انواع کلید لمسی، چالش ها و مزایا

فهرست مطالب

اغلب کاربرانی که قصد خرید کلید لمسی دارند، در مورد انواع کلید لمسی از من سوال می پرسند. این سوال را می توان از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار داد. پاسخ به این سوال می تواند فرایند انتخاب شما  را بهبود ببخشد. در این مقاله به بررسی انواع مختلف کلید لمسی فارغ از توجه به برند تجهیزات می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع کلید لمسی

کلید لمسی به عنوان یک جایگزین مدرن برای کلیدهای کنترل روشنایی شناخته می شود. این کلیدها در کنار کارایی به منظور کنترل جریان برق، ظاهر زیبایی دارند و می توانند به عنوان یک المان دکوراتیو نقش ایفا کنند. دسته بندی های مختلفی را می توان بر روی انواع کلید لمسی انجام داد. برخی از دسته بندی ها براساس تکنولوژی ساخت، برخی براساس مشخصات ظاهری و برخی دیگر براساس عملکرد کلید هستند.

کلید چند پل میخوای؟

در اولین دسته بندی می توان انواع کلید لمسی را براساس تعداد پل آن ها دسته بندی کرد. این مساله از منظر انتخاب بهترین کلید و بهینه سازی هزینه ها قابل توجه است. اغلب تولیدکنندگان کلید لمسی یک پل تا چهار پل را به بازار عرضه می کنند. علاوه بر این برخی از تولیدکنندگان کلیدهای لمسی 6 پل و 8 پل و حتی کلیدهایی با تعداد پل بیشتر به بازار عرضه می کنند. کلیدهای لمسی تبدیل، صلیبی و … نیز در بازار موجود هستند.

انواع کلید لمسی

اغلب بیشتر شدن تعداد پل کلید ها سبب کاهش هزینه به ازای هر پل روشنایی می شود. به عنوان مثال اگر قیمت کلید لمسی یک پل 500 واحد باشد، قییمت کلید لمسی دو پل حدود 530 واحد خواهد بود. بنابراین با استفاده از کلید لمسی دوپل هزینه هر خط روشنایی از 500 به 265 واحد کاهش می یابد.

کلید لمسی ساده یا کلید لمسی هوشمند؟

انواع کلید لمسی ساده و هوشمند با عملکردهای متفاوت به بازار عرضه می شوند. کلید لمسی ساده همانند کلیدهای سنتی عمل می کند. با این تفاوت که برای کنترل عبور جریان از مدارات الکترونیکی استفاده می کند. اما کلید لمسی هوشمند علاوه بر قابلیت کنترل به صورت محلی، از طریق اپلیکیشن موبایل نیز قابل دسترسی است.

در هر نقطه از دنیا که باشید با اتصال به اینترنت و لمس صفحه موبایل خود می توانید تغیرات مورد نیازتان را در شرایط سیستم اعمال کنید. انواع کلید لمسی هوشمند برای ارتباط با اینترنت از روش های مختلفی استفاده می کنند. بسته به نوع کلید هوشمندی که می خرید ممکن است زیرساخت سیم کشی شما نیز متفاوت می شود.

ورودی و خروجی انواع کلید لمسی

منظور از ورودی کلید لمسی، ولتاژی است که به ترمینال های کلید وصل می شود. برخی از کلیدها یک ولتاژ ورودی دارند و برخی دیگر 2 یا چند ولتاژ ورودی دارند. خروجی های کلید لمسی به تعداد پل کلید است. البته در کلیدهای تبدیل و لمسی تعداد ورودی و خروجی ها دو برابر کلیدهای دیگر است.

عامل تعیین کننده در ورودی کلیدها، عملکرد مستقل یا وابسته به شبکه آن هاست. کلیدهای مستقل دو ترمینال برای اتصال فاز و نول برق شهر دارند. خروجی این کلیدها همان فاز برق شهر است که به کمک کلید روی خروجی های مختلف ظاهر می شود.

گروه دیگری از کلیدها با ولتاژ 12 ولت dc عمل می کنند. این ولتاژ به عنوان تغذیه کلید و خروجی کلید مورد استفاده قرار می گیرد. این قبیل کلیدها اغلب به عنوان کلید فرمان مورد استفاده قرار می گیرند. خروجی این کلیدها به عنوان سیگنال تحریک رله یا کنترل کننده مرکزی مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله انواع کلید لمسی دیگر می توان به کلیدهای با خروجی کنتاکت خشک (Dry Contact) اشاره کرد. در این کلیدها تغذیه کلید و ولتاژ مورد استفاده برای کنترل در خروجی ها متفاوت هستند. این کلیدها نیز به منظور تولید سیگنال فذمان مورد استفاده قرار می گیرند.

تکنولوژی ساخت متفاوت

از جمله تفاوت های دیگر انواع کلید لمسی می توان به تکنولوژی ساخت آن ها اشاره کرد. مدارات الکترونیکی مورد استفاده در کلید لمسی با قطعات و تکنیک های متفاوتی طراحی می شوند. به طور کلی مدارات الکترونیکی کلید لمسی به دو بخش مدار قدرت و مدار فرمان تقسیم می شوند. مدار قدرت کلیدها به دو روش استفاده از ترایاک و استفاده از رله طراحی می شوند.

در مدار فرمان کلید نیز استفاده از میکرو کنترلر و مدارات مجتمع تاچ دو روش مرسوم هستند. مدارات قدرت رله ای و مدار فرمان مسیکروکنترلری از پایداری بالاتری برخوردارند. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، مقاله “کلید لمسی ایده ال بخرید” را مطالعه کنید.

جمع بندی

روش های مختلفی برای دسته بندی انواع کلید لمسی وجود دارد. در این مقاله به برخی از این دسته بندی ها اشاره شده است. کلیدهخای لمسی را می توان براساس داخلی یا خارجی بودن، جنس رویه، استانداردها و … نیز دسته بندی کرد. در این مقاله به دلیل پرهیز از اطاله کلام، صرفا به بیان مهمترین فاکتورهای دسته بندی کلیدها اشاره کردیم. اگر سوالی برای شما باقی مانده است، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. مشتاقانه پاسخگوی شما هستیم ….

دیدگاهتان را بنویسید