همه چیز درباره طراحی خانه هوشمند

فهرست مطالب

طراحی خانه هوشمند کار پیچیده ای نیست. اما نکات بسیار کلیدی در این زمینه وجود دارد که عدم توجه به آن ها می تواند سبب بوجود آمدن یک تجربه ناخوشایند برای شما شود. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت بر نکات کلیدی که در طراحی یک خانه هوشمند باید به آن ها توجه کنید.

منظور از طراحی خانه هوشمند چیست؟

قبل از پرداختن به نکات مهم در طراحی، باید به این سوال پاسخ دهیم که اصولا منظور ما از طراحی خانه هوشمند چیست؟ اگر خانه هوشمند را به عنوان یک شبکه در نظر بگیریم، هدف ما تعیین نودهای مختلف و ارتباطات این نودها با یکدیگر در شبکه است.

در این زمینه مسائلی همچون پروتکل ارتباطی، انواع نودهای قابل استفاده، تعداد نودها و … از اهمیت بالایی برخوردار است.

به بیان دیگر در طراحی باید به نوع تجهیزات، محدودیت ها و همچنین توانمندی های آن ها توجه کنیم. از سوی دیگر پروتکل ارتباطی شبکه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که باید به خوبی مورد ارزیابی قرار گیرد.

ارزیابی پروتکل ارتباطی از این نظر حائز اهمیت است که نوع ارتباط می تواند نقش تعیین کننده ای در هزینه ها و همچنین محصولات مورد استفاده داشته باشد.

اکنون هریک از موارد یاد شده را مورد ارزیابی دقیق قرار می دهیم.

جایگاه پروتکل در طراحی خانه هوشمند

تعیین پروتکل ارتباطی اولین کاری است که باید در طراحی خانه هوشمند انجام دهید. پروتکل های ارتباطی انواع بسیار زیادی دارند و با توجه به بستر ارتباطی در دو گروه پروتکل های بی سیم و پروتکل های باسیم دسته بندی می شوند.

اهمیت انتخاب درست پروتکل ارتباطی از این روست که هر یک از پروتکل ها مزایا و معایبی دارند. این شما هستید که با توجه به پروژه تعیین می کنید کدام پروتکل انتخاب مناسب تری است.

به عنوان یک مثال ساده اگر قصد استفاده از تجهیزات خانه هوشمند در یک خانه در حال استفاده داشته باشید، محدودیت انجام سیم کشی نقش تعیین کننده ای در طراحی شما خواهد داشت.

اگر قصد انجام دوباره سیم کشی را نداشته باشید بدون شک ارتباط بی سیم تنها انتخاب شما خواهد بود. در بین پروتکل های بی سیم نیز شما می توانید انتخاب های متفاوتی داشته باشید.

پروتکل های ارتباط رادیویی RF، پروتکل های WIFI و همچنین پروتکل BLUETOOTH. هر یک از این پروتکل ها نیز می توانند شامل انواع مختلفی باشند. اما اگر یک مجموعه در حال ساخت را بخواهید هوشمند کنید، می توانید از پروتکل های باسیم استفاده کنید.

در بین پروتکل های باسیم نیز انتخاب های متنوعی می توانید داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله ” پروتکل های ارتباطی خانه هوشمند” را بخوانید.

طراحی خانه هوشمند با امکانات مورد نیاز

دومین عامل اثر گذار بر طراحی خانه هوشمند، امکانات مورد نیاز کاربر است. البته در برخی موارد امکانات مورد نیاز بر پروتکل ارتباطی مقدم هستند و امکانات مورد نیاز پروتکل شما را تعیین خواهند کرد. نکته مهم این است که قبل از اقدام به خرید همه نکات یاد شده در این مقاله را مورد ارزیابی قرار دهید.

پروتکل ها و تولید کننده های مختلف محدودیت های مختلفی دارند که در طراحی خانه هوشمند شما اثر گذار خواهد بود.

به سلیقه خود احترام بگذارید!!!

چنانچه قصد طراحی خانه هوشمند برای خودتان را دارید به سلقه خودتان احترام بگذارید. اگر قصد انجام پروژه هوشمندسازی برای دیگران را دارید به سلیقه مشتری احترام بگذارید. با توجه به تنوع محصولات موجود در بازار شما می توانید محصولات متفاوتی را انتخاب کنید.

در طراحی خانه هوشمند به سلیقه خود احترام بگذارید

اگرچه برخی از تجهیزات خانه هوشمند مانند رله هوشمند جلوی چشم نیستند و معمولا داخل تابلو برق نصب می شوند، برخی از تجهیزات خانه هوشمند مانند کلید لمسی هوشمند نقش موثری در دکوراسیون داخلی محیط دارند. بنابراین بسیار مهم است که این تجهیزات متناسب با سلیقه کاربر انتخاب شوند.

نتیجه گیری

عوامل متعددی می توانند بر طراحی خانه هوشمند اثرگذار باشند. در این مقاله به سه مورد اصلی در این زمینه اشاره کردیم. پروتکل های ارتباطی، امکانات مورد نیاز و سلیقه مخاطب نقش اساسی در طراحی خواهند داشت.  علاوه بر این مواردی همچمون میزان سرمایه گذاری، خدمات پس از فروش و … نیز در جایگاه بعدی اهمیت قرار می گیرند.

نکته حائز اهمیت دیگری که در این مقاله به آن اشاره شد، بررسی همزمان همه نکات در طراحی خانه هوشمند است. اگر همچنان سوالی برای شما باقیست با ما تماس بگرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید