آشنایی با مزایا و معایب خانه هوشمند

فهرست مطالب

همه پدیده ها و تکنولوژی های موجود در جهان دارای مزایا و معایبی هستند. پیشرفت تکنولوژی در کنار همه مزایایی که برای انسان داشته،معایب بزرگی نیز به همراه داشته است. گرم شدن کره زمین و مشکلات مربوط به تغییر اقلیم از جمله چالش های اساسی پیش روی بشر است. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب خانه هوشمند خواهیم پرداخت.
اگرچه معایب خانه هوشمند هرگز چالش بزرگی برای ما محسوب نمی شوند و با کمی دقت در انتخاب تجهیزات می توان از آن ها عبور کرد. اما مزایای خانه هوشمند به قدری زیاد و جذاب است که نمی توان به راحتی از آن ها چشم پوشی کرد. با من همراه باشید تا مزایا و معایب خانه هوشمند را با هم بررسی کنیم.

خانه هوشمند چیست؟

مکانی که در آن کنترل اغلب سیستم های الکتریکی به کمک موبایل انجام می شود. کاربر به کمک یک اپلیکیشن و با لمس آیکون مربوط به دستگاه مورد نظر می تواند وضعیت آن را تغییر دهد. امکانات مختلفی در خانه هوشمند ارائه می شوند که از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل هوشمند روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند پرده برقی
  • کنترل هوشمند دمای محیط
  • کنترل درب ورود و درب پارکینگ
  • و …

نوع سیستم هوشمندی که انتخاب می کنید و تجهیزات مورد استفاده نقش تعیین کننده ای در زمینه امکانات این ساختمان بازی می کنند. اگر چه عموما ابتدا امکانات مورد نظر را تعیین می کنند و سپس براساس نیاز کاربر، ملاحظات اقتصادی و … اقدام به انتخاب تجهیزات هوشمند می کنند. جزئیات بیشتر در مورد خانه هوشمند را می توانید در مقاله ” خانه هوشمند چیست؟” مطالعه کنید.

خانه هوشمند جه قابلیت هایی دارد؟

قبل از پرداختن به مزایای خانه هوشمند ابتدا به معرفی قابلیت های خانه هوشمند می پردازیم. مزایا در سایه قابلیت ها ایجاد می شوند. بنابراین آشنایی با قابلیت ها به شناخت بهتر مزایا کمک می کند. در یک خانه هوشمند اپلیکیشن موبایل رابط کاربری شما با سیستم است. به کمک این اپلیکیشن می توانید بخش های مختلف خانه هوشمند را تحت کنترل درآورید. بخش های قابل کنترل در یک خانه هوشمند عبارتند از:

  • کنترل هوشمند روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند پرده و کرکره برقی
  • کنترل هوشمند شیرهای اصلی آب و گاز
  • کنترل هوشمند تجهیزات سرمایش و گرمایش
  • سیستم امنیتی هوشمند
  • سیستم پخش صوتی هوشمند
  • سیستم های نورپردازی هوشمند
  • و …

هر کدام از این قابلیت ها به نوبه خود مزیت محسوب می شوند. اما مزایای خانه هوشمند فراتر از این است.

مزایا و معایب خانه هوشمند

پس از اشاره کوتاه به ماهیت فناوری خانه هوشمند، به بررسی مزایا و معایب این تکنولوژی خواهیم پرداخت. برخی از موارد بیان شده به صورت عمومی درباره خانه هوشمند صادق است. اما برخی از موارد کاملا وابسته به نوع تجهیزاتی است که انتخاب می کنید. به عنوان مثال چالش عدم دسترسی محلی تنها در صورت استفاده از تجهیزات هوشمند تابلویی گریبانگیر ما خواهد شد.

مزایای خانه هوشمند

صحبت از مزایای خانه هوشمند کار بسیار راحتی است. هر کسی که با این تکنولوژی آشنا باشد و کمی از آن استفاده کرده باشد، می تواند دقایقی در مورد مزایای این تکنولوژی سخنرانی کند. البته من قصد سخنرانی برای شما ندارم و تلاش می کنم به صورت مختصر به بیان موارد کلیدی بپردازم. شاید بیشتر مخاطبان این مقاله افرادی باشند که در مورد استفاده یا عدم استفاده از خانه هوشمند در حال تحقیق هستند. بنابراین به بیان نکات کاربردی و کلیدی اکتفا می کنیم.
مزایای خانه هوشمند

  • آسایش بیشتر: با بهره مندی از خانه هوشمند سطح رفاه و آسایش شما ارتقا پیدا می کند. کافی است تصور کنید روی مبل لم داده اید و به کمک اپلیکیشن خانه هوشمند کنترل همه چیز در دستان شماست.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی: چالش های اساسی امروز بشر در زمینه مدیریت منابع انرژی بر کسی پوشیده نیست. از اینرو صرفه جویی در مصرف انرژی یک وظیفه اجتماعی و اخلاقی است که بر دوش همه انسان هاست. فناوری های هوشمند نقش بسیار تعیین کننده ای در کاهش مصرف انرژی دارند.
  • کنترل پذیری بیشتر: با توجه به امکان دسترسی به سیستم هوشمند از همه جای دنیا، کنترل پذیری این سیستم ها در بیشترین سطح ممکن قرار دارد.
  • صرفه جویی در زمان: در کنار همه مزایا و معایب خانه هوشمند، صرفه جویی در زمان یک واقعیت انکارناپذیر است. استفاده از سناریوهای مختلف با قابلیت زمانبندی اجرا، صرفه جویی در زمان را معنا می کند. تصور کنید در حال برگشتن از محل کار، پلوپز را روشن می کنید و با رسیدن به منزل غذای شما آماده است.

مزایای خانه هوشمند متناسب با مصرف کننده می تواند متفاوت باشد. علاوه بر این به دلیل متفاوت بودن امکانات ارائه شده در پروژه های مختلف این مزایا می تواند متفاوت باشد. اما به صورت عمومی می توان چند مورد را به عنوان مزایای اصلی خانه هوشمند معرفی کرد:

  • دسترسی بینهایت
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • آسایش و رفاه بیشتر
  • ارتقا سطح سلامتب و بهداشت

دسترسی بی نهایت

از جمله مزایای خانه هوشمند یک خانه هوشمند نسبت به خانه های سنتی، کنترل پذیری بیشتر و دسترسی راحت تر کاربر به سیستم است. نرم افزار کاربردی تلفن همراه رابط شما با سیستم هوشمندتان است. با اتصال تلفن همراه خود به اینترنت می توانید از هر کجای دنیا خانه خود را تحت کنترل داشته باشید. علاوه بر این هنگامی که در منزل حضور دارید بدون نیاز به اینترنت و با ارتباط wifi می توانید کنترل های مورد نظرتان را انجام دهید.

زمانی که در سفر هستید می توانید حضور خود را با روشن و خاموش کردن لامپ ها شبیه سازی کنید. یا زمانی که از اداره به منزل بر می گردید، قبل از رسیدن چایساز را روشن کنید و از یک فنجان چای گرم لذت ببرید.

صرفه جویی در مصرف انرژی

صرفه جویی در مصرف انرژی امروزه به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است. کاهش منابع انرژی و نگرانی ها نسبت به افزایش میزان گازهای گلخانه ای جو، این موضوع را حساس تر کرده است. صرفه جویی در مصرف انرژی از جمله مزایای خانه هوشمند است که افراد زیادی را به سمت این تکنولوژی سوق داده است. بیشترین میزان صرفه جویی در مصرف انرژی، با کنترل هوشمند تجهیزات سرمایش و گرمایش اتفاق می افتد.

ترموستات لمسی هوشمند گلدور

یک ترموستات هوشمند دمای خانه (یا هر مکان دیگری) را همواره در یک عدد ثابت نگه می دارد. علاوه بر این امکان تعریف برنامه زمانی نیز وجود دارد. با این وجود مدیریت شما بر روی مصرف انرژی حداکثر می شود.

آسایش و رفاه بیشتر

همه افرادی که از خانه هوشمند استفاده می کنند، اتفاق نظر دارند که آسایش و رفاه از جمله اصلی ترین مزایای خانه هوشمند است. برای درک این موضوع تصور کنید هنگامی که در رختخواب در حال استراحت هستید، متوجه روشن ماندن لامپ های پذیرایی می شوید.

در یک سیستم سنتی باید لامپ را با کلید خاموش کنید. بنابراین ناگزیر به بلند شدن و ادامه داستان هستید. در یک خانه هوشمند هرگز با چنین چالشی مواجه نمی شوید. موبایل شما همیشه در کنار شماست. موبایل خود را بردارید، وارد اپلیکیشن شوید و آیکون مربوط به لامپ پذیرایی را یکبار لمس کنید. لامپ ها خاموش شدند … .

حتی زمانی که در سفر هستید می توانید وضعیت لامپ ها را از طریق اپلیکیشن بررسی کنید و از خاموش بودن آن ها مطمئن شوید. هنگامی که از سفر بر می گردید، قبل از رسیدن خود سیستم های تهویه را روشن کنید تا در برگشت از یک هوای مطبوع لذت ببرید.

مزایای خانه هوشمند در حوزه سلامت

ابزارک های هوشمند حوزه سلامت، جدیدترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان هستند. این ابزارک ها شامل دوربین های امنیتی، سنسورهای کنترل تردد و گجت هایی است که وضعیت سلامت افراد را کنترل می کنند. این ابزارک ها قادرند در هر لحظه وضعیت پارامترهای مهم بیمار را برای کادر درمان و یا نزدیکان فرد ارسال کنند.

به این روش افراد سالمند و بیماران همواره تحت کنترل تیم پزشکی خواهند بود. علاوه بر این به کمک خانه هوشمند می توان از شیوع ویروس کرونا و بیماری های مشابه جلوگیری کرد. در این سیستم نیازی به لمس کلیدها برای روشن و خاموش کردن لامپ نیست.

هر کاربر به کمک موبایل خود می تواند لامپ ها را کنترل کند. همچنین امکان فراخوانی آسانسور با موبایل نیز وجود دارد که تجمع افراد در راهروهای ساختمان را کاهش می دهد. کنترل هوشمند درب تردد و درب پارکینگ نیز از دیگر مزایای خانه هوشمند در حوزه کنترل سلامتی به شمار می روند.

معایب خانه هوشمند

در بیان معایب خانه هوشمند بین کارشناسان اختلاف نظر زیادی وجود دارد. برخی معتقدند استفاده از این تکنولوژی، راحت طلبی بیش از حد را به همراه داشته است. به اعتقاد این کارشناسان وقتی کاربر حتی برای خاموش و روشن کردن لامپ ها نیز از جای خود بلند نمی شود، بی تحرکی مفرط را تجربه می کند که می تواند سلامتی او را تحت الشعاع قرار دهد. از سوی دیگر استفاده از این قابلیت برای سالمندان  افراد کم توان حیاتی است.
معایب خانه هوشمند

به طور کلی معایب خانه های هوشمند را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  •  مشکلات حفظ حریم خصوصی خانه های هوشمند

حفظ حریم خصوصی و اطلاعات محرمانه کاربران در فضای مجازی یکی از اصلی ترین چالش های عصر تکنولوزی است. اتصال به اینترنت همیشه خطر تهدید برای حریم خوصی افراد را دارد. به همین دلیل استفاده از سرور های امن ، پروتکلهای ارتباطی پایدار و مطمئن و در نهایت استفاده از گذرواژه های

  • عدم وجود یک استاندارد مشخص برای برقراری ارتباطات در BMS

در ابتدا اشاره کردیم که برخی از مزایا و معایب خانه هوشمند ناشی از نوع سیستمی است که کاربر انتخاب می کند. سیستم های هوشمند را می توان به نوع گسترده و متمرکز تقسیم کرد. در سیستم های متمرکز یا تابلویی، همه سرخط ها به تابلو برق منتهی می شود. یک ماژول رله هوشمند 12 کانال به همه سرخط ها متصل می شود. این سیستم دو چالش اساسی دارد. اولا چنانچه رله 12 کانال از کار بیافتد، تمام سیستم هوشمند غیر فعال می شود و عملا کاربر روی هیچ بخشی از خانه کنترل ندارد.
دومین چالش این سیستم ها، امکان قطع اینترنت است. در این حالت نیز کاربر به سیستم دسترسی ندارد و برای کنترل سرخط ها باید به تابلو برق مراجعه کند. جالب است بدانید هر دوی این چالش های با استفاده از سیستم هوشمند گسترده برطرف می شوند.

در این سیستم ها از کلیدهای لمسی هوشمند به منظور کنترل روشنایی و از رله های هوشمند مینی به منظور کنترل اوازم برقی استفاده می شود. در این حالت کاربر به راحتی امکان کنترل محلی تجهیزات روشنایی را دارد و با قطع اینترنت به عنوان یک کلید لمسی می تواند از آن ها استفاده کند. برای پیاده سازی این سیستم هوشمند حرفه ای با ما در ارتباط باشید.

همچنین در صورت بروز هر گونه خطا در یکی از کلیدها، کلید مورد نظر دچار مشکل می شود. به دلیل تطابق زیرساخت سیم کشی این کلیدها با کلیدهای سنتی، در چنین حالتی می توان به راحتی کلید هوشمند را با نمونه  سنتی جایگزین کرد.

  • چالش برقراری امنیت ساختمان های هوشمند

همانند حریم خصوصی ، امنیت کاربران نیز همیشه یکی از چالش های مرتبط با فضای مجازی بوده است. کاربران خانه های هوشمند اطلاعات بسیاری را در مورد مسائل امنیتی با سیستم هوشمند به اشتراک میگذارند. اطلعاتی مانند رمز  قفل هوشمند، ساعات ورود و خروج، نحوه بازکردن درب منزل، اطلاعات دوربین مدار بسته و … . هر کدام از این اطلاعات در صورت قرارگرفتن در دسترس هکر ها میتواند مشکلات زیادی برای صاحبان خانه های هوشمند به وجود بیاورد . پس لزوم استفاده از یک سیستم امن واضح و روشن است.

  • هزینه بالای اجرای هوشمندسازی

تجهیزات هوشمند در مقایسه با تجهیزات معمولی هزینه های بالاتری دارند. به هر حال استفاده از تکنولوژی هزینه هایی هم دارد که صاحبان خانه های هوشمند برای راحتی و آسایش خود مجبور به پرداخت هستند. با توجه به تولید داخلی محصولات خانه هوشمند گلدور در کنار زیبایی و کارایی منصفانه ترین قیمت را در بین شرکت های دارد . جهت سفارش محصولات سفارش خود را ثبت کنید

  • ایجاد کم تحرکی برای ساکنین ساختمان های هوشمند

یکی از ویژگی های خانه هوشمند دسترسی آسان و کنترل همه امکانات الکترونیکی منزل بوسیله تنها یک گوشی می باشد. این امکان در عین جذابیت باعث کم تحرکی بیش از اندازه افراد خواهد شد .

جمع بندی

آشنایی با مزایا و معایب خانه هوشمند، به شما کمک می کند تصمیم گیری بهتری در مورد استفاده از این تکنولوژی داشته باشید. علاوه بر این با توجه به چالش هایی که برای سیستم تابلویی مطرح است، استفاده از سیستم کنترل گسترده مزایای بیشتری دارد. لازم به ذکر است سیستم های تابلویی نیز مزایایی دارند که استفاده از آن ها در برخی از پروژه ها را الزامی می کند. به عنوان مثال در مکان های تجاری و پر رفت و آمد مثل تالار پذیرایی، استفاده از کلید هوشمند غیر ممکن است. همچنین رله های تابلویی میزان جریان بیشتری را می توانند از خود عبور دهند.

دیدگاهتان را بنویسید