هوشمندسازی خانه چیست یا خانه هوشمند چیست؟

فهرست مطالب

یکی از سوالات اساسی در زمینه خانه هوشمند این است که هوشمندسازی خانه چیست؟ شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد. اگر به دنبال یک تغییر جذاب و کم هزینه در سبک زندگی خود هستید، هوشمندسازی خانه می تواند گزینه جذابی باشد.

در ادامه ابتدا به سوال هوشمندسازی خانه چیست پاسخ می دهیم و سپس به معرفی امکانات و قابلیت های خانه های هوشمند می پردازیم. با ما همراه باشید …

هوشمندسازی خانه چیست؟

یک تکنولوژی جدید که به شما امکان می دهد تجهیزات روشنایی و الکتریکی خود را از راه دور کنترل کنید. کنترل از راه دور را می توان به دو بخش تقسیم کرد. کنترل از راه دور در داخل خانه و همچنین کنترل از بیرون خانه. کنترل از راه دور در محیط خانه به دو روش ممکن است.

روش اول استفاده از ریموت کنترل است و روش دوم کنترل از راه دور در داخل خانه استفاده از گوشی تلفن همراه و یا تاچ پنل های دیواری است. ارتباط تلفن همراه با سیستم هوشمند در محیط خانه به کمک wifi و بدون نیاز به اینترنت انجام می شود.

هوشمندسازی خانه چیست

شایان ذکر است در برخی از سیستم ها از تکنولوژی های دیگری برای ارتباط موبایل با شبکه استفاده می شود. از جمله این تکنولوژی ها می توان به بلوتوث اشاره کرد. اما می توان گفت مهمترین بخش پاسخ به سوال هوشمندسازی خانه چیست به کنترل از راه دور بیرون منزل مربوط می شود.

در خانه هوشمند به کمک موبایل و اپلیکیشن نصب شده بر روی آن می توانید از هر کجای دنیا عملیات کنترلی مورد نظر خود را اجرا کنید. همچنین قادر خواهید بود وضعیت تجهیزات را رصد کنید.

ارتباط از راه دور موبایل با سیستم بر بستر اینترنت شکل می گیرد. اگرچه در برخی از سیستم ها امکان برقراری ارتباط به کمک شبکه GSM (ارتباط موبایل) نیز امکانپذیر است. در این سیستم ها یک سیم کارت بر روی سیستم هوشمند نصب شده و در صورتی که ارتباط اینترنتی قطع شود، ارتباط بین موبایل و تجهیزات به کمک پیامک برقرار می شود.

قابلیت های خانه هوشمند

در پاسخ به سوال هوشمندسازی خانه چیست مناسب است که اشاره ای به امکانات این سیستم های نوین نیز داشته باشیم. با توجه به برند تجهیزات مورد استفاده و همچنین سلیقه و بودجه کاربر، امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند متفاوت است. با این وجود برخی از امکانات در انواع خانه های هوشمند مشترک است.

کنترل سیستم روشنایی

اگر بپرسید هوشمندسازی خانه چیست احتمالا اولین پاسخی که می شنوید کنترل تجهیزات روشنایی به کمک موبایل است. برای کنترل تجهیزات روشنایی در خانه هوشمند دو روش کلی وجود دارد. روش اول استفاده از کلید لمسی هوشمند است.

در این روش کلیدها امکان کنترل به صورت محلی را دارند. همچنین با اتصال به شبکه خانه هوشمند به کمک موبایل نیز قابل کنترل خواهند بود. روش دوم کنترل سیستم روشنایی استفاده از رله های هوشمند است. این رله ها قابلیت کنترل از طریق موبایل را دارند. برخی ز انواع رله ها امکان کنترل به صورت دستی را نیز فراهم می کنند.

کنترل تجهیزات الکتریکی

در خانه هوشمند می توان کنترل تجهیزات الکتریکی را به کمک موبایل انجام داد. جهت انتقال کنترل تجهیزات به موبایل از رله هوشمند استفاده می شود. رله های هوشمند انواع و کاربردهای مختلفی دارند.

کنترل وسایل برقی، احضار آسانسور، کنترل پرده برقی، کنترل سیستم آبیاری، کنترل شیر برقی، کنترل پکیج و اسپیلت و … از جمله امکانات قابل ارائه توسط رله های هوشمند است. در انواع دیگری از سیستم های سرمایش و گرمایش از ترموستات هوشمند به منظور کنترل و تنظیم دما استفاده می شود.

نتیجه گیری

برای پاسخ به سوال هوشمندسازی خانه چیست لازم است با عملکرد و قابلیت های این سیستم آشنا شویم. در این مقاله نگاهی داشتیم به عملکرد و کارایی سیستم خانه هوشمند. اگر هنوز سوال یا ابهامی برای شما باقی مانده است با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید