امکانات علاوه بر رفاه بیشتر پزشک و مراجعان، شاهد کاهش چشمگیر مصرف انرژی خواهید بود. این امکانات علاوه بر مطب هوشمند در آزمایشگاه هوشمند، مراکز تصویربرداری هوشمند، داروخانه هوشمند و سایر مکان های مرتبط با حوزه بهداشت و درمان نیز قابل ازائه هستند.

تجهیزات هوشمند سازی مطب

هر یک از امکانات یاد شده برای مطب هوشمند به وسیله تجهیزات متفاوتی ارائه می شوند. به عنوان مثال برای کنترل تجهیزات روشنایی می توان از کلید لمسی هوشمند استفاده کرد. کنترل هوشمند دما توسط ترموستات هوشمند انجام می شود. نورپردازی هوشمند به کمک ماژول نورپردازی هوشمند و سایر امکانات یاد شدهخ اغلب به وسیله رله هوشمند ارائه می شوند.

تعریف سناریو و زمانبندی عملکرد تجهیزات از طریق اپلیکیشن انجام می شود. البته سخت افزار مورد استفاده در مطب هوشمند باید قابلیت اجرای سناریوها را داشته باشد. بنابراین تعریف سناریو و زمانبندی یکی از امکانات مجموعه مطب هوشمند است.

نمونه سناریوهای مطب هوشمند

یکی از جذاب ترین بخش های خانه هوشمند امکان تعریف سناریو است. منظور از سناریو مجموعه عملیاتی است که به صورت منظم و برنامه ریزی شده پشت سرهم انجام می شوند. یکبار لمس صفحه موبایل کافی است تا مجموعه ای از عملیات مورد نظر شما به اجرا در بیایند. در ادامه به بررسی چند نمونه از سناریوهای مطب هوشمند می پردازیم.

سناریو آغاز فعالیت

یکی از چالش های همیشگی مطب ها و ساختمان هایی که در طول روز چند ساعت فعال هستند، تنظیم دمای مطلوب است. به عنوان مثال ساختمانی که به مدت 20 ساعت سیستم های تهویه آن خاموش بوده اند قطعا هوا و دمای مناسبی ندارد.

یکی از راهکارهای غلبه بر این مشکل روشن گذاشتن سیستم های سرمایش و گرمایش به صورت مداوم است. این روش علاوه بر افزایش سرسام آور هزینه های مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست، چالش های ایمنی نیز میتواند داشته باشد.

راهکار غلبه بر این چالش روشن کردن سیستم های سرمایش و گرمایش قبل از آغاز به کار مطب است. در صورت استفاده از مطب هوشمند این چالش برای همیشه حل خواهد شد. شما می توانید به راحتی و به کمک موبایل در هر لحظه دستگاه های مورد نظر را روشن و خاموش کنید. اما قسمت جذاب ماجرا از اینجا آغاز می شود.

پس از نصب و راه اندازی سیستم هوشمند وارد اپلیکیشن شوید و یک سناریوی ورود تعریف کنید. این سناریو می تواند به دو صورت زمانبندی شده و یا دستی اجرا شود. سناریوی ورود می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • روشن شدن سیستم های سرمایش و گرمایش
  • روشن شدن چای ساز یا قهوه جوش
  • کنار رفتن پرده ها
  • روشن شدن نور داخلی تابلو مطب
  • روشن شدن آب سردکن
  • روشن شدن دستگاه های پزشکی که برای شروع به کار نیاز به گرم شدن دارند
  • و …

همه این فرآیندها با یکبار لمس صفحه موبایل و اجرای سناریوی ورود انجام خواهند شد. در صورتی که امکان زمانبندی برای مطب هوشمند تعریف شده باشد، با یک برنامه ریزی زمانی، سناریوی مورد نظر هر روز در زمان مشخص اجرا خواهد شد.

سناریوی خروج مطب هوشمندسناریوی خروج از مطب

اصولا هنگام خروج از منزل یا محل کار، کارهایی را به صورت روتین انجام می دهیم. خاموش کردن لامپ ها، باز کردن پرده ها و چک کردن خاموش بودن وسایل برقی از این دسته هستند. با تعریف یک سناریوی خروج برای مطب هوشمند می توانید این کارها را نیز به راحتی با یک بار لمس صفحه موبایل انجام دهید. این سناریو را نیز می توانید به صورت زمانبندی شده اجرا کنید.

البته در صورتی که هر روز سر یک ساعت مشخص مطب هوشمند خود را ترک خواهید کرد.

به نظر شما چه سناریوی جذاب دیگری می توان در این مطب تعریف کرد؟

2 دیدگاه دربارهٔ «سیر تا پیاز مطب هوشمند;

  1. سلام . روزتون بخیر
    مقاله ای که خوندم اصلا جالب نبود
    مطب هوشمند برچسبی بود برای جذب مخاطب
    خانه هوشمند با مطب هوشمن تفاوت اساسی دارد

    پاسخ
    • ممنون از دقت نظر شما. اگرچه هدف ما صرفا جذب مخاطب نبوده و تلاش کردیم اطلاعات مفیدی منتشر کنیم. با این وجود ممنون میشم تفاوت هاشون رو بفرمایید که اطلاعات ما هم بیشتر بشه

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید