راهنمای جامع خرید خانه هوشمند

فهرست مطالب

هنگام خرید خانه هوشمند به چه نکاتی باید توجه کنم؟ این سوالی است که عموما هنگام خرید از خود می پرسیم. پاسخ به اینگونه سوالات خیال ما را از یک انتخاب درست راحت می کند. به دلیل اهمیت زیاد این موضوع، همه نکاتی را که هنگام خرید این تکنولوژی باید به مد نظر قرار دهید در این مقاله گردآوری کرده ایم. با ما همراه باشید …

خانه هوشمند چیست؟

قبل از خرید خانه هوشمند باید به این سوال پاسخ دهیم، خانه هوشمند چیست؟ خانه ای که در آن همه عملیات کنترلی به کمک تلفن هوشمند انجام می شود. اپلیکیشن خانه هوشمند رابط شما با سیستم است. به کمک اپلیکیشن قادر خواهید بود فرمان های مورد نظر خود را صادر کنید و نتیجه اجرای آن ها را مشاهده کنید.

در هر کجای دنیا که باشید با اتصال به اینترنت کنترل خانه هوشمند در دستان شماست. اگرچه لازم است اینترنت خانه شما نیز وصل باشد. خانه هوشمند امکانات مختلفی با کاربر می دهد.

راهنمای جامع خرید خانه هوشمند

خرید خانه هوشمند

از جمله موارد مهمی که قبل از خرید خانه هوشمند باید به آن توجه کنید، امکانات آن است. برخی از امکانات سیستم های هوشمند ساختمان عبارتند از:

  • کنترل سیستم روشنایی
  • کنترل لوازم برقی
  • کنترل تجهیزات سرمایش و گرمایش
  • کنترل درب های ورودی پارکینگ و نفررو
  • احضار آسانسور
  • کنترل هوشمند پرده برقی
  • کنترل هوشمند شیرهای اصلی آب و گاز
  • و …

در ادامه به مهمترین نکاتی که در انتخاب خانه هوشمند باید به آن توجه کنید می پردازیم.

زیرساخت خود را بررسی کنید

در یک دسته بندی می توان محصولات خانه هوشمند را براساس زیرساخت ارتباطی به دو گروه بی سیم و باسیم تقسیم کرد. خانه های هوشمند بی سیم بر بستر سیم کش سنتی اجرا می شوند. جهت کنترل از راه دور لازم است تجهیزات به اینترنت متصل شوند.

این کار به دو صورت انجام می شود. گروهی از محصولات به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند. این تجهیزات به کمک ارتباط WIFI به مودم متصل می شوند. به عناوان مثال کلید لمسی هوشمند standalone به راحتی جایگزین کلیدهای سنتی شده و به اینترنت متصل می شود.

گروه دیگری از تجهیزات بی سیم به کمک یک دستگاه واسط به اینترنت متصل می شوند. ارتباط این دستگاه با مودم به صورت WIFI و با سایر تجهیزات به صورت RF برقرار می شود. تفاوت این تکنولوژی با تجهیزات standalone در نیاز به دستگاه رابط جهت اتصال به اینترنت است.

اگر قصد استفاده از محصولات بی سیم را دارید، حداکثر برد تجهیزات و نویزپذیری نکات مهمی هستند که باید به آن ها توجه کنید. این تنوع محصول روی سیستم های سیمی هم وجود دارد. تفاوت سیستم های سیمی با بی سیم در بستر ارتباطی بین تجهیزات و دستگاه مرکزی است.

سیم های رابط نیز براساس پروتکل ارتباطی بین تجهیزات انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال اگر قصد خرید خانه هوشمند با پروتکل KNX را داشته باشید، باید جهت ارتباط از کابل مخصوص این پروتکل استفاده کنید. برای ارتباط از طریق پروتکل مد باس نیز لازم است از یک سیم 2 زوج استفاده کنید.

بهترین گزینه برای این ارتباط کابل شبکه cat5 است. چالش اصلی استفاده از سیستم های سیمی، لزوم سیم کشی جداگانه و مستقل از خط قدرت برای انتقال داده است. اگر ساختمان شما در حال استفاده است، حتما امکان انجام سیم کشی دوباره را بررسی کنید.

خرید خانه هوشمند، امکانات سیستم را بررسی کنید

همانطور که در ابتدای بحث اشاره کردم، سیستم های مختلف خانه هوشمند امکانات متفاوتی ارائه می کنند. قبل از خرید حتما باید لیست کاملی از امکانات مورد نظر خود تهیه کنید. با مقایسه امکانات ثبت شده در لیست و امکانات قابل ارائه توسط هریک از سیستم های هوشمند، بهترین انتخاب را داشته باشید.

گاهی ممکن است ارائه یک امکان جدید هزینه زیادی برای شما داشته باشد. بهتر است لیست امکانات مورد نیازتان را براساس اولویت تهیه کنید. به این ترتیب می توانید هنگام خرید خانه هوشمند بین امکانات مورد نیاز و بودجه توازن برقرار کنید.

خدمات پس از فروش را جدی بگیرید!!

هرچقدر کفیت محصولی که می خرید بالا باشد، به معنای بی نیاز شدن از خدمات پس از فروش نیست. به دلیل اهمیت بالای خدمات پس از فروش توصیه می کنم قبل از اقدام به خرید خانه هوشمند، خدمات پس از فروش را مورد بررسی قرار دهید. بازه زمانی خدمات پس از فروش به علاوه گستره خدمات قابل ارائه توسط تولید کننده بسیار حائز اهمیت است.

محصولات اصیل و استاندارد بخرید

در حال حاضر تعداد شرکت های ارائه دهنده خدمات خانه هوشمند بسیار زیاد است. فرقی نمی کند که از محصولات داخلی یا خارجی استفاده می کنید. مهم است که محصول اصیل و استاندارد تهیه کنید.

اگر چه متاسفانه هنوز استاندارد داخلی در این زمینه تدوین نشده است، با این وجود برخی استانداردهای خارجی برای این محصولات تدوین شده است. خرید خانه هوشمند استاندارد می تواند خیال شما را از کارکرد درست راحت کند. اصیل بودن یک محصول نیز خیال شما را از واقعی بودن خدمات پس از فروش راحت می کند.

قبل از خرید خانه هوشمند با یک کارشناس مشورت کنید

اگرچه رعایت نکات بیان شده در این مقاله می تواند به انتخاب درست شما کمک زیادی بکند؛ با این وجود توصیه می کنیم قبل از خرید با از کارشناس خبره مشورت بگیرید. کارشناسان به دلیل آشنایی کامل با سیستم های هوشمند و ملاحضات طراحی، می توانند خیال شما را از یک انتخاب درست راحت کنند.

در صورت نیاز کارشناسان خانه هوشمند گلدور آماده ارائه خدمات مشاوره به شما هستند. با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید