همه چیز درباره ی کنترل دما با موبایل

فهرست مطالب

یکی از قابلیت های جذاب خانه هوشمند، کنترل دما با موبایل است. نامگذاری تلفن همراه بر روی این دستگاه ها از این واقعیت سرچشمه می گیرد که این تلفن همیشه همراه ماست. توسعه تکنولوژی و معرفی گوشی های هوشمند، تلفن همراه را از قامت یک تلفن ساده خارج کرده است.

امروزه تلفن هوشمند می تواند کنترل های بخش های مختلفی از زندگی روزمره را در دست بگیرد. در واقع تلفن هوشمند به ما کمک می کند ابزارک هایی را کنترل کنیم که هر یک از آن ها کار مشخصی را برای ما انجام می دهند. یکی از این کارها کنترل دما با موبایل است که در ادامه به تشریح آن خواهیم پرداخت.

خانه هوشمند چیست؟

در ابتدای مطلب کنترل دما با موبایل را به عنوان یکی از قابلیت های خانه هوشمند معرفی کردیم. اکنون به این سوال پاسخ می دهیم که خانه هوشمند چیست؟ به بیان ساده در یک خانه هوشمند اغلب کارها به کمک موبایل انجام می شود. یک نرم افزار کاربردی رابط شما با سیستم هوشمند است.

برای کنترل هر یک از بخش های خانه کافی است وارد اپلیکیشن شوید و یکبار صفحه موبایل خود را لمس کنید. از جمله امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل روشنایی با موبایل
  • کنترل وسایل برقی با موبایل
  • کنترل پرده و کرکره برقی با موبایل
  • کنترل تردد و سیستم امنیتی
  • کنترل نورپردازی با موبایل
  • کنترل دما با موبایل
  • و …

هر یک از امکانات یاد شده توسط یک یا چند ابزارک خانه هوشمند قابل پیاده سازی هستند. نوع ابزارک های مورد استفاده در هر پروژه به شرایط ساختمان و شرکت تولید کننده تجهیزات وابسته است. شرکت های مختلف راهکارهای متفاوتی برای کنترل بخش های مختلف خانه هوشمند ارائه می کنند.

به عنوان مثال برای کنترل هوشمند تجهیزات روشنایی از رله هوشمند و یا کلید لمسی هوشمند استفاده می شود. هریک از این ابزارک ها مزایا و نارسایی ها دارند. این قاعده در مورد تجهیزات کنترل دما با موبایل نیز صادق است. به عنوان مثال رله هوشمند در تابلو برق نصب می شود به همین دلیل سیم کشی آن با سیستم سنتی متفاوت است. این در حالی است که کلید لمسی هوشمند جایگزین کلید سنتی شده و نیازی به تغییر سیم کشی ندارد.

کنترل دما با موبایل

همانطور که اشاره شد یکی از قابلیت های خانه هوشمند کنترل دما است. برای انجام اینکار به کمک موبایل لازم است ابزارک های خاصی را مورد استفاده قرار دهید. این ابزارک ها به کمک اینترنت به اپلیکیشن موبایل متصل می شوند.

از طرف دیگر به عنوان یک سخت افزار واسط، کنترل تجهیزات سرمایشی و گرمایشی را در دست می گیرند. برای کنترل دما با موبایل کافی است فرمان مورد نظر را از طریق اپلیکیشن صادر کنید. این فرمان از طریق اینترنت به گجت مورد نظر ارسال شده و عملیات کنترلی انجام می شود.

ابزارک های کنترل دما

مانند سایر امکانات خانه هوشمند، برای کنترل دما نیز ابزارک های مختلفی وجود دارند. میزان بودجه و نوع دستگاه های سرمایش و گرمایش به کار رفته در ساختمان، مهمترین عوامل تعیین کننده در انتخاب ابزارک هوشمند هستند. گاهی اوقات محدودیت های تجهیزات مورد استفاده دسترسی ما را کاهش می دهد.

به عنوان مثال اگر قصد کنترل پکیج را داشته باشید، تنها دسترسی که سیستم به شما می دهد خاموش و روشن کردن پکیج است. فرقی نمی کند از کدام ابزارک استفاده می کنید.

همچنین کنترل دما در اغلب کولر گازی ها به کمک ریموت انجام می شود. این دستگاه ها دسترسی تنظیم دما را به گجت های خارجی نمی دهند. بنابراین تنها کنترلی که می توانید بر روی کولر گازی داشته باشید، روشن و خاموش کردن آن است. اما در صورتی که از داکت اسپیلت، چسلر یا فن کوئل استفاده کنید، امکان کنترل دما با موبایل را خواهید داشت.

راهکارهای خانه هوشمند برای کنترل دما با موبایل

خانه هوشمند دو راهکار متفاوت جهت کنترل دما به کاربران ارائه می کند. یکی از این راهکارها استفاده از رله هوشمند است. رله هوشمند جهت کنترل کولرگازی و پکیج انتخاب مناسب تری است. چرا که این دستگاه ها صرفا دسترسی روشن و خاموش کردن به ابزارک ها می دهند. راهکار دیگری که برخی برای کنترل کولرگازی به کار می گیرند، استفاده از دستگاه IR Emitter است.

این دستگاه دسترسی به ریموت ها از طریق موبایل را ممکن می کند. چنانچه از داکت اسپیلت، فن کوئل یا چیلر استفاده می کنید، ترموستات لمسی هوشمند یک راهکار جامع برای کنترل دما با موبایل است. این تجهیزات هوشمند دمای مطلوب کاربر را ثبت می کنند.

سپس با مقایسه دمای مطلوب و دمای فعلی در مورد روشن و خاموش کردن یا تغییر دور فن دستگاه تصمیم گیری می کنند. این ابزارک ها امکان ثبت دما از طریق موبایل را نیز به کاربر می دهند. حتی برخی از ترموستات ها مانند Nest از طریق دستیار صوتی نیز قابل کنترل هستند.

از ترموستات هوشمند به منظور کنترل پکیج و کولر گازی هم می توانید استفاده کنید. یادآور می شود قبل از خرید ترموستات هوشمند در مورد امکان یا عدم امکان کنترل پکیج با شرکت تولید کننده مشورت کنید. اگرز هنوز سوالی در مورد کنترل دما با موبایل و راهکارهای خانه هوشمند در این زمینه دارید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید