لوازم خانگی هوشمند و همه چیز درباره ی آن ها

فهرست مطالب

در این مقاله به بررسی لوازم خانگی هوشمند خواهیم پرداخت. ابتدا به تبیین مفهوم هوشمندسازی می پردازیم و در ادامه برخی از لوازم خانگی هوشمند موجود در بازار معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

لوازم خانگی هوشمند

این مفهوم پس از خانه هوشمند متولد شده است. خانه هوشمند مکانی است که در آن کنترل لوازم الکتریکی به کمک اپلیکیشن موبایل صورت می گیرد. در این خانه ها رله و کلید لمسی نقش کلیدی در برقراری ارتباط بین تجهیزات و اینترنت بر عهده دارند.

ارتباط تجهیزات با اینترنت است که به شما امکان می دهد از هر کجای دنیا و به کمک موبایل وسایل خانه را کنترل کنید. همچنین زمانی که در خانه حضور دارید، ارتباط موبایل با وسایل یاد شده از طریق امواج WIFI انجام می شود.

ارتباط با لوازم خانگی هوشمند

رشد تکنولوژی IOT و تقاضای روزافزون مصرف کنندگان در مسیر زندگی مدرن، تولیدکنندگان را بر آن داشت تا بروزرسانی های مختلفی در تولیدات خود بوجود بیاورند. یکی از جذاب ترین به روزرسانی های صورت گرفته در زمینه لوازم خانگی، تولید لوازم خانگی هوشمند است.

هریک از این وسایل مستقلا از طریق موبایل قابل کنترل هستند. لوازم خانگی هوشمند از یک اپلیکیشن کاربردی جهت ارتباط با موبایل کاربر بهره می برند. ممکن است این لوازم به اینترنت متصل بشوند یا نشوند. در صورت عدم اتصال به اینترنت تنها در محیط خانه به کمک اپلیکیشن موبایل قابل کنترل خواهند بود.

نمونه هایی از وسایل برقی هوشمند

لووازم خانگی هوشمند امروزه طیف گسترده ای دارند. تولیدکنندگان زیادی در سرتاسر دنیا اقدام به تولید این تجهیزات کرده اند. لوازم برقی آشپزخانه بیشترین تعداد لوازم خانگی هوشمند را به خود اختصاص داده اند. از جمله آن ها می توان به اجاق گاز هوشمند، فر و مایکروفر، زودپز و آرام پز، تستر، قهوه جوش و … اشاره کرد.

اما گسترهی لوازم خانگی هوشمند به وسایل آشپزخانه محدود نمی شود. ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی هوشمند نیز از این جمله اند.

جاروبرقی هوشمند

یکی از جذابترین لوازم خانگی هوشمند، جاروبرقی هوشمند است. این جارو برقی رباتیک قادر است به صورت خودکار مکان مورد نظر شما را جارو بزند. این جارو برقی مجهز به سنسورهایی است که از برخورد جاروبرقی با مانع جلوگیری می کند.

همچنین زمانی که برای اولید بار یک اتاق توسط این جارو تمیز می شود، در حافظه جارو یک نقشه عملیاتی از مسیرهای رفت و برگشتی ثبت می شود. این امر به جارو برقی امکان می دهد تا در دفعات بعدی به صورت بهینه شده فرآیند تمیزکاری را انجام دهد. به عنوان مثال مسیرهای تکراری را از مسیر حرکت خود حذف می کند.

این جارو برقی ها از یک باتری قابل شارژ جهت تامین توان الکتریکی خود بهره می برند. شارژر جارو در یک مکان ثابت به برق متصل می شود. سپس ربات جارو با شارژر تماس پیدا کرده و شارژ می شود. فرمان شروع جارو کردن توسط موبایل صادر می شود.

سپس ربات اقدام به تمیزکاری کرده و پس از اتمام فرآیند کار، دوباره به محل شارژر رفته و در حالت اتصال به شارژ متوقف می شود. این قابلیت امکان می دهد تا جاروبرقی همیشه آماده به کار باشد.

سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند

از جمله لوازم خانگی هوشمند پرکاربرد می توان به سیستم های سرمایش و گرمایش اشاره کرد. اگرچه اغلب از ترموستات هوشمند به منظور کنترل سیستم های سرمایش و گرمایش استفاده می شود، اخیرا سیستم های مستقل هوشمند نیز پا به عرصه وجود گذاشته اند. کولرگازی هوشمند اولین عضو این خانواده است.

کولرگازی از دیرباز به دلیل استفاده از ریموت کنترل سطح فراتری از آسایش و رفاه را نسبت به سایر وسایل برقی فراهم نموده است. اکنون به کمک تکنولوژی های نوین این تجهیزات از طریق موبایل قابل کنترل هستند.

هوشمندسازی لوازم خانگی

همانطور که اشاره کردم برخی از لوازم خانگی هوشمند به کمک موبایل قابل کنترل هستند. شاید شما هم علاقمند به استفاده از این وسایل باشید. اما در حال حاضر تعداد آن ها محدود و قیمت آن ها بالاست. در ثانی ممکن است دوست داشته باشید لوازم خانگی خودتان را هوشمند کنید. ایا راهی برای کار وجود دارد؟ خوشبختانه جواب این سوال مثبت است.

برخی از وسایل برقی موجود را می توان به کمک ماژول های رله هوشمند، از طریق موبایل کنترل کرد. البته برخی از تجهیزات این امکان را در اختیار کاربر قرار نمی دهند. وسایلی از جمله فر برقی، چای ساز، تستر، کولرگازی و پکیج را می توان به لوازم خانگی هوشمند تبدیل کرد.

با این کار شما قادر خواهید بود وسایل یاد شده را به کمک موبایل کنترل کنید. البته محدودیت هایی نیز در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال دمای کولرگازی و پکیج را نمی توانید به کمک رله ها کنترل کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی برخی از لوازم خانگی هوشمند پرداختیم. در ادامه راهکاری جهت هوشمندسازی لوازم خانگی موجود معرفی کردیم. اگرچه میزان سطح دسترسی این روش در مقایسه با لوازم خانگی هوشمند کمتر است. با این وجود می توان تجربه کاربری بهتری را تجربه کرد.ُ

دیدگاهتان را بنویسید