خانه هوشمند بیسیم ایرانی

فهرست مطالب

یکی از گزینه هایی که برای هوشمندسازی ساختمان روی میز است، خانه هوشمند بیسیم ایرانی است. این محصولات از سه منظر هوشمند بودن، بیسیم بودن و ایرانی بودن قابل بررسی هستند. در این مقاله ابتدا به بررسی خانه هوشمند می پردازیم. سپس سیستم های هوشمند بیسیم را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در نهایت به ایرانی بودن آن اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید…

خانه هوشمند چیست؟

سال های نه چندان دور در فیلم های تخیلی، با موبایل کارهای عجیبی انجام می دادند. به عنوان مثال لامپ ها را خاموش یا روشن می کردند. یا درب وردی به یکباره و خود به خود باز می شد. این رویاپردازی ها امروزه تبدیل به ولقعیت شده است.

فناوری خانه هوشمند به کاربر امکان می دهد تجهیزات الکتریکی خانه خود را از هر جای دنیا کنترل کند. تنها ابزاری که لازم است یک تلفن همراه هوشمند است. خانه هوشمند بیسیم ایرانی یا غیر ایرانی، همین قابلیت را در اختیار کاربر می گذارد. اما تفاوت هایی نیز دارد که به آن خواهیم پرداخت.

امکانات خانه هوشمند بیسیم ایرانییک خانه هوشمند امکانات متفاوتی در اختیار کاربران خود می گذارد. تنوع امکانات این سیستم ها بسیار زیاد است. اما غالبا همه این سیستم ها امکانات زیر را دارند:

  • کنترل هوشمند تجهیزات روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند پرده برقی
  • کنترل هوشمند شیرهای اصلی آب و گاز
  • کنترل هوشمند سیستم های سرمایش و گرمایش
  • احضار آسانسور هوشمند
  • درب بازکن هوشمند
  • و ….

تولیدکنندگان مختلف هریک از امکانات یاد شده را با تجهیزات خاصی ارائه می کنند. در برخی موارد ممکن است تجهیزات مورد استفاده برای یک امکان متنوع باشد. به عنوان مثال برای کنترل روشنایی می توان از کلید لمسی هوشمند و یا رله هوشمند استفاده کرد. وقتی صحبت از خانه هوشمند بیسیم ایرانی به میان می آید، یعنی همه امکانات بالا باید قابل ارائه باشند.

خانه هوشمند بیسیم

در ادامه بررسی خانه هوشمند بیسیم ایرانی به بررسی بیسیم بودن می پردازیم. برداشتی که از بیسیم بودن یک وسیله داریم، برقراری ارتباط بصورت بیسیم است. در اینجا به یک نکته مهم باید توجه کنیم. اگر شما از کلید و پریزهای سنتی استفاده کنید، ارتباط بین کلیدها و پریزهای شما اتصال همه به خط اصلی فاز و نول است.

هر یک از کلیدها با قطع و وصل جریان برق لامپ را خاموش و روشن می کنند. در خانه هوشمند علاوه بر ارتباط بین خطوط قدرت (فاز و نول) یک لایه ارتباطی دیگر بین تجهیزات برقرار می شود. وجود این ارتباط جهت کنترل از راه دور تجهیزات ضروری است.

هدف اصلی این لایه ارتباطی در خانه هوشمند، اتصال تجهیزات به اینترنت است. ارتباط خانه هوشمند بیسیم ایرانی با اینترنت به دو روش صورت می گیرد. در روش اول هریک از تجهیزات به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند. این تجهیزات را اصطلاحا standalone می نامند. این تجهیزات از طریق WIFI به اینترنت متصل می شوند.

گروه دوم تجهیزات برای ارتباط با اینترنت از یک دستگاه واسط استفاده می کنند. این دستگاه در سیستم های مختلف با نام های متفاوتی شناخته می شود. گیت وِی، هاب مرکزی، دستگاه کنترل مرکزی یا کنترلر مرکزی برخی از این نام ها هستند. دستگاه مرکزی از یک سو با اینترنت و از سوی دیگر با سایر نودهای شبکه در ارتباط است. نوع بیسیم این دستگاه به کمک WIFI به اینترنت و به کمک RF، بلوتوث و … با نودهای شبکه مرتبط می شود.

خانه هوشمند بیسیم ایرانی

پس از بیان توضیحات در مورد خانه هوشمند و ارتباط بیسیم اکنون آماده ایم تا خانه هوشمند بیسیم ایرانی را معرفی کنیم. شرکت های مختلفی در ایران اقدام به تولید تجهیزات خانه هوشمند می کنند. در این بین برخی از شرکت ها محصولات بی سیم و برخی محصولات باسیم عرضه می کنند. خانه هوشمند بیسیم ایرانی توسط شرکت های مختلفی عرضه می شود. اگرچه فناوری ارتباطی تجهیزات متفاوت است اما عملکرد تقریبا مشابهی دارند.

خانه هوشمند بیسیم گلدور

شرکت خانه هوشمند گلدور از جمله شرکت هایی است که در زمینه تولید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان فعالیت می کند. محصولات ما در دو گروه بیسیم و باسیم عرضه می شوند. محصولات باسیم جهت برقرای ارتباط از ماژول RS استفاده می کنند. تجهیزات بیسیم نیز ارتباط خود را بر بستر RF با دستگاه مرکزی برقرار می کنند.

ارتباط دستگاه مرکزی با اینترنت نیز بر بستر WIFI برقرار می شود. همچنین نسل جدید کلیدهای هوشمند گلدور به صورت standalone و با ارتباط WIFI به اینترنت متصل می شوند. خانه هوشمند گلدور از شرکت های پیشرو در زمینه تولید تجهیزات خانه هوشمند بیسیم ایرانی است.

جمع بندی

علاوه بر نوع امکانات قابل ارائه توسط خانه هوشمند، دو سوال مهم دیگر همیشه هنگام انتخاب مطرح است. اول اینکه از تجهیزات بیسیم استفاده کنیم یا باسیم؟ دوم اینکه از تجهیزات ایرانی استفاده کنی یا خارجی؟ اگر امکان ایجاد تغییر در سیم کشی ساختمان را ندارید، تجهیزات بیسیم برای شما مناسب ترند.

دقت کنید منظور از ارتباط بیسیم، ارتباط بیسیم در لایه کنترلی تجهیزات است. برای انتخاب محصولات ایرانی یا خارجی نیز معیارهای متفاوتی می توان بیان کرد که اولین آن ها سلیقه است.

قبلا در مقاله خانه هوشمند ایرانی یا خارجی به بررسی دلایل انتخاب محصولات ایرانی پرداختیم. توصیه می کنیم قبل از خرید تجهیزات خانه هوشمند با یک کارشناس مشورت کنید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

2 دیدگاه دربارهٔ «خانه هوشمند بیسیم ایرانی;

  1. سلام ممنون بابت اطلاعات مفیدی که به اشتراک گذاشتین.. هزینه تقریبی هوشمند سازی یک واحد آپارتمان چقدر هست؟

    پاسخ
    • سلام و وقت بخیر
      عوامل متعددی از جمله زیربنای واحد مسکونی و امکانات مورد نیاز شما در تعیین هزینه موثر است. لطفا جهت بررسی پروژه و برآورد هزینه با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین می توانید از طریق فرم تماس با ما اطلاعات تماستان را ثبت کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید