انواع وسایل خانه هوشمند را بشناسید

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع وسایل خانه هوشمند بپردازیم. این موضوع را از جنبه های مختلفی می توان مورد بررسی قرار داد. به دلیل گستردگی زیاد طیف وسایل و محصولات به دسته بندی آن ها براساس عملکرد می پردازیم. سپس هر یک را به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

خانه هوشمند چیست؟

قل از پرداختن به انواع وسایل خانه هوشمند به یک معرفی کوتاه از خانه هوشمن می پردازیم. خانه هوشمند مکانی است که در آن برخی کارها به صورت هوشمند انجام می شود. اگرچه می توان برای هوشمندی نیز سطوح مختلفی تعریف کرد. به عنوان مثال سنسورهای تشخیص حرکت می توانند بخشی از سیستم خانه هوشمند باشند.

این سنسورها به لامپ متصل می شوند و همزمان با ورود افراد به محدوده سنسور لامپ رذا روشن می کنند. اغلب این سیستم را در راه پله ها دیده ایم. اما خانه هوشمند چیزی فراتر از یک سنسورر ساده تشخیص حرکت است. در خانه هوشمند اغلب عملیات کنترلی به کمک تلفن هوشمند انجام می شود.

با توجه به انواع وسایل خانه هوشمند مورد استفاده در یک پروژه، امکانات قابل ارائه نیز متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی کنترل های لازم از طریق تلفن همراه هوشمند انجام می شوند. به عنوان مثال برای روشن یا خاموش کردن لامپ ها کافی است یک بار صفحه موبایل خود را لمس کنید.

انواع وسایل خانه هوشمند

دسته بندی انواع وسایل خانه هوشمند براساس عملکرد آن ها صورت می گیرد. در خانه هوشمند اغلب وسایل الکتریکی به کمک موبایل قابل کنترل هستند. از این جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل سیستم روشنایی
  • کنترل وسایل برقی
  • کنترل سیستم سرمایش و گرمایش
  • کنترل شیر اصلی آب و گاز

هریک از گروه های فوق می توانند شامل زیرگروه های مختلفی باشند. علاوه بر این ممکن است تولیدکنندگان مختلف از تجهیزات متفاوتی برای کنترل هر بخش استفاده کنند.

انواع وسایل خانه هوشمند برای کنترل روشنایی

کنترل سیستم روشنایی در خانه هوشمند به دو روش انجام می شود. در برخی از پروژه ها برای کنترل سیستم روشنایی از کلید لمسی هوشمند استفاده می شود. اما در برخی دیگر از پروژه ها رله تابلویی جهت کنترل سیستم روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد.

عملکرد رله و کلید هوشمند یکسان است. هر دو امکان کنترل از طریق موبایل را به شما می دهند. اما با استفاده از کلید امکان کنترل به صورت محلی نیز وجود خواهد داشت.

انواع وسایل خانه هوشمند

کنترل وسایل برقی

در خانه هوشمند کنترل وسایل برقی به کمک رله های هوشمند انجام می شود. رله هوشمند وظیفه قطع و وصل جریان برق را بر عهده دارد. به کمک این وسایل هوشمند می توانید انواع تجهیزات الکتریکی را کنترل کنید. گاهی اوقات رله هوشمند پشت پریز نصب می شود.

زمانی که وسایل الکتریکی به کمک دوشاخه به برق متصل می شوند از این روش استفاده می شود. همچنین می توان رله هوشمند را به صورت تابلویی نیز مورد استفاده قرار داد.

کنترل سیستم سرمایش و گرمایش

از جمله انواع وسایل خانه هوشمند می توان به کنترل کننده های سیستم سرمایش و گرمایش اشاره کرد. برای کنترل سیستم سرمایش و گرمایش روش های مختلفی وجود دارد. عامل تعیین کننده در این زمینه نوع سیستم سرمایش و گرمایش مورد استفاده است.

اگر از داکت اسپیلت یا فن کوئل استفاده کنید، ترموستات هوشمند بهترین انتخاب برای شماست. در صورت استفاده از پکیج، اسپیلت یا … نیز رله های هوشمند چاره کار خواهند بود.

کنترل شیر اصلی آب و گاز

جهت کنترل شیر اصلی آب و گاز دو راهکار وجود دارد. راهکار اول استفاده از شیر برقی و راهکار دوم استفاده از کنترلر شیر اهرمی است. جهت اتصال هر دو تجهیز یاد شده به شبکه خانه هوشمند از رله هوشمند استفاده می شود.

تفاوت کنترلر شیر اهرمی با شیر برقی در این است که در صورت قطع برق می توانید شیر اهرمی را به صورت دستی کنترل کنید. اما امکان کنترل دستی برای شیر برقی وجود ندارد.

نتیجه گیری

با توجه به امکانات مورد نیاز و برند تجهیزات، انواع وسایل خانه هوشمند تغییر می کنند. همچنین نوع وسایلی که قصد کنترل کردن آن ها را دارید می تواند بر تجهیزات پروژه شما اثر گذار باشد. به طور کلی می توان گفت نیاز و سلیقه شما مهمترین عامل در تعیین وسایل خانه هوشمند شماست.

دیدگاهتان را بنویسید